2025.04.25. 20:00
A víz Hamiltonjai anno Dunaújvárosba "lopták" Pestről a Forma1-et (képgalériával)
Sporttörténeti előadás-sorozatot indított az Intercisa Múzeum. Először a motorcsónakosok nosztalgiáztak.

Dr. Sándor Péter (balról) és Andics József. A két régi harcos rengeteget tett a dunaújvárosi és egyben a magyar motorcsónak-sportért
Fotó: Agárdy Csaba
Az Intercisa Múzeum sporttörténeti előadás-sorozatot indított, amelynek keretében több sportág dunaújvárosi szereplői is bemutatkoznak. Első alkalommal a motorcsónak-versenyek történetéről beszélgetett Andics József és dr. Sándor Péter, Sándor Péter, Cserni Béla és Mihaldinecz Rudolt. A moderátor Farkas Lajos, az Intercisa Múzeum igazgatója volt.

Fotó: Agárdy Csaba
A motorcsónak központja Dunaújváros
Először dr. Sándor Péter, aki jelenleg a Magyar Motoros Vízisport Szövetség elnöke emlékezett vissza a motorcsónak-sport első dunaújvárosi lépéseire.
- A hetvenes években luxusnak számított a motorcsónakázás, de nekünk könnyű volt a helyzetünk, mivel a Dunaújvárosban állomásozó szovjet katonáktól 40 forintért vettünk 20 liter benzint. Az első nemzetözi versenyt 1983-ban rendeztük meg, az egy Béke és Barátság Verseny volt, amelyen a szocialista országok vettek részt, 1988-ban pedig már világbajnoki futamnak adtunk otthont.
Andics József arra emlékezett vissza, hogy gyakorlatilag ellopták Budapesttől a Formula-1-es futamot, és 2001-ig volt a Kikötői-öbölben Formula-3-as és Formula-1-es futam. Sőt, a dunaújvárosi F-1-es futamokat éveken keresztül a legjobban szervezett viadalának választották meg a világon.
A vendégek büszkén mondhatták, hogy Dunaújváros a mai napig a hazai motorcsónak-versenyzés központja, és több klasszis pilótát nevelt ki.

Fotó: Agárdy Csaba
Motorcsónakosok nosztalgiázása az Intercisa Múzeumban
Fotók: Agárdy CsabaA beszélgetések remek hangulatban zajlottak. Volt anekdotázás bőven, bár az is igaz, nem mindenre egyformán emlékeztek a hőseink. Ami bizonyos, hogy technikai sportban Dunaújváros első világbajnoka Cserni Béla, Mihaldinecz Rudolf is vb-győztes volt, sőt, volt olyan év, amikor egyszerre nyert a két a sportoló világbajnokságot és Európa-bajnokságot. Azt sem hagyta ki senki, hogy egy-egy hétvégén 50 000 néző is kilátogatott a Duna-partra, hogy megtekintsék az adott futamot. A Dunaferr vállalat, vagyis a vasmű, sokáig kitartott a világbajnoki futamok megrendezése mellett és az is kiderült, hogy került a képbe a Dunaferr. Horváth István, a gyár vezérigazgatója Japánból hazatérve a repülőn látta a dunaújvárosi futam összefoglalóját, és a filmben többször is látható volt a Dunaferr reklámtáblája, innentől a "vezér" teljes mellszélességgel kiállt a dunaújvárosi nagydíj mellett.
Dr. Sándor Péter a nagyszerű múlt mellett azért megjegyezte, kilátástalannak látja a jövőt. A Kikötői-öböl harminc éve nem volt kikotorva, nincs állami támogatása a sportágnak. Persze a befejezés méltó volt az eseményhez, hiszen a sportág dunaújvárosi nagyjai büszkén mondták az, hogy most így néz ki a Duna-part nagyban köszönhető a motorcsónak-sportnak, mert a versenyek ürügyén rengeteg beruházás készült el, aminek előnyeit a dunaújvárosiak most is élvezhetik.
