2025.03.20. 20:00
Hogyan válasszon jól a gyerekünk fakultációt?
Bár 10. osztályban még messzinek tűnik a pályaválasztásról való döntés, valójában már az előszobájába kerül a középiskolás gyerekünk azzal, hogy a tavasszal meg kell neveznie, milyen tárgyakat fog a következő tanévtől emelt óraszámban tanulni. Sokan úgy gondolják, csupán egy vagy két tárgy magasabb óraszámban való tanulásáról kell dönteni, azonban ennek a jelentősége a későbbiekben meghatározó lehet, így érdemes néhány szempontot figyelembe venni előtte.
Sok diák még nem is tudja ilyenkor mérlegelni, a későbbiekben mit nyerhet egy-egy adott tárgy választásával, ezért hajlamosak a döntésüket a továbbtanulás szempontjából nem átgondolt indokokkal meghozni, mint például a „melyiket lesz a legkönnyebb teljesíteni”, „mit választanak a többiek (barátok)”, „melyikre mondják azt a felsőbb évesek, hogy inkább ne”, és még sorolhatnánk.
Mivel a túlterhelt középiskolás – érthető módon - sokszor egy plusz feladatot lát a még több tárgy felvételével, ezért sokan a maximálisan választható egy tárgy közül is inkább egyre szorítkoznak, ami a későbbi szakok megjelölésekor elképzelhető, hogy hiányként jelentkezik majd.

Forrás: canva.com
Alapok a jó pályaválasztáshoz
A következőkben összegyűjtöttem néhány szempontot, amit érdemes mérlegelni azelőtt, mielőtt meghozza gyermekünk a végső döntését.
Ami a hajtóerőt fogja adni a későbbiekhez
A jó pályaválasztás alapja, hogy ismerjük az erősségeinket és az érdeklődési területeinket. Akkor tudunk motiváltak és eredményesek lenni, ha olyan dolgokkal foglalkozhatunk, amikhez értünk és érdekelnek is minket. Ezt a fakultációválasztásnál is szem előtt kell tartani! Ha humán beállítottságú a gyerekünk, valószínű nem a műszaki pályák lesznek a későbbiekben sem számára a befutók, ezért azokban a tárgyakban kell gondolkodnunk, amik az erősségei vagy legalábbis nem kap hideglelést már csak a nevük hallatán is.
A fakultáció nem korrepetálás!
A fakultációra téves úgy tekinteni, mint egy gyakorló órára! Ne azért válasszuk az adott tárgyat, mert nehezebben megy a gyereknek és jól jön belőle egy kis plusz óra, mert ezeken az órákon mindig magasabb szinten zajlik az oktatás, mint a hagyományos keretek között. Ha eddig nem értette az algebrai törteket, nem itt fogják neki elmagyarázni, hanem erre a tudásra már építenek! Ezeken az órákon ugyanis már az emelt szintű érettségire való felkészítés is zajlik, tehát a tárgyon belül már magasabb ismeretek elsajátítása a cél.

Fotó: canva.com (illusztráció)
Amire mindenki rácsodálkozik - több száz szak a felsőoktatás kínálatában
Még ugyan van 2 év hátra, de már most érdemes átnézni, milyen szakokon lehet továbbtanulni az egyetemeken, főiskolákon. Erre a legalkalmasabb felület a felvi.hu, ami az összes hazai felsőoktatási intézmény kínálatát tartalmazza. A „Szakkereső/Szakleírások” menüpont alatt tudományterületenként csoportosítva fogjuk látni, milyen alapképzési szakok vannak most érvényben.
Drámainstruktor, kutató zoológus, molekuláris bionika mérnök
A felsőoktatási kínálat évről-évre változik, ezért ne lepődjünk meg, ha olyan szakokkal is találkozunk, aminek még a neve alapján is nehéz körvonalazni, mit is takar pontosan. Tapasztalatom szerint a diákoknál a felvi.hu első alaposabb átböngészése után szoktak a nagy rácsodálkozások megtörténni, mert aki ezzel még nem találkozott, el sem tudja képzelni, egy-egy területen belül mennyi érdekes pályát lehet választani. És ha már most megtetszik nekik valami, a tanulásnak is lesz irányított célja: tudni fogják, mi felé tartanak és ahhoz miben kell jobban odatenniük magukat, mik lesznek a hangsúlyosabb tárgyaik.
Böngészés továbbtanulási fókusszal
Ha átnéztük a kínálatot, érdemes egy listát írni a szóba jöhető szakokról, majd ezeknél egyesével megnézni, milyen tárgyakat várnak/fogadnak el a felvételizőtől érettségin. Ezt úgy lehet a legkönnyebben megnézni, hogy a felvi.hu Szakkeresőjébe beírjuk az adott szakot és a kilistázott egyetemeknél az adott intézményre kattintva ellenőrizzük az „Érettségit adó pontot adó tárgyak”-nál mi az elvárás. Itt például az is látható majd, hogy melyik egyetem kér emelt szintű érettségit, melyik nem. Ezt azért jó tudni, mert ha az áhított intézmény kér, akkor nem kérdés, hogy melyik tárgyat érdemes fakultációként is választani.

Fotó: canva.com (illusztráció)
Innentől már nem lesz nehéz dönteni!
Ha megvan a szakok listája és az, hova milyen típusú és szintű érettségi tárgy kell, akkor kell megnézni, mely tárgyak azok, amelyek a legtöbb szaknál felmerültek, fedésben vannak. Így már nem is lesz nehéz megválaszolni, melyikekre essen a választás a fakultáció kérdésében. Persze a végső szak megválasztása a következő 2 év során még változhat, mégis az érdeklődési irányok mentén látható lesz majd, mikben érdemes gondolkodni. Emellett azt is lényeges megnézni, hogy a gyermekünk intézménye indít-e a számára szükséges tárgyból fakultációt, mert ha nem, érdemes külön felkészítésben / magántanárban gondolkodni.
Ez a pár lépés segíthet jól átgondolt döntést hozni a fakultációkkal kapcsolatban. A tényleges pályaválasztásban ez még ugyan csak egy kezdő lépés, mégis hosszútávú hatása lehet a későbbiekre, ezért fontos jól megtervezni, mi lesz a későbbi célokhoz leginkább illeszkedő út.
Szerző: Dr. Maczó Edit – maczoedit.hu