Hétvége

2010.07.24. 02:25

Nincs köze kínhoz, tornához

Sajátos hangulatot kölcsönöz a helynek, ahol megszólal a kintorna.

Zsohár Melinda

Egy girardi(szerű) kalapos úr tekerte akkurátusan annak a szerkezetnek a karját, amilyenhez hasonlót még hatvan évvel ezelőtt is szinte mindenki ismert. Persze városon. Pesten. Kintorna, verkli, wurlitzer - efféle neveken emlegették a muzsikáló szerkezetet, amely lényegében átmenet volt a hangszeres zenéléstől a gépi zenélés felé. Mednyánszky Miklós alig néhány esztendeje martonvásári lakos, barátságból ajánlkozott a megnyitó zenélésre, hiszen a Martonvásári nyár szellemiségét át- meg átlengi a hagyományok felelevenítése, a tradíciók elevenen tartása.

- Botfülű vagyok, gépet vettem igénybe muzsikáláshoz - mosolyog szelíden Mednyánszky Miklós Kós Károly-díjas műemlékvédelmi mérnök és szakértő a kérdésre, hogy miért kezdett el foglalkozni a félmúltbéli szerkezetekkel.

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

Egy girardi(szerű) kalapos úr tekerte akkurátusan annak a szerkezetnek a karját, amilyenhez hasonlót még hatvan évvel ezelőtt is szinte mindenki ismert. Persze városon. Pesten. Kintorna, verkli, wurlitzer - efféle neveken emlegették a muzsikáló szerkezetet, amely lényegében átmenet volt a hangszeres zenéléstől a gépi zenélés felé. Mednyánszky Miklós alig néhány esztendeje martonvásári lakos, barátságból ajánlkozott a megnyitó zenélésre, hiszen a Martonvásári nyár szellemiségét át- meg átlengi a hagyományok felelevenítése, a tradíciók elevenen tartása.

- Botfülű vagyok, gépet vettem igénybe muzsikáláshoz - mosolyog szelíden Mednyánszky Miklós Kós Károly-díjas műemlékvédelmi mérnök és szakértő a kérdésre, hogy miért kezdett el foglalkozni a félmúltbéli szerkezetekkel.

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Botfülű vagyok, gépet vettem igénybe muzsikáláshoz - mosolyog szelíden Mednyánszky Miklós Kós Károly-díjas műemlékvédelmi mérnök és szakértő a kérdésre, hogy miért kezdett el foglalkozni a félmúltbéli szerkezetekkel.

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Botfülű vagyok, gépet vettem igénybe muzsikáláshoz - mosolyog szelíden Mednyánszky Miklós Kós Károly-díjas műemlékvédelmi mérnök és szakértő a kérdésre, hogy miért kezdett el foglalkozni a félmúltbéli szerkezetekkel.

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Ezt a sípládát bolhapiacon vásároltam alkatrészenként, magam raktam össze. Az 1910-es, 20-as években készülhetett. Ezt a hozzávaló, egyméteres lyukkártyaszalagot Hollandiában vettem néhány éve, hét és fél euróért. Bár réginek látszik, nem az, számítógép segítségével készítették - teszi hozzá, s figyelmembe ajánlja a honlapját, amelyen kimerítően értekezik a sípláda történetéről.

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

Csakugyan sok érdekesség tudható meg e meglehetősen régi mechanikus szerkezetek históriájáról, amelyek már az ókorban kezdtek feltünedezni, s a második világháborúig lényegében működésben is voltak. Az emberiség születése percétől zenél, muzsikál, s ha meggondoljuk, a hangszeres és élő zene egyeduralkodó volt a 20. század első harmadáig-közepéig. Ebben kis átmenetet jelentettek a mechanikus, gépies masinák, amelyek villany és elem híján valamely más, elmés szerkezettel szolgáltattak zenét. Ahogyan Mednyánszky írja, a különféle automata gépek, izgő-mozgó szerkezetek hamar megjelentek. Az 1700-as évek körül kezdték tömegével használni a vándor- és utcai muzsikusok őket, Mária Terézia rendelete pedig egyszerre minősítette fel és le a használatukat, működtetésüket. Csak hadirokkantaknak engedélyezte velük a pénzkeresést, ami mutatta: nem művészetnek tekinti a műfajt, hanem kommersz szórakoztatásnak. Viszont szociális érzékenység tekintetében ez piros pontos intézkedés volt, annyi szent!

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

A kintornának persze semmi köze sem a kínhoz, sem a tornához, miként ez elterjedt a nevével kapcsolatban, s amely első pillantásra még logikusnak is tűnhet. Tekerni és tekerni a kart, amely mozgásba hoz egy szögekkel kivert hengert, s a szögek acélnyelvekhez ütődvén, zenélnek, azaz az előzetesen rögzített zenét lejátsszák. Gyönyörűséges dobozok, ládák, nyakban hordható és kerekeken guruló változatok kerültek ki a gyártók keze közül. A wurlitzer elnevezésű zenegépekkel bizonyos Wurlitzer nevű, Németországban született, s az USÁ-ban befutott zenegépgyártó üzletember árasztotta el a világot a 19. században, e szerkezetek virágkorában. Szóval a kintorna a latin quinterna - kinterna kifejezés alig kitekert folyománya, magyarul ötödöt jelent, s nyilván zenei jelentés tapad hozzá, nem bolygatjuk. A lyukkártyás változatnál a lyukak által meghatározott program sípokat szólaltat meg. Mednyánszky úr szívesen elmeséli akármelyik változat történetét, működését, alaposan beleásta magát a zenélő szerkezetek tudományába. Hogy miért? És miért pont ezt?

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

- Mert megtetszett - válaszolja egyszerűen. Ugyanis szakmája szerint van elég kutatni- és írnivalója, hiszen műemlékvédelmi mérnökként jegyzik: helytörténészek, néprajzosok áldják a nevét. A vályogházak históriáját például több könyvben és tanulmányban írta meg, és megmentésükért missziót is vállalt. De ez már egy másik, nem kevésbé érdekes történet.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!