2008.04.01. 02:29
Élhető világot alakítani
Székesfehérvár - Nem kívánunk mérlegelni, zéró toleranciát hirdetünk a zöldbűnözéssel szemben - jelentette ki szombati látogatása alkalmával tartott sajtótájékoztatóján Fodor Gábor (SZDSZ) környezetvédelmi és vízügyi miniszter.
Miután a miniszter zéró toleranciát hirdetett a zöldbűnözéssel szemben, 2008-ban még aktívabban folytatódik a Zöld Kommandó akciósorozata. Fodor Gábor is a kommandósok mellényében tartott sajtótájékoztatót az Észak-dunántúli MÉH Nyersanyaghasznosító Zrt. fehérvári telephelyén. Az akció középpontjába - a tavalyi illegális hulladéklerakók után - idén a színesfém ellenőrzése került. Cél az illegális begyűjtés visszaszorítása, és az engedéllyel rendelkező színesfém-begyűjtők fokozott ellenőrzése. Ennek során (a társhatóságokkal együtt) a Zöld Kommandó március és július között kiemelt mértékű ellenőrzésekben vizsgálja az illegális színesfém-lerakatok, illegális hulladékkezelők, a hulladéklerakók, valamint az autóbontók működését.
Az első ellenőrzést a kommandó a miniszter jelenlétében a fehérvári MÉH-telepen hajtotta végre, ahol személyautók forgalomból történő kivonását is végzik, a bontás során keletkező színesfém-hulladékokat egy erre kijelölt helyen gyűjtik, majd bálázzák.
A Zöld Kommandó az elmúlt évben több mint 1500 helyszíni és közúti ellenőrzést teljesített. Ezek alapján a regionális felügyelőségek 802 alkalommal intézkedtek, tehát az esetek több mint felénél szükségesnek bizonyult a zöldhatóság fellépése. A kivetett bírságok összege 2007-ben meghaladta a 217 millió forintot, ennek harminc százaléka a települési önkormányzatokhoz került vissza. A hulladékkezelő ágazat éves forgalma ma Magyarországon meghaladja a kétszázmilliárd forintot. Legértékesebb része a színesfém-kereskedelem.
A szombati látogatás alkalmával a miniszter külön interjút is adott lapunknak.
- A kormányzati politika egyik sikerágazata a környezetvédelem. Az eredményekkel kapcsolatban azonban nem árt vizsgálni azt is, hogy mihez képest.
- Elfogadom, amit mond. Egy esztendeje, amikor átvettem a tárca irányítását, célul tűztem ki, hogy javítsuk a környezetvédelem politikai pozícióját. Évek óta csökkenő létszámmal, apadó költségvetéssel, visszaszorult politikai helyzetben küszködött a környezetvédelem. Ma már az emberek a fontos kérdések között természetvédelemmel kapcsolatos ügyeket is említenek, mint a Rába habzását, vagy a Németországból idehozott szemét kérdését.
- A politikai pozíciót sikerült anyagilag is alátámasztani?
- Tizennyolcmilliárddal javítottuk a tavalyi pozíciónkat a költségvetésben. Ez nagy előrelépés. Jelentős a létszámbővülés a regionális felügyelőségeken - ezért is jöttem most Fehérvárra -, kétszázhúsz munkatársunk van, és soha annyian nem dolgoztak természetőrként, mint az idei évtől. Örülök a sikereknek, de tudom, sok területet felsorolhatnék, ahol fejlődni kell.
- Nyilván úgy a következetes, ha kijelenthető: ha erősödik a minisztérium politikai helyzete, a szakmai színvonal is javulni tud.
- Ez a természetes folyamat, most ezt tapasztalhatjuk is. Hosszú évekre visszatekintve nem találhatunk arra precedenst, hogy egy olyan dokumentumot, mint amilyen a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, az országgyűlés ellenszavazat nélkül fogadott volna el. Ellenzéki és kormányoldalról is dicsérő szavakat kaptunk. A tudományos élet is mellénk állt.
- Lehetnek nagy lózungok bármilyen stratégiában, ha az állampolgárt ez teljesen hidegen hagyja...
- Nem kívánok vitatkozni, ezért szeretnénk ismeretterjesztő kampányt indítani. Mindenki számára világossá kell tenni: az éghajlatváltozás nem egy távoli, bonyolult kérdés, a mindennapjainkat érinti. Tanácsokat kell adni, mi az a néhány apró dolog, amellyel mindenki saját felelősségi körében tehet azért, hogy környezete jobb, szebb legyen.
- Tegyük fel, az állampolgár elfogadja és betartja ezeket a javaslatokat. Ám vannak nem éppen a környezetvédelem mellett elkötelezett lobbik, amelyekkel naponta meg kell küzdeni.
- Látjuk és tapasztaljuk az ipari lobbik tevékenységét. Ez alapvetően a Gazdasági Minisztérium kompetenciájába tartozik, de mi is aktívan részt veszünk abban, hogy ez megváltozzon. Pillanatig sem vagyunk elégedettek. Nem lehet más célunk, mint egy környezettudatos gondolkodásmód kialakítása. Olyan világot kell továbbadni utódainknak, amely élhető.
- Az EU környezetvédelmi elvárásai szigorúak. Mennyire tudunk megfelelni? A csatlakozáskor több területen is moratóriumot, néhány éves halasztást kaptunk. Ami idővel lejár.
- Az alap: a szabályokat nem kijátszani kell, hanem betartani. Két fontos elvárást említenék. Az egyik az üvegházhatású gázok és a szén-dioxid kibocsátásának mérséklése. Az EU ezt 2020-ig húsz százalékkal kívánja csökkenteni. Mi 18 százalékot kaptunk. Ezt teljesíteni kell, én nem kívánok felmentést kérni. A másik a megújuló energiaforrások részarányának növelése. Ma ez 4,5 százalék nálunk, az EU 13 százalékot vár el. Ezt felül is kellene teljesíteni, ez szintén a jövőnk szempontjából fontos.
- No és akkor itt sorjáznak, ha úgy tetszik, ilyen mindennapi ügyek, mint a szelektív hulladékgyűjtés, vagy a szennyvíz kezelése.
- A szelektív hulladékgyűjtésben már komoly eredményeket értünk el, de nem vagyok elégedett. A húsz százalékos gyűjtési arány kevés, ötven százalék fölé kell rövid időn belül eljutnunk.
- Nem kívánok most a napi politikába beletapicskolni, de azért érdekelne , a koalíciós vita mennyire nyomja rá a bélyegét a zöldminisztérium napi tevékenységére?
- Senkinek sem tesz jót, ha az energiáit értelmetlen viták kötik le. A mi munkánkat nem teszi egyszerűbbé, könnyebbé, de nem hátráltatja. Szerencsére emberileg és szakmailag is jó a csapat.
- Ha a jó tündér hozna egy pénztárcát, amiből soha nem fogyna ki a benne lévő forint, mennyit tudnának értelmesen és hasznosan elkölteni? Hányszor annyit, mint ami jelenleg jut?
- Sokszorosát. Ha háromszor ennyi pénz állna a rendelkezésünkre, akkor tudnánk bizonyos alapprogramokat megvalósítani. De nem csak pénz kérdése a siker, ám természetesen az eredményekhez kell a megerősödő anyagi bázis is. S ugyanígy a hozzáállás, a meggyőződés és az erős elképzelés is.
Az első ellenőrzést a kommandó a miniszter jelenlétében a fehérvári MÉH-telepen hajtotta végre, ahol személyautók forgalomból történő kivonását is végzik, a bontás során keletkező színesfém-hulladékokat egy erre kijelölt helyen gyűjtik, majd bálázzák.
A Zöld Kommandó az elmúlt évben több mint 1500 helyszíni és közúti ellenőrzést teljesített. Ezek alapján a regionális felügyelőségek 802 alkalommal intézkedtek, tehát az esetek több mint felénél szükségesnek bizonyult a zöldhatóság fellépése. A kivetett bírságok összege 2007-ben meghaladta a 217 millió forintot, ennek harminc százaléka a települési önkormányzatokhoz került vissza. A hulladékkezelő ágazat éves forgalma ma Magyarországon meghaladja a kétszázmilliárd forintot. Legértékesebb része a színesfém-kereskedelem.
A szombati látogatás alkalmával a miniszter külön interjút is adott lapunknak.
- A kormányzati politika egyik sikerágazata a környezetvédelem. Az eredményekkel kapcsolatban azonban nem árt vizsgálni azt is, hogy mihez képest.
- Elfogadom, amit mond. Egy esztendeje, amikor átvettem a tárca irányítását, célul tűztem ki, hogy javítsuk a környezetvédelem politikai pozícióját. Évek óta csökkenő létszámmal, apadó költségvetéssel, visszaszorult politikai helyzetben küszködött a környezetvédelem. Ma már az emberek a fontos kérdések között természetvédelemmel kapcsolatos ügyeket is említenek, mint a Rába habzását, vagy a Németországból idehozott szemét kérdését.
- A politikai pozíciót sikerült anyagilag is alátámasztani?
- Tizennyolcmilliárddal javítottuk a tavalyi pozíciónkat a költségvetésben. Ez nagy előrelépés. Jelentős a létszámbővülés a regionális felügyelőségeken - ezért is jöttem most Fehérvárra -, kétszázhúsz munkatársunk van, és soha annyian nem dolgoztak természetőrként, mint az idei évtől. Örülök a sikereknek, de tudom, sok területet felsorolhatnék, ahol fejlődni kell.
- Nyilván úgy a következetes, ha kijelenthető: ha erősödik a minisztérium politikai helyzete, a szakmai színvonal is javulni tud.
- Ez a természetes folyamat, most ezt tapasztalhatjuk is. Hosszú évekre visszatekintve nem találhatunk arra precedenst, hogy egy olyan dokumentumot, mint amilyen a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, az országgyűlés ellenszavazat nélkül fogadott volna el. Ellenzéki és kormányoldalról is dicsérő szavakat kaptunk. A tudományos élet is mellénk állt.
- Lehetnek nagy lózungok bármilyen stratégiában, ha az állampolgárt ez teljesen hidegen hagyja...
- Nem kívánok vitatkozni, ezért szeretnénk ismeretterjesztő kampányt indítani. Mindenki számára világossá kell tenni: az éghajlatváltozás nem egy távoli, bonyolult kérdés, a mindennapjainkat érinti. Tanácsokat kell adni, mi az a néhány apró dolog, amellyel mindenki saját felelősségi körében tehet azért, hogy környezete jobb, szebb legyen.
- Tegyük fel, az állampolgár elfogadja és betartja ezeket a javaslatokat. Ám vannak nem éppen a környezetvédelem mellett elkötelezett lobbik, amelyekkel naponta meg kell küzdeni.
- Látjuk és tapasztaljuk az ipari lobbik tevékenységét. Ez alapvetően a Gazdasági Minisztérium kompetenciájába tartozik, de mi is aktívan részt veszünk abban, hogy ez megváltozzon. Pillanatig sem vagyunk elégedettek. Nem lehet más célunk, mint egy környezettudatos gondolkodásmód kialakítása. Olyan világot kell továbbadni utódainknak, amely élhető.
- Az EU környezetvédelmi elvárásai szigorúak. Mennyire tudunk megfelelni? A csatlakozáskor több területen is moratóriumot, néhány éves halasztást kaptunk. Ami idővel lejár.
- Az alap: a szabályokat nem kijátszani kell, hanem betartani. Két fontos elvárást említenék. Az egyik az üvegházhatású gázok és a szén-dioxid kibocsátásának mérséklése. Az EU ezt 2020-ig húsz százalékkal kívánja csökkenteni. Mi 18 százalékot kaptunk. Ezt teljesíteni kell, én nem kívánok felmentést kérni. A másik a megújuló energiaforrások részarányának növelése. Ma ez 4,5 százalék nálunk, az EU 13 százalékot vár el. Ezt felül is kellene teljesíteni, ez szintén a jövőnk szempontjából fontos.
- No és akkor itt sorjáznak, ha úgy tetszik, ilyen mindennapi ügyek, mint a szelektív hulladékgyűjtés, vagy a szennyvíz kezelése.
- A szelektív hulladékgyűjtésben már komoly eredményeket értünk el, de nem vagyok elégedett. A húsz százalékos gyűjtési arány kevés, ötven százalék fölé kell rövid időn belül eljutnunk.
- Nem kívánok most a napi politikába beletapicskolni, de azért érdekelne , a koalíciós vita mennyire nyomja rá a bélyegét a zöldminisztérium napi tevékenységére?
- Senkinek sem tesz jót, ha az energiáit értelmetlen viták kötik le. A mi munkánkat nem teszi egyszerűbbé, könnyebbé, de nem hátráltatja. Szerencsére emberileg és szakmailag is jó a csapat.
- Ha a jó tündér hozna egy pénztárcát, amiből soha nem fogyna ki a benne lévő forint, mennyit tudnának értelmesen és hasznosan elkölteni? Hányszor annyit, mint ami jelenleg jut?
- Sokszorosát. Ha háromszor ennyi pénz állna a rendelkezésünkre, akkor tudnánk bizonyos alapprogramokat megvalósítani. De nem csak pénz kérdése a siker, ám természetesen az eredményekhez kell a megerősödő anyagi bázis is. S ugyanígy a hozzáállás, a meggyőződés és az erős elképzelés is.
Az első ellenőrzést a kommandó a miniszter jelenlétében a fehérvári MÉH-telepen hajtotta végre, ahol személyautók forgalomból történő kivonását is végzik, a bontás során keletkező színesfém-hulladékokat egy erre kijelölt helyen gyűjtik, majd bálázzák.
A Zöld Kommandó az elmúlt évben több mint 1500 helyszíni és közúti ellenőrzést teljesített. Ezek alapján a regionális felügyelőségek 802 alkalommal intézkedtek, tehát az esetek több mint felénél szükségesnek bizonyult a zöldhatóság fellépése. A kivetett bírságok összege 2007-ben meghaladta a 217 millió forintot, ennek harminc százaléka a települési önkormányzatokhoz került vissza. A hulladékkezelő ágazat éves forgalma ma Magyarországon meghaladja a kétszázmilliárd forintot. Legértékesebb része a színesfém-kereskedelem.
A szombati látogatás alkalmával a miniszter külön interjút is adott lapunknak.
- A kormányzati politika egyik sikerágazata a környezetvédelem. Az eredményekkel kapcsolatban azonban nem árt vizsgálni azt is, hogy mihez képest.
- Elfogadom, amit mond. Egy esztendeje, amikor átvettem a tárca irányítását, célul tűztem ki, hogy javítsuk a környezetvédelem politikai pozícióját. Évek óta csökkenő létszámmal, apadó költségvetéssel, visszaszorult politikai helyzetben küszködött a környezetvédelem. Ma már az emberek a fontos kérdések között természetvédelemmel kapcsolatos ügyeket is említenek, mint a Rába habzását, vagy a Németországból idehozott szemét kérdését.
- A politikai pozíciót sikerült anyagilag is alátámasztani?
- Tizennyolcmilliárddal javítottuk a tavalyi pozíciónkat a költségvetésben. Ez nagy előrelépés. Jelentős a létszámbővülés a regionális felügyelőségeken - ezért is jöttem most Fehérvárra -, kétszázhúsz munkatársunk van, és soha annyian nem dolgoztak természetőrként, mint az idei évtől. Örülök a sikereknek, de tudom, sok területet felsorolhatnék, ahol fejlődni kell.
- Nyilván úgy a következetes, ha kijelenthető: ha erősödik a minisztérium politikai helyzete, a szakmai színvonal is javulni tud.
- Ez a természetes folyamat, most ezt tapasztalhatjuk is. Hosszú évekre visszatekintve nem találhatunk arra precedenst, hogy egy olyan dokumentumot, mint amilyen a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, az országgyűlés ellenszavazat nélkül fogadott volna el. Ellenzéki és kormányoldalról is dicsérő szavakat kaptunk. A tudományos élet is mellénk állt.
- Lehetnek nagy lózungok bármilyen stratégiában, ha az állampolgárt ez teljesen hidegen hagyja...
- Nem kívánok vitatkozni, ezért szeretnénk ismeretterjesztő kampányt indítani. Mindenki számára világossá kell tenni: az éghajlatváltozás nem egy távoli, bonyolult kérdés, a mindennapjainkat érinti. Tanácsokat kell adni, mi az a néhány apró dolog, amellyel mindenki saját felelősségi körében tehet azért, hogy környezete jobb, szebb legyen.
- Tegyük fel, az állampolgár elfogadja és betartja ezeket a javaslatokat. Ám vannak nem éppen a környezetvédelem mellett elkötelezett lobbik, amelyekkel naponta meg kell küzdeni.
- Látjuk és tapasztaljuk az ipari lobbik tevékenységét. Ez alapvetően a Gazdasági Minisztérium kompetenciájába tartozik, de mi is aktívan részt veszünk abban, hogy ez megváltozzon. Pillanatig sem vagyunk elégedettek. Nem lehet más célunk, mint egy környezettudatos gondolkodásmód kialakítása. Olyan világot kell továbbadni utódainknak, amely élhető.
- Az EU környezetvédelmi elvárásai szigorúak. Mennyire tudunk megfelelni? A csatlakozáskor több területen is moratóriumot, néhány éves halasztást kaptunk. Ami idővel lejár.
- Az alap: a szabályokat nem kijátszani kell, hanem betartani. Két fontos elvárást említenék. Az egyik az üvegházhatású gázok és a szén-dioxid kibocsátásának mérséklése. Az EU ezt 2020-ig húsz százalékkal kívánja csökkenteni. Mi 18 százalékot kaptunk. Ezt teljesíteni kell, én nem kívánok felmentést kérni. A másik a megújuló energiaforrások részarányának növelése. Ma ez 4,5 százalék nálunk, az EU 13 százalékot vár el. Ezt felül is kellene teljesíteni, ez szintén a jövőnk szempontjából fontos.
- No és akkor itt sorjáznak, ha úgy tetszik, ilyen mindennapi ügyek, mint a szelektív hulladékgyűjtés, vagy a szennyvíz kezelése.
- A szelektív hulladékgyűjtésben már komoly eredményeket értünk el, de nem vagyok elégedett. A húsz százalékos gyűjtési arány kevés, ötven százalék fölé kell rövid időn belül eljutnunk.
- Nem kívánok most a napi politikába beletapicskolni, de azért érdekelne , a koalíciós vita mennyire nyomja rá a bélyegét a zöldminisztérium napi tevékenységére?
- Senkinek sem tesz jót, ha az energiáit értelmetlen viták kötik le. A mi munkánkat nem teszi egyszerűbbé, könnyebbé, de nem hátráltatja. Szerencsére emberileg és szakmailag is jó a csapat.
- Ha a jó tündér hozna egy pénztárcát, amiből soha nem fogyna ki a benne lévő forint, mennyit tudnának értelmesen és hasznosan elkölteni? Hányszor annyit, mint ami jelenleg jut?
- Sokszorosát. Ha háromszor ennyi pénz állna a rendelkezésünkre, akkor tudnánk bizonyos alapprogramokat megvalósítani. De nem csak pénz kérdése a siker, ám természetesen az eredményekhez kell a megerősödő anyagi bázis is. S ugyanígy a hozzáállás, a meggyőződés és az erős elképzelés is.
A Zöld Kommandó az elmúlt évben több mint 1500 helyszíni és közúti ellenőrzést teljesített. Ezek alapján a regionális felügyelőségek 802 alkalommal intézkedtek, tehát az esetek több mint felénél szükségesnek bizonyult a zöldhatóság fellépése. A kivetett bírságok összege 2007-ben meghaladta a 217 millió forintot, ennek harminc százaléka a települési önkormányzatokhoz került vissza. A hulladékkezelő ágazat éves forgalma ma Magyarországon meghaladja a kétszázmilliárd forintot. Legértékesebb része a színesfém-kereskedelem.
A szombati látogatás alkalmával a miniszter külön interjút is adott lapunknak.
- A kormányzati politika egyik sikerágazata a környezetvédelem. Az eredményekkel kapcsolatban azonban nem árt vizsgálni azt is, hogy mihez képest.
- Elfogadom, amit mond. Egy esztendeje, amikor átvettem a tárca irányítását, célul tűztem ki, hogy javítsuk a környezetvédelem politikai pozícióját. Évek óta csökkenő létszámmal, apadó költségvetéssel, visszaszorult politikai helyzetben küszködött a környezetvédelem. Ma már az emberek a fontos kérdések között természetvédelemmel kapcsolatos ügyeket is említenek, mint a Rába habzását, vagy a Németországból idehozott szemét kérdését.
- A politikai pozíciót sikerült anyagilag is alátámasztani?
- Tizennyolcmilliárddal javítottuk a tavalyi pozíciónkat a költségvetésben. Ez nagy előrelépés. Jelentős a létszámbővülés a regionális felügyelőségeken - ezért is jöttem most Fehérvárra -, kétszázhúsz munkatársunk van, és soha annyian nem dolgoztak természetőrként, mint az idei évtől. Örülök a sikereknek, de tudom, sok területet felsorolhatnék, ahol fejlődni kell.
- Nyilván úgy a következetes, ha kijelenthető: ha erősödik a minisztérium politikai helyzete, a szakmai színvonal is javulni tud.
- Ez a természetes folyamat, most ezt tapasztalhatjuk is. Hosszú évekre visszatekintve nem találhatunk arra precedenst, hogy egy olyan dokumentumot, mint amilyen a Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia, az országgyűlés ellenszavazat nélkül fogadott volna el. Ellenzéki és kormányoldalról is dicsérő szavakat kaptunk. A tudományos élet is mellénk állt.
- Lehetnek nagy lózungok bármilyen stratégiában, ha az állampolgárt ez teljesen hidegen hagyja...
- Nem kívánok vitatkozni, ezért szeretnénk ismeretterjesztő kampányt indítani. Mindenki számára világossá kell tenni: az éghajlatváltozás nem egy távoli, bonyolult kérdés, a mindennapjainkat érinti. Tanácsokat kell adni, mi az a néhány apró dolog, amellyel mindenki saját felelősségi körében tehet azért, hogy környezete jobb, szebb legyen.
- Tegyük fel, az állampolgár elfogadja és betartja ezeket a javaslatokat. Ám vannak nem éppen a környezetvédelem mellett elkötelezett lobbik, amelyekkel naponta meg kell küzdeni.
- Látjuk és tapasztaljuk az ipari lobbik tevékenységét. Ez alapvetően a Gazdasági Minisztérium kompetenciájába tartozik, de mi is aktívan részt veszünk abban, hogy ez megváltozzon. Pillanatig sem vagyunk elégedettek. Nem lehet más célunk, mint egy környezettudatos gondolkodásmód kialakítása. Olyan világot kell továbbadni utódainknak, amely élhető.
- Az EU környezetvédelmi elvárásai szigorúak. Mennyire tudunk megfelelni? A csatlakozáskor több területen is moratóriumot, néhány éves halasztást kaptunk. Ami idővel lejár.
- Az alap: a szabályokat nem