hasznos tippek

2018.09.09. 15:00

A mostani nem a dízelek időszaka

A használt autók világában sincsenek csodák, mindent a piac szabályoz.

Polgár Tibor

Kroneraff István fő „vadászterülete” Németország. Mint mondta, létezik egy bírósági állásfoglalás, ami lehetővé teszi a német városok számára a dízelautók kitiltását, de ezt még sehol senki nem merte meglépni, többek között minden bizonnyal annak tulajdoníthatóan, hogy ezzel rengeteg szavazót veszítenének a politikusok, a város vezetők. Ugyanakkor való igaz, hogy Németországban vannak olyan zónák, kerületek, ahová az Euro 4 vagy az Euro 5 alatti környezetvédelmi besorolású személygépjárművek nem hajthatnak be, ezek azonban többnyire régi, az idejüket már kiszolgált kocsik. – Itthon valóban él egy olyan tévképzet, hogy Nyugaton most nagyon leesett a dízeles autók ára, és így eljött számunkra a Kánaán, de ez nem fedi a valóságot.

Tény, hogy a dízelhiszti miatt a németek is sokkal kevesebben vesznek gázolajjal hajtott új gépkocsit, bár céges, flottás járműből továbbra is sok ilyen fut az utakon. A használt dízeleket bonyolultabb és drágább javíttatni, leginkább ezért fordultak el tőlük az ottaniak, ugyanakkor az áruk csak minimális mértékben csökkent. Németországban is élnek kispénzű emberek, akik nem engedhetik meg maguknak a fiatal járgányt, és a külföldi használtautó-vásárlók szintén pörgetik a kínálatot. Tehát szó sincs árzuhanásról. Ez a sztori fel lett fújva – mutatott rá Kroneraff István. Kérdésünkre kifejtette, a német használtautó-piacon való keresgélés mellett szól a nagyobb és minőségibb, ritkaságokkal jobban ellátott kínálat, persze a felhozatal alsó harmadában ott is rengeteg a széthajtott, csúnyán rozsdásodó, a bontó felé kanyarodó tragacs. Emellett sok magyar egyszerűen nem bízik az itthoni piacban, nem is igazán ért az autókhoz, fél, hogy átveri a honfi társa. – Egy laikus átlagember a németországi autóvásárlással is megütheti a bokáját, ha nem veszi igénybe megbízható szakember közreműködését. Egyébként a német kereskedőt egyáltalán nem érdekli, honnan érkezik a potenciális vevő, de a magánszemélyek többsége negatív előítéletekkel viseltetik a kelet-európaiakkal szemben, sokan tartanak tőlünk.

Létezik egy bírósági állásfoglalás, ami lehetővé teszi a német városok számára a dízelautók kitiltását, de ezt még sehol senki nem merte meglépni
Fotó: Pixabay

 

A 2000-es években jelentős pénzeket lehetett keresni a Németországból behozott autókkal, és habár jó ideje már megszűnt az aranybányászat kora, ennek ellenére rekordokat döntöget a Magyarországra behozott német gépkocsik száma. Általánosságban elmondható, hogy nagyjából ugyanaz a középkategóriás járgány közel ugyanannyiért kerülhet a nevünkre itthon és a németeknél vásárolva. Viszont az állapot, a minőség tekintetében többnyire a nyugat-európai autó felé billen a mérleg nyelve – hangsúlyozta a gödöllői Becsületesnepper. Tehát a diszkontárú prémium dízel csupán illúzió, de egyébként mekkora a kereslet itthon a használt dízelautók iránt? Minimális – vágta rá azonnal a kérdésre Csuti Balázs és Szigeti Imre, a pápai X-Trem Autó nevű kereskedés két tulajdonosa. Tapasztalataik szerint a hozzájuk betérő érdeklődők ugyan sokszor megkérdezik, mi igaz a dízelmotorok pocsék híréből, de akármilyen választ adnak nekik, tízből kilenc vevőjelöltjük biztosan a benzinmotorral szerelt kocsikat nézegeti. – Mi persze igazodunk a piachoz, a kereslethez, így a kínálatunk kilencven százaléka benzines, ma a dízelautókat rendkívül nehéz eladni. Körülbelül tizenöt esztendeje foglalkozunk használt autókkal.

Bő egy évtizede még teljesen más volt a helyzet, akkoriban a dízel vitte a prímet, egy nagy prémium modell elképzelhetetlen és eladhatatlan volt benzinmotorral. Ám mostanra szinte 180 fokos fordulatot vettek az igények. Nagyjából másfél éve változott meg a dízel-benzin eladási arány az utóbbi javára – emlékezett vissza Csuti Balázs. Szigeti Imre nem sokat kertelt, kijelentette, hogy szerinte a dízelmotoros gépkocsikkal szembeni ellenszenv, félelem egyértelműen a médiának tudható be. Úgy látja, az emberek többsége nem ért az autókhoz, nem tudja vagy nem is akarja szelektálni, értelmezni a híreket, és mivel az utóbbi időben a dízeles kocsik szinte kizárólag negatív kontextusban szerepelnek a televízióban, a rádióban, az újságban, az interneten, minden ilyen típust rossznak, kerülendőnek tartanak. – Sokan elvárják, hogy egy használt autó minden szempontból hibátlan legyen, és évekig ne kelljen javíttatni. Ez irreális követelmény. Nem titok, a használt dízeleknél számos probléma előjöhet két-háromszázezer kilométer után, fenntartásuk és javíttatásuk jóval költségesebb, mint benzinnel hajtott társaiknak. Viszont mellettük szól a kedvezőbb fogyasztás, illetve az, hogy a jó dízelmotor lényegesen nyomatékosabb, erősebb a benzinesnél. Aki éves szinten legalább húszezer kilométert vezet az autójával, és elsősorban hosszabb távokra használja, jobban jár a dízellel.

Ha valaki városi használatra és egy-egy hétvégi kocsikázásra keres autót, semmiképpen se dízeleset vegyen, ezt mindig hangsúlyozzuk a hozzánk betérő bizonytalanoknak is – jegyezte meg Szigeti Imre. Neki egyébként Csuti Balázshoz hasonlóan autószerelő a végzettsége, és mindkettőjüknek gázolaj hajtja a saját gépkocsiját. Balázs mindezt annyival még kiegészítette, hogy egy akármilyen kiváló állapotú használt dízel megvásárlása mellé mindig tartsunk a zsebünkben 300-400 ezer forintot egy váratlan javításra. Ugyanakkor a modern, turbós benzinesek egy idő után hasonlóképpen problémásak lehetnek. Kroneraff István osztja pápai kollégái véleményét, tanácsait, kérdésünkre pedig megemlített az elmúlt tíz év konstrukciói közül különösen jó és megbízható dízelmotorokat, ilyen például a Honda Accord 2008-tól gyártott 2.2-es dízele vagy éppen a Volkswagen-csoport 1.9 TDI-je és CR TDI-je. Utóbbi „apró” szépséghibája, hogy vastagon benne volt a károsanyag-kibocsátási értékek manipulálása miatt kirobbant dízelbotrányban, ettől függetlenül egy eltalált, stabil konstrukciónak számít.

Kroneraff Istvántól megtudtuk, mostanra sokat tisztult a használtautó-piac. – Egyre többen felismerik, hogy a korrektség hosszú távon kifizetődő, és jobban is alszik tőle az ember. Viszont nagy a kereslet a használt autók iránt, jól megy a piac, ezáltal rendre feltűnnek a színen új kereskedők, akik szerint ez a szakma csak abból áll, hogy vissza kell tekerni a kilométerórát, és tele kell fújni szilikonnal a járgányt – figyelmeztetett a rutinos autókereskedő. Hiába, mindig lesznek svindlerek, legyen szó egy jól fésült cégvezetőről vagy egy saját Lamborghinire gyűjtő autónepperről – a világ már csak ilyen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!