Hírek

2008.05.20. 02:29

Speciális daru fürdeti a hidat

Dunaújváros - Átadása óta az út kezelője folyamatosan tisztítja a Pentele-hidat, legalábbis amíg a keze elér. Tegnap egy speciális daru érkezett, amellyel a héten a teljes szerkezetet lemossák, húsz méter magasban is.

Gallai Péter

- Évente egyszer - általában tavasszal - a teljes hídszerkezetet le kell mosni, ehhez érkezett most az Állami Autópálya Kezelő Zrt. speciális autója, amely általában a kőröshegyi völgyhídon teljesít szolgálatot. A terveink szerint a héten lezajlik a mosás, de mivel először csináljuk ezt az átkelőn, mindenki csak tanul. A kosaras járműnek külön személyzete van, akik űrtechnikát kezelnek - mesélte Szabolcs László, a Magyar Közút dunaújvárosi üzemmérnökségének vezetője.

Természetesen mi sem hagytuk ki, hogy a helyszínen, munka közben tekintsük meg a szerkezetet. - Huszonhat tonnás az össztömege, tizenkilenc és fél métert emel felfelé, míg huszonhatot lefelé, az ára százötmillió forint volt - sorolja a technikai adatokat Lantos Péter a pilótafülkében. Kiderül, az országban rajta kívül még négyen kezelhetik ezt a gépet, amelyből csak ez az egy darab van hazánkban. Az ÁAK Zrt. fonyódi mérnökségének munkatársa Dunaújvárosba Vaszi Andrással érkezett, s itt laknak, amíg nem végeznek. - Előtte a szekszárdi hidat mostuk, jártunk az M3-ason is. Vállaltuk - igaz, kevés pénzért - , hogy napokra távol leszünk a családunktól - teszi még hozzá Lantos úr, majd tovább beszél a berendezés titkairól. Megtudtuk, hogy a kezelő az emelőkosárban joystickokkal irányít mindent, sőt, fentről még a teherautót is elindíthatja. Igaz, ehhez kell a sofőr is, aki egy gomb megnyomásával engedélyezheti az indulást. Amúgy nem egy stresszes munka a hídmosás, hiszen percenként tíz méter az átlagsebessége a gépnek, amely rendkívüli biztonsági berendezésekkel is el van látva, már-már túlságosan is...

Például ha az út dőlésszöge meghaladja az öt százalékot, a beépített érzékelők letiltanak. Ugyanígy a három karon függő kosár esetében is folyamatosan figyelik, mennyire tér el a vízszintes állástól. Negyvenöt kilométernél erősebb szélben szintén nem lehet használni az eszközt.

A munkák alatt az M8-as leállósávjának érintett szakaszait lezárják, mellettük nyolcvan kilométeres sebességkorlátozás és előzési tilalom van életben. A tervek szerint holnap jutnak el a kosárfülhöz a mosással, amelynek tetejéhez még így sem érnek fel, hiszen az negyven méter magasan van...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!