Hírek

2006.12.13. 03:29

Egész emberek

Dunaújváros (pj) - Már két éve, hogy egy sor olyan emberrel élünk együtt a városban, akik többnyire csak átmenetileg vannak itt - de biztos, hogy mindig emlékezni fognak lakhelyünkre: ők a hídépítők. Kik is?

Szabó Szabolcs

Más bizonyára más első benyomást és meghatározó tapasztalatot szerzett Szalay Tibor hídépítési főmérnökről, mint én - aki úgy találtam, hogy ehhez a negyvennégy éves műszaki emberhez alig-alig illik már az a mérhetetlen türelem és megbocsátás, amellyel a hídépítésben teljesen járatlan érdeklődőket kezeli.

Szalay az a figura, akibe a legváratlanabb helyeken és időpontokban lehet belebotlani az épülő dunaújvárosi híd környékén: például vasárnap délután vagy szerdán hajnalban, a kisapostagi látogatóközpontban vagy a dunavecsei ártéri híd lábánál, egyre megy. Továbbá esik vagy fúj, járhatunk porban vagy sárban, az ő lábán mindig tiszta a cipő, és haja délután csak ugyanannyira kócos, mint reggel. Ezenkívül akárhányadszorra is meg lehet kérdezni tőle, hogy akkor hány centiméter is a hogyishívjáktól az az izé, és pontosan hány másodpercbe telik majd a jövő héten leemelni onnét azt a nyolcezer tonnát, valamint most éppen hány ember kezében van kalapács és hányéban véső: minden kérdésre úgy válaszol, mintha álláskereső interjún lenne.

Debrecenben született, az egyetem után a Hídépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. Mindig gondosan ügyel arra, hogy hangsúlyozza: a hídépítés csapatmunka, legyen szó akár egy öntözőcsatorna feletti átereszről vagy a Duna-hídról. Csapatmunka, ami sohasem egymástól élesen elhatárolódó szakaszokból áll, mint mondjuk a cipőfelsőrész-készítés és a talpkivarrás, hanem szorosan összefüggő, és egymásba szinte észrevétlenül átmenő folyamatokból. Azt, hogy végül is mikor mozdul meg az uszályokra emelt mederhíd, nem csak a pillanatnyi meteorológaiai és hidrodinamikai adatok határozzák meg, hanem az is, hogy három héttel, két nappal és tizenhárom órával korábban X. Y. hegesztő milyen minőségű és szilárdságú fej feletti varratot készített valamelyik állványon.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

Szalay az a figura, akibe a legváratlanabb helyeken és időpontokban lehet belebotlani az épülő dunaújvárosi híd környékén: például vasárnap délután vagy szerdán hajnalban, a kisapostagi látogatóközpontban vagy a dunavecsei ártéri híd lábánál, egyre megy. Továbbá esik vagy fúj, járhatunk porban vagy sárban, az ő lábán mindig tiszta a cipő, és haja délután csak ugyanannyira kócos, mint reggel. Ezenkívül akárhányadszorra is meg lehet kérdezni tőle, hogy akkor hány centiméter is a hogyishívjáktól az az izé, és pontosan hány másodpercbe telik majd a jövő héten leemelni onnét azt a nyolcezer tonnát, valamint most éppen hány ember kezében van kalapács és hányéban véső: minden kérdésre úgy válaszol, mintha álláskereső interjún lenne.

Debrecenben született, az egyetem után a Hídépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. Mindig gondosan ügyel arra, hogy hangsúlyozza: a hídépítés csapatmunka, legyen szó akár egy öntözőcsatorna feletti átereszről vagy a Duna-hídról. Csapatmunka, ami sohasem egymástól élesen elhatárolódó szakaszokból áll, mint mondjuk a cipőfelsőrész-készítés és a talpkivarrás, hanem szorosan összefüggő, és egymásba szinte észrevétlenül átmenő folyamatokból. Azt, hogy végül is mikor mozdul meg az uszályokra emelt mederhíd, nem csak a pillanatnyi meteorológaiai és hidrodinamikai adatok határozzák meg, hanem az is, hogy három héttel, két nappal és tizenhárom órával korábban X. Y. hegesztő milyen minőségű és szilárdságú fej feletti varratot készített valamelyik állványon.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

Szalay az a figura, akibe a legváratlanabb helyeken és időpontokban lehet belebotlani az épülő dunaújvárosi híd környékén: például vasárnap délután vagy szerdán hajnalban, a kisapostagi látogatóközpontban vagy a dunavecsei ártéri híd lábánál, egyre megy. Továbbá esik vagy fúj, járhatunk porban vagy sárban, az ő lábán mindig tiszta a cipő, és haja délután csak ugyanannyira kócos, mint reggel. Ezenkívül akárhányadszorra is meg lehet kérdezni tőle, hogy akkor hány centiméter is a hogyishívjáktól az az izé, és pontosan hány másodpercbe telik majd a jövő héten leemelni onnét azt a nyolcezer tonnát, valamint most éppen hány ember kezében van kalapács és hányéban véső: minden kérdésre úgy válaszol, mintha álláskereső interjún lenne.

Debrecenben született, az egyetem után a Hídépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. Mindig gondosan ügyel arra, hogy hangsúlyozza: a hídépítés csapatmunka, legyen szó akár egy öntözőcsatorna feletti átereszről vagy a Duna-hídról. Csapatmunka, ami sohasem egymástól élesen elhatárolódó szakaszokból áll, mint mondjuk a cipőfelsőrész-készítés és a talpkivarrás, hanem szorosan összefüggő, és egymásba szinte észrevétlenül átmenő folyamatokból. Azt, hogy végül is mikor mozdul meg az uszályokra emelt mederhíd, nem csak a pillanatnyi meteorológaiai és hidrodinamikai adatok határozzák meg, hanem az is, hogy három héttel, két nappal és tizenhárom órával korábban X. Y. hegesztő milyen minőségű és szilárdságú fej feletti varratot készített valamelyik állványon.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

Debrecenben született, az egyetem után a Hídépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. Mindig gondosan ügyel arra, hogy hangsúlyozza: a hídépítés csapatmunka, legyen szó akár egy öntözőcsatorna feletti átereszről vagy a Duna-hídról. Csapatmunka, ami sohasem egymástól élesen elhatárolódó szakaszokból áll, mint mondjuk a cipőfelsőrész-készítés és a talpkivarrás, hanem szorosan összefüggő, és egymásba szinte észrevétlenül átmenő folyamatokból. Azt, hogy végül is mikor mozdul meg az uszályokra emelt mederhíd, nem csak a pillanatnyi meteorológaiai és hidrodinamikai adatok határozzák meg, hanem az is, hogy három héttel, két nappal és tizenhárom órával korábban X. Y. hegesztő milyen minőségű és szilárdságú fej feletti varratot készített valamelyik állványon.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

Debrecenben született, az egyetem után a Hídépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. Mindig gondosan ügyel arra, hogy hangsúlyozza: a hídépítés csapatmunka, legyen szó akár egy öntözőcsatorna feletti átereszről vagy a Duna-hídról. Csapatmunka, ami sohasem egymástól élesen elhatárolódó szakaszokból áll, mint mondjuk a cipőfelsőrész-készítés és a talpkivarrás, hanem szorosan összefüggő, és egymásba szinte észrevétlenül átmenő folyamatokból. Azt, hogy végül is mikor mozdul meg az uszályokra emelt mederhíd, nem csak a pillanatnyi meteorológaiai és hidrodinamikai adatok határozzák meg, hanem az is, hogy három héttel, két nappal és tizenhárom órával korábban X. Y. hegesztő milyen minőségű és szilárdságú fej feletti varratot készített valamelyik állványon.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

A Hídépítő után építési hatósági munka következett Debrecenben, majd az autópályakezelőnél dolgozott, s már a Vegyépszernél az M7-es felújításán. Ott több tucatnyi hidat s felüljárót építettek át, és csináltak egy-két újat is, úgyhogy volt alkalom gyakorolni a hídépítést.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

A dunaújvárosi Duna-hídnál már nem csak a gyakorlati feladatok, hanem például a számlázás is a munkaköri kötelességei közé tartozik. Mivel az egész projekt ötvennégymilliárd forint, kevesen irigyelhetik tőle ezt az adminisztrációt.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

No, és sok egyéb mellett a kommunikáció is az ő dolga. Valószínűleg nem tudja, de ebben is ritka eredményt ért el: úgy volt képes érzékeltetni a munka feszültségét, hogy nem árult el bizalmas, személyes információkat. Csak annyit: ez a munka egész embert kíván minden beosztásban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!