Hírek

2010.05.22. 02:29

Tehetségek, és gondozásuk

A lakosság arányához viszonyítva Magyarországról került ki a legtöbb Nobel-díjas - szeretjük emlegetni, de én például fontosabbnak tartom, hogy átlagos intelligenciánk a felmérések szerint ugyancsak a világ élvonalában van. Az élvonal más országaihoz viszonyítva rosszabb adottságú oktatásügyünk ellenére is. Sőt...

Dunaújvárosi Hírlap

Most számoljanak háromig, és vágják ki a megfejtést! Nem, nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy hány éves a kapitány: ez egy valódi, megoldható matematikai feladat az általános iskolásoknak szóló Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatai közül, mégpedig a 16. számú.

Ezt a versenyt a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola háromtagú csapata nyerte az idén a negyedik osztályosok között, pedig 2100 iskola 68 000 diákja nevezett be rá! E csapat egyik tagja, Csepeli Sára negyedik osztályos tanuló ráadásul a Kenguru Nemzetközi Matematikaverseny harmadik legjobb dolgozatát is megírta - a holtversenyek miatt a hatodik helyezést szerezve meg ezzel.

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Most számoljanak háromig, és vágják ki a megfejtést! Nem, nem arra vagyunk kíváncsiak, hogy hány éves a kapitány: ez egy valódi, megoldható matematikai feladat az általános iskolásoknak szóló Zrínyi Ilona Matematikaverseny feladatai közül, mégpedig a 16. számú.

Ezt a versenyt a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola háromtagú csapata nyerte az idén a negyedik osztályosok között, pedig 2100 iskola 68 000 diákja nevezett be rá! E csapat egyik tagja, Csepeli Sára negyedik osztályos tanuló ráadásul a Kenguru Nemzetközi Matematikaverseny harmadik legjobb dolgozatát is megírta - a holtversenyek miatt a hatodik helyezést szerezve meg ezzel.

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Ezt a versenyt a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola háromtagú csapata nyerte az idén a negyedik osztályosok között, pedig 2100 iskola 68 000 diákja nevezett be rá! E csapat egyik tagja, Csepeli Sára negyedik osztályos tanuló ráadásul a Kenguru Nemzetközi Matematikaverseny harmadik legjobb dolgozatát is megírta - a holtversenyek miatt a hatodik helyezést szerezve meg ezzel.

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Ezt a versenyt a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola háromtagú csapata nyerte az idén a negyedik osztályosok között, pedig 2100 iskola 68 000 diákja nevezett be rá! E csapat egyik tagja, Csepeli Sára negyedik osztályos tanuló ráadásul a Kenguru Nemzetközi Matematikaverseny harmadik legjobb dolgozatát is megírta - a holtversenyek miatt a hatodik helyezést szerezve meg ezzel.

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Sára persze tudja, hány folt van Boci Bálint új ruháján (három: egy fehér, egy fekete, egy vörös), sőt, tud sokkal többet is, csak azt már nincs kedvem ideírni. Ezt a példát is negyedórán át kellett magyaráznia nekem Kuruczleki Erzsébetnek, Sára egyik tanárának - és még mérnök végzettségű kollégáimat is sikerült meglepnem e feladvánnyal...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Sára különben nincs tudatában annak, hány felnőttet köröz le magától értetődőnek hitt tudásával - amely tudás azért mégsem annyira magától értetődő. Mérnök édesapja és nyelvtanár édesanyja ugyan sokat foglalkozik vele (is, meg az iskolába készülő öccsével is), de nem feltétlenül matematikai feladványokkal. Általában elmondható, hogy a Csepeli család tagjai, így Sára is, teljesen normális életet élnek, talán az átlagosnál kevesebbet tévéznek és interneteznek, de szó sincs zseniképzésről, a lányka például néptáncol, és énekelni is nagyon szeret, kórustag, hogy mást ne mondjak. Ugyanakkor a matekversenyt nyert, negyedik osztályos leány kikölcsönözte az összes olyan szakkönyvet az iskola könyvtárából, amelyet tanára nem fénymásolt ki neki, nehogy lemaradjon valamiről...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Na ja: van könyvtár. Van ilyen tanár. Van ilyen szülő.

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

- Tehetséggondozásra nagyon kevés időnk jut - mondja Kuruczleki Erzsébet, aki nem csak tanít, de a Móricz igazgatóhelyettese is egyben. - A negyedik évfolyam tanítását heti átlag 22,5 tanítási órában kell megoldanunk, iskolai szinten hetente plusz 39 óra jut az összes évfolyam összes többi iskolai elfoglaltságára. Mivel nem szeretnénk elveszíteni, tudásban leszakítani egyetlen gyereket sem, a plusz órák nagy többségét a felzárkóztatásra, a korrepetálásokra szánjuk. A tehetségek gondozására tehát alig marad idő. Mi azt szoktuk csinálni, hogy kettéosztjuk az órát: adunk mindenkinek feladatot, és aki hamarabb végez, még megoldhatja a csillagos példákat is. Szerencsére mindig vannak ilyen gyerekek, akik szeretnek pluszmunkát végezni, de végső soron mégiscsak a tehetségek sínylik meg a merev óraszámokat.

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Ezzel együtt az igazgatóhelyettes asszony, aki maga is felnevelt két gyereket, nem híve annak, hogy gyökerestől felrúgjuk a több száz év alatt kialakult magyar oktatási rendszert: elég sok pedagógus alakította ezt a rendszert tapasztalataival, mondja.

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Kuruczleki Erzsébet egyik kedvenc tanítványának tartja Csepeli Sárát - aki azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy teljesen eredeti módon gondolkodva oldja meg a feladatokat, sosincs sablonos megközelítése. Ugyanakkor nagyon gyorsan jut el az eredményhez, és minden iránt érdeklődik, elképesztő mértékben terhelhető: mindig kíváncsian, büszkén és jókedvűen dolgozik, mondja a tanárnő.

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Mi talán nem tudjuk, de óriási szerencsénk, hogy ma is, még mindig nagyon sok, Sárához hasonló gyermek (avagy ifjú hölgy...) tanul a sokat sanyargatott magyar iskolákban. Más kérdés, hogy még többen lehetnének és még többre vihetnék, ha tanáraik és családjuk több időt szánhatna az előmenetelükre. S jegyezzük meg az igazgatóhelyettes asszony szavait: levelező tagozaton nem lehet tehetséget gondozni. Minden a személyes kapcsolat minőségén múlik...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!