Múltidéző

2025.03.16. 17:05

Ki emlékszik még? Volt egyszer egy komp Dunaújvárosnál

A Volt egyszer egy komp a városnál, sokan utaztak rajta, de már több mint tíz éve pihen a komp, kikötötték, benne hallgat a sötétség... A dunaújvárosi kompközlekedésre emlékezünk.

A József Attila Könyvtár internetes oldalán így írnak a hajdani pentelei rév­ről, amely bőven a város születése előtt létezett már. „Pentelénél a révet jóval a falutól délre lehetett csak felépíteni. A faluból 20 ölnyi széles út vezetett a révhez, amely egykor a mai Aranyvölgyi út nyomvonalát követte, kis kitérővel fordult a posta felé, innen átmetszette a Vasmű úti épületek mögötti parksávot, követte az Eszperantó út nyomát, a Siklói út mélyútján áttörte a szakadó partot, mígnem kétszeri kanyar után érkezett a révház területére. A révházhoz vezető utat a régi térképek tanúsága szerint Duna-vetsei útnak is nevezték. A révház maga hosszú, nádtetős épület a víz partjától mindössze 40 méter távolságra. Mögötte három melléképület az állatok, felszerelések számára. Sokszor szolgált társadalmi események helyszíneként a révház. Itt tartották 1896-ban a millenniumi ünnepeket. A háború után magára maradt az épület. A városépítés kezdete után a 26. sz. ÁÉV birtokaként dőltek össze az épületek. Egy komp négy, kétlovas szekeret tudott befogadni rakománnyal, hajtóikkal. Felfértek még az alkalmi utasok közül is jó néhányan.”

komp
Alig akadhatott akkoriban városlakó, aki legalább egyszer ne utazott volna a komp „fedélzetén”
Fotó: archív

Így teljesített szolgálatot a komp

A Sztálinvárosi Hírlap 1960 decemberében már ezt írta: „A Víz- és Csatornaművek a napokban új kishajót szerzett be a dunai átkelés kulturáltabb lebonyolítására. A 40 személyes „Kohász” kishajó a Szalki-sziget és Szalkszentmárton között teljesít szolgálatot.” Egy évvel később már arról szóltak a hírek, hogy 1,7 millió forintból négy kilométer hosszú rév­út épül Szalkszentmártontól a dunai révkikötőig. És ekkor már arról is szó volt, hogy az út elkészültével új kompjáratot indítanak, amely már gépjárművek szállítását is biztosítja a személyszállításon túl. 1969 szeptemberében arról cikkezett a Dunaújvárosi Hírlap, hogy a „Pentele” nevű modern komphajó áll szolgálatba a városban. 1973. június elején egy rövid hír jelent meg a helyi újságban, amely arról szólt, hogy a napi 16 menetrend szerinti járat mellé még 23 mentesítőt kellett indítani a Dunán, akkora volt az utasforgalom. 1976 januárjában arról szóltak a hírek, hogy miközben a szállított személyek száma alig változik, a komppal átkelő gépkocsik száma háromszorosára, a motorkerékpároké csaknem hatszorosára nőtt. Még ebben az évben korszerűsítették a komp felüljáróját a kikötőben.

1978-ban mivel a révközlekedés túlterheltté vált, szóba került egy új Duna-híd építése. 1981 őszén új tulajdonos kezébe került a helyi rév. Ennek folyományaként háromszor nagyobb komp és jóval erősebb vontatóhajó állt szolgálatba Dunaújvárosban. A forgalom továbbra is jelentős volt, a nyolcvanas évek így is futottak le. A kilencvenes évek végén több mint százmilliós beruházásról esett szó a komppal kapcsolatban, amely így egy híd szerepét is pótolhatta volna.

Aztán, mint tudjuk, nem így lett. Felépült a Dunán Kisapostag magasságában a Pentele híd, és a dunaújvárosi kompközlekedés szépen lassan kivérzett, olyannyira, hogy 2008-ban menetrend szerint, 2009-ben pedig teljesen leállt. 2018-ban képgalériát készítettünk arról internetes felületünkön, hogy a komp a vontatóhajó nélkül a kikötőben „áll”, megfosztva régi önmagától, mondhatni inkább rothad. Választási ígéret volt később, hogy feltámasztják, de ez a mai napig nem történt meg.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában