Hírek

2010.08.31. 02:29

Utazunk az öreg autóbuszokkal

A közösségi közlekedést a szakemberek szerint Magyarországon a jelenlegi gazdasági helyzetben nehéz nyereségessé tenni. Marad a feladat: az adott körülmények között biztosítani, lehetőleg minél magasabb színvonalon a szolgáltatást. Egy autóbusz-társaságnak ez napi kihívást jelent, a gépjárműpark állapota kritikus.

Fejér Megyei Hírlap

Nyilván a külcsín mellett fontos a belbecs: milyen műszaki állapotban indulnak útra a járatok? A helyi közlekedésben Fehérvárott például az esélyegyenlőségi törvényben előírtaknak négy éve megfelelnek. Külföldről vásárolt, használt, de korszerűnek minősíthető autóbuszokkal, amelyekre a mozgáskorlátozottak is feljuthatnak.

A hazai közösségi közlekedés fejlesztése természetesen az anyagi forrásokon is múlik, de legalább ilyen lényeges a szemlélet kérdése. Egy-egy települési önkormányzatnak kell eldönteni, hogy milyen tömegközelekedési rendszert kíván működtetni, ennek ugyanúgy része a személyautók parkoltatásának biztosítása, miként a közösségi közlekedés igénybe vételének propagálása.

Felvetettük a privatizáció kérdését a vezérigazgatónak, aki úgy látja, nem a tulajdonosi szerkezet dönti el, hogy egy vállalkozás jól működik vagy nem - egyébként pedig nem a privatizációban látja a közösségi közlekedés problémáinak megoldását. A kis- és középvállalkozásokat a cég bevonja a helyi és helyközi közlekedésbe, mivel nincs annyi pénz, hogy lecseréljék a régi járműveket. Természetesen csak a saját gépjárműparkjuknál fiatalabb buszokkal rendelkező vállalkozókkal kötnek szerződést. Ezzel összefügg a környezet terhelése, magyarul a környezetszennyezés is. Kezdődik az iskolai szezon, reggel és kora délután majd alakulnak, jönnek a forgalmi dugók. Mert személykocsival hozzák-viszik a lurkót suliba és haza. A közösségi közlekedés talán kényelmetlenebb, pénzbe kerül, de a környezet szempontjából hosszabb távon valószínű, hogy megtérül. Ez nem egy olcsó mulatság, de a teljes költséget nem lehet az utazóközönségre terhelni. Csak egyetlen példa: Fehérváron a tarifákat emelni már nem igazán ildomos. Viszont a költségek változatlanul növekednek, amit valakinek, elsősorban a szolgáltatás megrendelőjének (beszéljünk konkrétan: a települési önkormányzatanak) kell majd megfizetnie.

Kezdődik az iskola, holnaptól magáncég is részt vállal a helyi közlekedésben. Viszonylagosan modern buszokkal. Mondják erre, jó rendben, de a közutak állapota olyan, hogy egy alacsonypadlós, korábban svájci vagy dán útminőséghez szokott helyijárat megtesz két fordulót, aztán vissztér a műhelybe, mert a pilóta azt mondja, hogy ez így nem mehet tovább.

Bakonyi Lajos gépkocsivezető a műhelyben magyarázza, az a gép, amit hajt, az egy külső telephelyes autó , vagyis reggelente otthonról indul el a busszal. Előtte amit lehet, átnéz, mert ez szakmailag kötelező. Reggel átvizsgálom a világítást, a gumik állapotát, aztán elindulok járatban Székesfehérvár és Polgárdi között. Előfordult, hogy nem indult a busz, az akkumulátorral akadt gond. Én is tudom, hogy a felnőtteket munkahelyre, a diákokat iskolába kell vinni. Ilyenkor nem tudok mást tenni, mint értesíteni a diszpécsert.

Mit jelent a garancia? Miként jut el a munkavállaló időben a munkahelyére, illetve a diák az iskolába? Ez alapvetően attól függ, hogy milyen szerződést köt a települési önkormányzat a társasággal, vállalkozóval. Nagyon fontos persze a műszaki háttér. Érdekes és tanulságos példa: egy Ikarus autóbusz sokkal gyorsabban megjavítható, mint egy Nyugat-Európából vásárolt jármű. A műhelyben neve mellőzését kérő műszaki szaki jegyezte meg: talán nem kellett volna a fehérvári autóbuszgyártást ilyenformán befejezni.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!