Matematikai és szövegértés

2018.04.18. 11:30

Az ország tíz legjobb általános iskolája között a Móricz

Ismét kitűnő helyen szerepel a Móricz Zsigmond Általános Iskola a hazai intézmények között: benne van az első tízben!

Pekarek János

Az ország tíz legjobb általános iskolája között van a dunaújvárosi Móricz Zsigmond Általános Iskola az Oktatási Hivatal országos kompetenciamérésekre alapozott összehasonlító listája szerint, ami a hivatal internetes honlapján, de az Eduline.hu-n is olvasható.

Az országos kompetencia­mérés fő célja, hogy minden iskola számára biztosítsa azokat az objektív mutatókat, amelyek segítik az intézmények önértékelését.

Szaknyelven fogalmazva: „sok hozzáadott pedagógiai értéket” kapnak a Móricz diákjai Fotó: HK

A mérés úgy történik, hogy a hivatal feladatlapokat küld ki a 6. és a 8. évfolyamos általános iskolásoknak matematikából és szövegértésből. Ezeket megoldva visszaküldik, a hivatalban értékelik és pontozzák. A pontszám alapján az intézmény tájékozódhat arról, hogy az országos átlaghoz vagy a nagyvárosokhoz képest hol tart a pedagógiai munkában, milyen teljesítményt ért el.

A lista, az úgynevezett Fenntartói, intézményi és telephelyi jelentés az elmúlt öt év átlaga alapján áll össze.

Ám még ennél is többet mutat, hangsúlyozza Fazekas Andrea, a Móricz igazgatóhelyettese. Számításba veszi ugyanis az úgynevezett családiháttér-indexet is: azt, hogy milyen a gyerek szociá­lis háttere, a szülők iskolai végzettsége, hány testvér él a családban, mennyi könyv van otthon, és főként hogy hány különórára jár a gyerek, hány foglalkozáson szerzi meg a tudását. Ezeket az információkat névtelenül, lezárt füzetben adják meg a családok. A gyerekek által megoldott feladatlapok és a családiháttér-mutatók alapján a Móricz iskola teljesítménye az elmúlt öt esztendőben négyszer haladta meg az országos átlagot. Ez azt mutatja, hogy az iskola tanárai rendkívül sok pedagógiai értéket tesznek hozzá a tananyaghoz, sok olyasmire is megtanítják diákjaikat, amit másutt csak számos különóra során sajátíthatnak el.

A mérés eredményeiből az is kiderül, hogy mennyit fejlődött egy gyerek a hatodik és a nyolcadik osztály között, talán a legfogékonyabb életkorban.

A szövegértés vizsgálatát tekintve az Oktatási Hivatal honlapján 119 iskola szerepel, a matematikai tudás méréséről pedig 228 iskola eredményei olvashatók. Ami a szövegértést illeti, Magyarországon öt olyan iskola van, amely az elmúlt öt évben mindig benne volt a legjobb tízben a kompetenciamérések során, köztük a Móricz. (Tisztelgés Kodály Zoltán előtt: az ötből három ének-zenei tagozatos intézmény, akárcsak a miénk…) Matematikából négy olyan iskola van az országban a Móriczcal együtt, amely az elmúlt öt évben mindig átlag fölötti eredményt el: ezek között is több ének-zenei tagozatos.

Büszkék lehetünk a Móricz iskolára!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában