izgalmas felhozatal

2018.01.27. 17:00

Ki nyeri az Oscar-díjat?

Martin McDonagh rajongójaként borzasztóan vártam a Három óriásplakát Ebbing határában-t. Közel áll hozzám az Erőszakik és a Hét pszichopata rendezőjének stílusa, kifejezésmódja. Legújabb munkája kicsit más, mégis, aki látta valamelyik filmjét, nagyjából tudta, mire számítson.

PÉTER ZSOMBOR

Mildred döntése felforgatja és megosztja az addig csendes kisvárost. Sam Rockwell és Frances McDormand a filmben.

Mildred (Frances McDormand) lányát hét hónapja megölték, a rendőrségnek nem sikerült elfognia a tettest. A gyászoló és dühös nő megunja a tétlenséget és óriásplakátokon keresztül vonja felelősségre a hatóságokat, amiért nem tettek meg mindent az ügyben. Ez persze nem tetszik a rend őreinek, és csúnya viszály alakul ki a felek közt.

A történet találó, fajsúlyos és igen merész. A helyszín a címszereplő déli kisváros, tele egyszerű emberekkel. A plakátoknak hamar híre megy, az esetet felkapja a média, a felek egymásnak esnek. Mildred igazságot akar vagy legalábbis valamit, amibe kapaszkodhat, a köztiszteletben álló rendőrfőnök viszont bizonyítékok hiányában tehetetlen. A város együttérez a nővel, de nem támogatja a hatóságok gyalázását.

Ezt az ördögi kört ragadta meg szenzációsan McDonagh, de nem elégedett meg ennyivel, sokkal mélyebbre ásott. A Három óriásplakát egy fekete komédia, véresen komoly témákkal. Egy extrém érzelmi hullámvasúton találjuk magunkat. A humor olykor kínos, máskor kacagtató, de mindig ott lappang a háttérben a fájdalmas valóság. A másodperc tört része alatt törünk ki nevetésben, vagy épp fagy le az arcunkról a mosoly. Ebbing nem az a kisváros, ahol úgy intézik a dolgokat, ahogy a nagykönyvben meg van írva.

A legjobb példa erre a rasszista rendőr, Dixon (Sam Rockwell Oscar-esélyes alakítása) karaktere. Igazi kókler, aki bálványozza a főnökét, meggondolatlanul cselekszik, és rendre bajba keveri magát. Mégis ő a film egyik ütőkártyája, hihetetlen jellemfejlődésen megy keresztül, s noha egy suttyó marad, másként tekintünk rá idővel.

McDonagh nem söpri a szőnyeg alá a problémákat és olyan témákról beszél, amikről manapság sokan nem mernek. Ez kezdetben közhelyesnek hat, de szó nincs felületességről. Ezt támasztja alá a briliáns forgatókönyv, ami, megkockáztatom, évek óta a legjobb hollywoodi munka. Koherens, változatos és nem hiányoznak belőle a csavarok sem. McDonagh még az annyira elcsépelt üzenetet is zseniálisan tudja közölni, hogy az erőszak nem old meg semmit. Nem rágja a szánkba a mondanivalót, hanem pazar dialógusaival és fordulataival éri el a kívánt hatást.

Itt az Oscar szezon, jönnek a jobbnál jobb filmek, de aki meg akarja fejelni McDonagh moziját, annak fel kell kötnie a gatyáját. Tény, hogy nem tömegfilmről beszélünk, de aki vevő a különleges, merész témájú alkotásokra, az garantáltan jó lóra tesz a Három óriásplakáttal. Vicces, ugyanakkor tragikus, szórakozott, mégis teljes mértékben komolyan vehető. Amíg léteznek ilyen alkotók és alkotások Hollywoodban, addig van okunk reménykedni, mert a mozi él és virul, csak épp másféle óriásplakátokkal kell rá felhívni a figyelmet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!