Egykor egy állami rendszer szimbólumai voltak

2018.09.19. 17:30

Keleti autók találkozója volt nyolcadszor Dunaújvárosban

Trabant- és Wartburg-találkozónak indult, de más típusú, egykor keletinek nevezett járművek is jöttek.

Pekarek János

Egy hobbiból indult ki az egész, manapság szinte (nonprofit) családi vállalkozássá érett Hegyesi Gyula és felesége, Kocsis Zsuzsanna kezdeményezése, de mindenképpen a hasonló érdeklődési körű rajongók elmaradhatatlan programjává vált a Tarabant–Wartburg-találkozó Dunaújvárosban. Amiből már a nyolcadikat rendezték meg az Interspar áruház parkolójában.

Mekkora kincs volt egykoron egy ilyen Wartburg!

A legnagyobb attrakció az egészben kétségtelenül a délutáni felvonulás volt a városon keresztül – de a programok már reggel nyolckor megkezdődtek szombaton. A legek versenye volt talán a szakmailag csemegének nevezhető esemény: hiszen olyan kategóriákban mérhették össze járműveiket a tulajdonosok, mint a legeredetibb Trabant vagy Wartburg, a legegyedibb autó, a legöregebb autó, a legszebb, vagy éppen a legszakadtabb jármű.

A Trabant háromajtós, vagyis „kombi” változata

De az igazi élvezetet valószínűleg az elkötelezettség nélküli, zsebrevágott kézzel történő bóklászás jelentette a parkolóban összegyűlt mintegy száz jármű között. Volt ott régi Ikarus busz, ami talán máig a legelegánsabb keleti gyártású járműcsoda, tele műszaki érdekességekkel. Kétségtelen, hogy ennek a gépnek máig nagy a tekintélye a buszgyártók között. A farmotoros gép még akkor született, amikor a magyar buszgyártás világhírű volt, a 250-es sorozat pedig nem véletlenül nyert nagydíjat a hetvenes években a francia Riviérán, Mercedesek, Renault-k, Fiatok előtt.

Íme, a Trabant nyitott, katonai terepjáró változata, ami egykor a belnémet határon szolgált, dicstelen módon Fotók: Hankusz Kálmán/Dunaújvárosi Hírlap

De a nagyobb gépek iránt érdeklődők még IFA teherautót is láthattak, ami manapság már (hála istennek...) eltűnt a magyar közutakról. Pedig tudjuk: mindig ez volt a leggyorsabb, hiszen mindegyik hosszú járműsor elején ez ment.

Jöttek olyan MZ-gyártmányú motorkerékpárral, aminek máig érthetetlen módon a reflektorát egybeépítették az üzemanyagtankkal, így pontosan ugyanolyan hasznavehetetlen volt kanyarokban, mint a korabeli autóké.

És itt volt a terepjáró, tető nélküli katonai Trabant, amelynek gazdája stílusosan a hetvenes évek magyar katonai egyenruhájába öltözött – noha ilyen jármű a Magyar Néphadseregben nem szolgált, csak az NDK határőrizeti szerveinél, ahol (mondanom sem kell) érthető okokból rendkívül népszerűtlennek számított. S még terepasztal, modellautók is mutattak valamit a régi világból, ami sokak fiatalságát jelentette.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában