Hírek

2010.06.11. 02:29

Magyarázzák a bizonyítványt

Hat év szünet után szeptembertől visszatér az alsó tagozatos osztályokban az évismétlés és az osztályozás intézménye. Szülő, pedagógus, pszichológus egyetért abban, hogy hiba volt megszüntetni a buktatást. Mások arra figyelmeztetnek: korábban is volt szöveges értékelés, jó volna, ha maradna.

Dunaújvárosi Hírlap

- Az évismétlés megszűntetésével olyan diákokat is a felsőbb osztályokba kellett engedni, akiknek nem biztos, hogy ott lett volna még a helyük. Ugyanakkor találkoztunk olyan esettel is, amikor a szülő ellenezte, hogy négyes-ötös tanuló gyermekét felsőbb osztályba léptessük. Szerencsére sikerült meggyőznünk, hogy ez rossz döntés volna.

- A szöveges értékelésnek több formája létezett, illetve van gyakorlatban ma is. A régi kettesnek a Felzárkóztatásra szorul formula, a hármasnak a Megfelel , a négyesnek a Jól, megfelelően teljesített , az ötösnek a Kiválóan megfelelt értékelés felelt meg. A megfogalmazás tantárgyanként változhatott - meséli Debreceni Ágnes.

- A személyes véleményem az, hogy ha vissza is jön az osztályozás, érdemes volna megtartani mellette a szöveges értékelést is, hiszen egy jeggyel nem lehet egy tanuló féléves, illetve egész éves munkáját értékelni - mondja az alsós tanítónő.

- A mi iskolánkban az volt a bevett gyakorlat, hogy a szöveges értékelés mellett, mintegy támpontként havonta egy-egy érdemjegyet is adtunk a felmérő dolgozatokra. A szülők is igényelték ezt. A szöveges értékelésnek ugyanakkor van egy vitathatatlan előnye: személyre szóló, részletes, és lehetőséget ad rá, hogy akár egy tantárgyon belül is megfogalmazzuk, miben erős a gyermek, és mely részterületeken vannak elmaradásai - érvel Gyurina Beáta, aki szintén a Gárdonyi iskola pedagógusa.

Összeállításunkban a megyeszékhelyen is hasonló véleményekkel találkoztunk:

- Jó lett volna, ha a hétéves kisfiú még egy évet marad az elsőben, mert olyan alapdolgokkal voltak gondjai, mint az olvasás, ám a szülők kérésére továbbengedtük őt másodikba. Sajnos a szülők ilyenkor elfelejtik, hogy az óvoda nagycsoportja és az első osztály között sokkal nagyobb ugrást kell megtenniük a gyerekeknek, mint mondjuk harmadik és negyedik között, s erre néha több időt kell hagyni, mint egyetlen iskolaév - mondja Szili Csaba, a székesfehérvári Vörösmarty Általános Iskola igazgatója, aki szerint az ilyen esetek miatt fordulhat elő, hogy a nehezen induló gyerek később sem hozza be lemaradását, így felsőben folyamatos kudarcok érik majd a bukdácsolás miatt. Vidovicsné Laczkó Ildikó, a székesfehérvári Nevelési Tanácsadó Intézet igazgatója tovább árnyalja a képet: - Manapság nem nagyon van olyan szintű önbizalommal rendelkező gyermek, akinek a buktatás ne érintené érzékenyen az énképét, így véleményem szerint ezt kerülni kell. Egy esetben azonban valóban meg kell tenni, mégpedig ha az illető kisdiáknak olyannyira hiányzik az alapja, olyannyira lemaradt a többiektől, hogy arra nem lehet a tudást ráépíteni - így a pszichológus, aki szerint fontos, hogy a szülő az egész iskolaév alatt kövesse gyermeke fejlődését. Ha ugyanis így tesz, akkor év végén nem éri őt hidegzuhanyként a tanítónéni álláspontja, miszerint szükség lenne még egy évet az elsőben maradni.

Sajnos a tanácsot sokan nem követik, amit misem bizonyít jobban, minthogy ilyenkor, a tanév vége felé tömegesen jönnek a szülők a nevelési tanácsadóhoz segítségért. Ez az időpont azonban késő - mondja Laczkó Ildikó -, néhány héttel a vakáció előtt már nem sokat lehet tenni. A 2009-2010-es tanévben egyébként négyszázhetvenhét nagycsoportos gyermeket vizsgáltak meg, alkalmasak-e az iskolára, akik közül több, mint százhatvanan érettek voltak, több mint háromszáznak azonban még egy évet az oviban kell maradnia.

A másik napirenden lévő kérdés: visszaállítsák-e alsóban a jegy szerinti osztályzást a szöveges értékelés helyett vagy éppen mellett? Szili Csaba szerint szöveges értékelés mindig is létezett, csak 2003 előtt a szülők ezt szóban kapták meg. A pedagógusok azelőtt is értelmezték a szülőnek, hogy az a bizonyos hármas osztályzat mit jelent: azt, hogy a poronty képességei közepesek, vagy azt, hogy valójában jó fejű, ám lusta gyermekről van szó.

Az igazgató szerint egyrészt nagyon sok plusz adminisztrációs terhet ró a tanítókra az írásbeli értékelés, másrészt véleménye szerint egyfajta bizalmatlanság érzetét kelti, hogy a pedagógusnak mindig, mindent le kell írnia. Harmadrészt a szülők gyakran megkérdezik, mit jelent az értékelés jegyre átfordítva. Merthogy ők leginkább még mindig a számokból értenek.

- Akinek fontos a gyereke, az egész évben folyamatosan odafigyel rá, megkérdezi, mi történt vele az iskolában, és tartja a kapcsolatot a tanító nénivel is, akitől szóban kap értékelést az előrehaladásáról, a fejlődéséről. Én is ezt teszem, tettem, ezek után év végén nekem elég lett volna az is, ha jegyekkel értékelik a lányomat - mondja Babits Krisztina, akinek Emma lánya a Rákóczi iskola negyedikese. - Számomra a jegyek egyértelműbben mutatják, milyen a gyerek teljesítménye, és azt gondolom, hogy a pedagógusoknak is egyszerűbb lenne a dolguk, ha nem szövegesen kellene értékelniük a bizonyítványban. Ami a buktatást illeti, én egyet értek azzal, hogy az legyen inkább a tanítók döntése: ők látják jobban, a szülőnél kevésbé elfogultan, mire képes a gyerek. Ha nem tudja megtanulni azokat a dolgokat, amelyek a következő osztályba lépéshez kellenek, szerintem nem érdemes erőltetni, csak a gyereknek lesz kára abból, ha a hiányosságai miatt egyre jobban lemarad a többiektől.

Ellenkező állásponton van Vasné Gabriella, egy másik anyuka, aki szerint a gyerek igenis beskatulyázza magát a jegyek alapján, s gyakran el is hiszi, hogy ha négyest kapott, akkor ő nem képes ennél jobb teljesítményre. Ehhez képest a szöveges értékelés ösztönző támaszt ad, hiszen ha a tanító leírja, hogy a kézírása szép, de a helyesírásán van még mit javítani, akkor ez pozitív üzenet a kisdiák számára. Gabriella szerint így, ha vissza is állítják a jegyeket, mindenképpen meg kellene mellette hagyni a szöveges értékelést.

Azt egyelőre nem tudni, hogy az osztályozás és az évismétlés újbóli bevezetése felmenő rendszerben történik-e meg, vagy sem.

Ha felmenő rendszerű bevezetés nem kap támogatást, akkor negyedik osztályba lépők három év után először kapnak majd osztályzatot.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!