2025.03.25. 16:37
Csütörtöktől Dunaújvárosban is kapható a Traubisoda, mutatjuk hol
Már lehet tudni, hogy mikortól, hol és mennyiért kapható majd a legendás üdítőital, melynek gyártása nemrég indult újra.

Fotó: Magyar Nemzet
A napokban indították be a felsőlajosi Márka Üdítőgyártó Kft.-ban az egykoron nagyon népszerű üdítőital ismételt gyártását. A 100 százalékban magyar tulajdonú, családi vállalkozásként működő cég 2025 elején kötött hosszútávú megállapodást a gyártás és forgalmazás jogaira. Az üdítő három változatban kerül a boltok polcaira, így lesz kékszőlő, zéró és a klasszikus szőlő. Az ital 1971-ben debütált Magyarországon és igen kedveltté vált. Ráadásul abban az időben ez nyugati licenc alapján gyártott termék volt. A Traubisoda egy évtizedes évforulója alkalmából írt cikket a Fejér Megyei Hírlap.

Fotó: duol.hu
A Traubi jelentős magyar borexportot indukált
„Pontosan egy évtized telt el azóta, hogy a hazai alapanyagból gyártott Traubisoda megjelent üzleteink polcain és a magyar éttermek asztalain. A Badacsonyi Állami Gazdaság és az osztrák licencadó Lenz Moser cég közt 1971-ben létrejött megállapodás alapján indult el ennek a minden tekintetben versenyképes üdítő italnak a hazai gyártása" – olvasható az 1981-es cikkben.
„Sokak szemében akkor ez a kezdeményezés merész vállalkozásnak tűnt — különösen egy állami gazdaság részéről, melynek úgyszólván alig volt élelmiszeripari tapasztalata — ám azóta az eredmények minden kétséget kizáróan igazolták a döntés helyességét.
A statisztika szerint 1971 - ben nálunk minden lakos átlagosan 13 palack szénsavas üdítő italt fogyasztott és ennek is csak 50 százaléka készült hazai alapanyagból.
A badacsonyiak az első évben mindössze 1,6 millió palack Traubisodát adtak el. Egy év múlva azonban már majdnem tizenötmilliót, 1975-ben pedig 34,6 millió palack talált vevőre. A Traubisoda néhány év alatt a magyar fogyasztók kedvelt üdítője lett.
A jelentkező igények kielégítésére a Badacsonyi Állami Gazdaság üdítőital-üzeme már kevésnek is bizonyult. A kapacitás bővítése és a szállítási távolságok csökkentése érdekében együttműködésre léptek a Kunbaja— Bácsszőllősi, a Csányi és Debreceni Állami Gazdasággal. Hat éve a négy állami gazdaság már 73 millió palack Traubisodát állít elő. A szénsavas üdítő italok hazai fogyasztása ebben az évben a korábbi átlagos 13-ról 29-re emelkedett. A Traubisoda képezte a palackozott szénsavas üdítő italok csaknem 11 százalékát. Bár 1980-ra a Traubisoda-termelés 120 millió palackra futott fel, részesedése változatlan maradt, mert az országos fogyasztás időközben emelkedett.
A számokból jól érzékelhető, hogy a hazai üdítőital-fogyasztás növelésére irányuló népgazdasági célok teljesültek, hiszen az üdítőital-fogyasztás tíz év alatt, mintegy négyszeresére emelkedett. Ebben a növekedésben természetesen jelentős része volt a Traubisoda-gyártásnak is.
A Traubisoda, idegen márkaneve ellenére is, a szó igazi értelmében véve hazai üdítő ital, hiszen az előállításában felhasznált importaroma 1000 liter Traubisodához mindöszsze három deciliter.
A licenc és aroma fejében az árut terhelő külföldi követelés nem éri el a termék forgalmi értékének három százalékát sem. Ez a követelés nem deviza, hanem magyar borexportban testesül meg. A licencbirtokos Lenz Moser cég az elmúlt tíz esztendő alatt a mintegy ötvenezer hektoliter díj követelésével szemben — több mint 140 ezer hektoliter magyar bort vásárolva — a magyar borok legnagyobb osztrák importőre lett. A Traubisodával kapcsolatos magyar import tehát mértékét többszörösen meghaladó magyar borexportot indukált, így javította a külkereskedelmi mérleget".
Itt lesz kapható a Traubisoda először
- A cég aktuális szórólapjából kiderült, a Traubisoda először a Lidl-be tér vissza, március 27-től lesz kapható a dunaújvárosi üzletekben is: az 1,75 literes kiszerelés 499 forintba kerül majd – írta a mindmegette.hu.