2025.07.02. 11:30
Beavatás a kortárs textilművészetbe – Kacziba Andival
Neve sokak számára ismerősen csenghet – ha máshonnan nem, a COVID-járvány idején írt milánói tudósításaiból a duol.hu oldalán. Ám kevesebben tudják, hogy az Olaszországban élő művész, Kacziba Andi Solton nőtt fel, Dunaföldváron járt iskolába, és innen indult el az a rendkívüli pálya, amely előbb a nemzetközi modellvilágban, majd a kortárs művészetben teljesedett ki.
Kacziba Andi művészetében központi szerepet játszik a női test, a társadalmi elvárások és a személyes élmények átszűrése a kortárs vizuális nyelven. Performanszai, installációi, fotósorozatai mind személyes és közéleti témák határán egyensúlyoznak.

Forás: FB
Júliusban Budapesten is találkozhatunk munkáival

Andi csoportos kiállításon vesz részt a Hegyvidék Galériában Beavatás / INITIATION címmel.
A tárlat megnyitóját – amelyet Kallós Judit és Szabó Annamária kurátorok rendeztek – július 2-án, azaz ma tartják 18 órától, amelyen Andi személyesen is jelen lesz.
Beavatás / INITIATION
A Hegyvidék Galéria 2025 júliusában nyíló Beavatás / INITIATION című csoportos kiállítása a kortárs textilművészet és az alkímia közötti mély párhuzamokat vizsgálja. A tárlat középpontjában a textil médiuma áll, amely a fizikai anyagokon túl a szellemi átalakulás lehetőségét is hordozza. Az alkímia klasszikus célja – az anyag „nemesítése”, arannyá alakítása – itt szimbolikusan elevenedik meg: a fonás, szövés, festés, hímzés a művész műhelyében olyan kreatív transzformációvá válik, amely egyszerre anyagi és spirituális. Az alkotói folyamat így nem csupán technikai munka, hanem beavatás is – az anyag előkészítése, a tudás továbbadása és az új jelentésrétegek létrehozása révén. A kiállításon szereplő művészek – köztük Kacziba Andi – hagyományos és új technikák ötvözésével tágítják a textilművészet határait, miközben egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság, az anyagtudatosság és a multiszenzoros megközelítés. A kiállítás a világ „összeszövésének” metaforáján keresztül reflektál a társadalmi és belső átalakulásokra is, miközben új értelmezést kínál a kézművesség és a művészet szerepéről a mai világban.
A Beavatás / INITIATION című kiállítás kurátorai Kallós Judit művészettörténész és Szabó Annamária esztéta, akik a textilművészet és az alkímia kapcsolatát vizsgáló tárlatot rendezték. A kiállításon tizenhat kortárs művész – köztük Kacziba Andi – munkái szerepelnek, olyan alkotók társaságában, mint Balázs Nikolett, Csatlós Asztrid, Dankó Boglárka, Gáspár Annamária, Herbert Anikó (Haniko), Kádár Emese, Kiss Adrian, Kuzma Eszter Júlia, Makai Mira Dalma, Metzing Eszter, Petrányi Luca, Szász Zsófia, Szeli Kamilla, Szirmay Zsanett és Vidra Réka. A kiállítás megnyitóját 2025. július 2-án, szerdán 18 órakor tartják a Hegyvidék Galériában, ahol Meggyesházi Éda kurátor és zenész mond majd köszöntőt.
NEUE EVA Stuttgartban
A NEUE EVA című jelenlegi stuttgarti retrospektív kiállítása a Liszt Intézet és az Olasz Kultúrintézet szervezésében látható. A tárlat tizenöt év munkásságából válogat, és különös hangsúlyt kap benne a Crushing Destiny című performansza, amelyben mezítláb aranytojásokat tör össze – a női sors szimbólumaként. A Crushing Destiny 500 arannyal töltött tojása az 500 potenciálisan megtermékenyíthető petesejtet szimbolizálja, amit egy egészséges nő teste termel az élete folyamán, a menopauzáig. Crushing Destiny jelképezi az átlépést egy nő termékeny korszakából a következő életciklusába. A metronóm pedig az idő múlását, a biológiai órát szimbilizálja.

Crushing Destiny
Kacziba Andi Crushing Destiny (magyarul: „Sorsösszezúzás”) című performansza a női identitás, a termékenység, az idő múlása és a társadalmi elvárások témáit dolgozza fel megrendítő erejű, szimbolikus képeken keresztül. A művész a performansz során mezítláb lép aranyporral töltött tojásokra, és lassú, ritmikus mozdulatokkal – egy metronóm ütemére – sorra zúzza össze őket.
A tojás – mint az élet, a születés és a női termékenység univerzális szimbóluma – itt egymás után törik szét a művész talpa alatt. Az arany szín egyszerre utal a vágyott „értékre” és a női test idealizált, sokszor kizsákmányolt jelentésére. A lassú tempó, a metronóm egyhangú kattogása feszültséget teremt, és az idő múlásának, az ismétlődésnek, az elkerülhetetlen sorsnak a szimbólumává válik.
A performansz során a test nemcsak médium, hanem cselekvő, sőt pusztító erő is. A fizikai fájdalom – mezítláb tojáshéjakon lépdelni – a lelki terheket, az élethosszig tartó társadalmi nyomásokat is kifejezi. A darabra jellemző nyers őszinteség és vizuális radikalizmus mélyen érinti a nézőt, miközben egyértelművé teszi: a női lét nemcsak szépség, hanem küzdelem, választás, veszteség és újrakezdés is.
A Crushing Destiny nemcsak látványos és gondolatébresztő performansz, hanem egy személyes és univerzális sorsmonológ – a művész testén és gesztusain keresztül megfogalmazott társadalomkritika és önvallomás. A mű a NEUE EVA című retrospektív kiállítás kiemelt darabja, amely méltán vált Kacziba Andi egyik legemblematikusabb alkotásává.
A látogatók egyedi, kézzel aláírt és lábnyommal ellátott leporellókat vihetnek haza, amelyek a művész személyes jelenlétét is közvetítik. A kiállítást július 25-ig láthatja a közönség.
Kacziba Andi – Soltról indult, Milánóban teljesedett ki
Kacziba Andi nemcsak a kortárs művészeti szcéna egyik izgalmas alkotója, hanem egy rendkívüli életút megtestesítője is, amely Soltról, a Duna menti kisvárosból indult, és a nemzetközi művészvilág középpontjába vezetett.
Dunaújvárosban született, Solton nőtt fel, és Dunaföldváron járt középiskolába, ahol 1992-ben érettségizett a Magyar László Gimnáziumban. Már diákként felfigyeltek rá, amikor bejutott a „Az Év Arca” országos döntőjébe, amely elindította modellkarrierjét. Fiatalon jelentős sikereket ért el a divat világában: dolgozott olyan világhírű márkákkal, mint a Versace, a Moschino és a Gianfranco Ferré, és modellként beutazta Európát és Ázsiát. Milánóba 1996-ban költözött – eredetileg egy egyhónapos modellmegbízással, amelyből végül csaknem három évtizedes olaszországi élet lett.
Andi azonban korán felismerte, hogy a modellkedés nem cél, hanem lehetőség: tanulni kezdett, elvégezte a Casus Alapítvány művészeti menedzserképzését, majd a milánói IULM Egyetemre járt vizuális kommunikáció és művészet szakon. Dolgozott rendezvényszervezőként, alapított modellügynökséget, és közben fokozatosan fordult a kortárs képzőművészet felé – elsősorban a textil, performansz és fotóművészet területén alkot.
Munkáiban központi szerepet kap a női identitás, a test, az öregedés, az idő múlása és a társadalmi elvárások kérdésköre
Számos önálló és csoportos kiállításon szerepelt, műveit rendszeresen bemutatják Olaszországban, Magyarországon és más európai országokban. Textilművészként arany emlékplakettel is kitüntették 3D-s textilkutatásaiért. Művészi eszközei közé tartozik a fonás, szövés, varrás, hímzés – de mindezt új jelentésrétegekkel ruházza fel, hol arannyal emelt ráncokkal, hol újrahasznosított nejlonharisnyákból készített installációval.
A COVID-járvány idején a duol.hu olvasói számára is ismertté vált: személyes hangú karanténnaplóiban Olaszországból tudósított a világjárvány társadalmi és emberi vetületeiről.
- Kacziba Andi ma Milánóban él és dolgozik, műveit torinói galéria képviseli, és rendszeresen szerepel nemzetközi kiállításokon. Művészete érzékeny, gondolatébresztő és erőteljes – mélyen személyes, ugyanakkor egyetemes kérdéseket érint. Munkájában a női tapasztalatot nemcsak témaként, hanem kiindulópontként használja, amelyből egy olyan vizuális világot épít, amely képes megszólítani, provokálni és elgondolkodtatni a közönséget.