az ellenőrzés célja a figyelemfelhívás, nem a büntetés

2018.06.27. 13:17

Nem szabad a járdán biciklizni, ez mégis megszokott látvány Dunaújvárosban

Tiltja a KRESZ a járdán kerékpározást. Nálunk hasztalanul?

Pekarek János

A rendőrök rendszeresen ellenőrzik a KRESZ betartását a gyalogjárdákon is: nálunk mindenütt van kijelölt kerékpárút! Fotó: archív

Szerencse kérdése, hogy békés andalgássá válik egy séta a Vasmű úton – vagy hajmeresztő akadályversennyé. Utóbbi akkor következik be, ha a gyalogos polgárnak nincs szerencséje, és a szokottnál több, vagy sietősebb kerékpárossal találkozik a járdán. Előfordult már minden munkatársammal, velem is, hogy kilépve a szerkesztőségből a rögtön az utcára nyíló ajtón, mintegy három centiméterrel az orrunk előtt száguldott el egy kerékpáros. Nagy kérdés, hogy ki ütötte volna meg magát jobban, ha összetalálkozunk: a gyalogos, vagy a biciklis?

Mindenesetre tény, hogy halt már meg gyalogos a kerékpárossal való szerencsétlen találkozás következtében, pedig felnőtt emberről volt szó. Arra gondolni sem merek, mi van, ha egy (mondjuk) galambnézésből hirtelen felugró, váratlanul irányt változtató kisgyerek lép a bringa elé… Az, hogy akkor vér fog folyni, s nem feltétlenül az elütött gyereké, az bizonyosnak látszik.

A rendőrök rendszeresen ellenőrzik a KRESZ betartását a gyalogjárdákon is: nálunk mindenütt van kijelölt kerékpárút! Fotó: archív

Nem szűnik ugyanis a szokás, hogy a dunaújvárosiak a járdán kerékpároznak, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Lehetséges, hogy kevésbé tennék, ha tudnák, mi jár a fejemben láttukra: az, hogy ha mellém érnek, fellököm őket, hadd törjék össze magukat. Eddig azonban mindig megesett a szívem rajtuk, pedig…

Van lehetőség

A KRESZ alapvetően tiltja a kerékpáros közlekedést a gyalogosjárdán. Csak akkor engedélyezi, ha az úttest alkalmatlan erre, és nincs kerékpárút, akkor is a gyalogosok testi épségének figyelembevételével. Az úttest akkor alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, ha annak széle, padkája nincs kiépítve, göröngyös, macskaköves, kátyús. Ahol van erre alkalmas úttest, vagy ha létezik kerékpárút, kerékpársáv, ott a biciklisnek kötelező azon haladni!

Németh Miklós rendőr alezredes, a Dunaújvárosi Rend­őrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője kérdésünkre egyértelműen kijelentette, hogy Dunaújvárosban nincs olyan úttest, amely ne lenne alkalmas a kerékpáros közlekedésre! Hozzátette: azt ugyan ő sem szeretné, ha a négysávos úton az autók között cikáznának a kerékpárosok, mint például a Vasmű úton – csakhogy erre nincs is szükség, mivel a városi önkormányzat már régen kijelölte kerékpáros közlekedésre a kis Vasmű utat. A Dózsa György úton sem kell a négy sávon kanyarogni biciklivel: ott ugyanis létezik kerékpárút. Vagyis: városunkban mindenki, aki járdán kerékpározik, szabálysértést követ el!

A visszaesőket büntetik

A rendőrök rendszeresen ellenőrzik is a szabály betartását: időnként külön, figyelemfelhívó akciókat indítanak, és mindennapi járőrözéseik közben is figyelnek erre. Csakúgy arra, hogy a gyalogátkelő helyeken, köznyelven zebrákon nem lehet kerékpáron ülve átmenni, hanem csakis a kerékpárt tolva.

Ahogyan Németh Miklós fogalmazott: fő céljuk nem a bírságolás és a büntetés, hanem a figyelemfelhívás. Büntetni a sokszorosan visszaesőket, már többször és hangsúlyosan figyelmeztetetteket büntetik a helyszínen. A büntetési tétel ötezer forinttól ötvenezer forintig terjed: ennek többnyire az alsó határához közeli büntetéseket szabnak ki, de előfordult már olyan is, hogy egy kerékpárost feljelentettek a szabálysértési hatóságnál, ahol viszont már az ötezer forintos alsó büntetési határhoz százötvenezer forintos felső tétel tartozik.

Van kijelölt sáv

Németh alezredes emlékeztet arra, hogy a kerékpárosok és a gyalogosok, valamint az autósok biztonságát leginkább szolgáló megoldás az elkülönített kerékpárút, amiből Dunaújvárosban talán az országos átlagot meghaladóan is sok van. Igaz, hiába, ha erre maguk a kerékpárosok nem figyelnek. Jellemző eset például a Dózsa György úti: majdnem teljes hosszában vezet rajta elkülönített kerékpárút, helyenként külön közlekedési lámpával ellátva (mint a Dózsa György út – Táncsics Mihály utca kereszteződésében), ám mivel a Kallós Dezső utcáig az egyik, onnan a másik oldalon van a biciklisek útja, a legtöbb kerékpáros fütyül a kijelölt sávra, és szemrebbenés nélkül megy tovább egyenesen: a járdán…

A közlekedésrendészeti osztályvezető szerint javítana a helyzeten, ha a meglévő kerékpárutakat összekötnék a városban. Még jobb lenne még több kerékpárút és kerékpársáv. Már készültek erről tanulmánytervek az önkormányzatnál, más kérdés, hogy mikor sikerül a megvalósításukhoz szükséges összegeket előteremteni.

Dunaújvárosban hagyományosan népszerű közlekedési eszköz a kerékpár, a város alapítása óta. Akkor kezdődött a kerékpárút-hálózat kiépítése: én még emlékszem a Vasmű úti gyalogjáró mellett húzódó bicikliútra is, amit az autók parkolására szolgáló sáv építése tüntetett el, még a nyolcvanas években. Nem ez volt a városvezetők legszerencsésebb döntése… Ám szerencsére minden közlekedési átszervezésnél az első gondolatok között merül fel, hogy lehetséges-e kerékpárút kialakítása az adott szakaszon?

Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a dunaújvárosi össze sem mérhető a budapestivel. Mégis: a legmegszokottabb látvány a budai Margit körúton vagy a pesti Rákóczi úton a járdaszegély mellett kerékpározó emberek látványa. Eszükbe sem jut felmenni a mégoly széles gyalogjáróra sem!

 

Nálunk is fejlődni fog még a kerékpárút-hálózat – ami viszont mit sem ér, ha nem azt használják!

 

OLVASÓINK VÉLEMÉNYE:

Pokornyi Orsolya

Kovács Dóra

Vachter János
Fotók: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

Engem személyesen még nem ért kellemetlenség a járdán biciklizők miatt, de kétségtelenül balesetveszélyes, főleg ha gyorsan mennek. A megoldás a több bicikliút kiépítése lenne véleményem szerint.

Balesetveszé­lyes a gyalo­gosok között ­kerékpároz­ni. ­Japánban pél­dául nem kiépí­tett bicikliutak vannak, hanem a járdáról felfestéssel választották le a biciklisek sávjait. Ez ott működik, itthon is beválhat.

A járdán kerékpározni egyáltalán nem törvénytisztelő magatartás. Főleg az a bosszantó, amikor az elektromos kerékpárok száguldanak el mellettem, amit ráadásul hallani sem lehet, hogy közeledik.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában