Kampányolnak

2024.12.03. 11:30

Vadhús népszerűsítés - akció a kormány részéről

A szocializmusban gyakorlatilag eltűnt a vadhús a magyar családok asztalairól. Az utóbbi években azonban egyre többet fogyasztunk. Ennek oka többek között az is, hogy mára már a nagyobb élelmiszerláncok polcain megtalálható a vadhús, a másik pedig az, hogy az ára sok esetben a marhahúsétól olcsóbb.

A vadhús az egyik legegészségesebb táplálék, mégis keveset fogyasztunk belőle

Fotó: agrarszektor.hu

Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása, amely az egészséges és változatos táplálkozásra is ráirányítja a figyelmet – mondta dr. Felkai Beáta Olga élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a közelmúltban Budapesten, a kezdeményezés beharangozó sajtótájékoztatóján. 

vadhús
A  vadhús egyre több magyar üzlet polcain megtalálható már
Fotó: vadhus.hu

A vadhús kiemelkedő értékei

A helyettes államtitkár a rendezvényen arra hívta fel a figyelmet, hogy a vadhús kiemelkedő táplálkozási értékekkel rendelkezik. Többek között magas fehérjetartalom, jelentős B- és E-vitamin, valamint ásványi anyag-tartalom jellemzik. „Az alapanyag tökéletesen illeszkedik az egészségtudatos életmódba is” – tette hozzá a helyettes államtitkár.

Dr. Felkai Beáta Olga kiemelte, a rövid ellátási láncok erősítésével, és a helyi termékek fogyasztásával a környezetvédelmi célokat is támogathatjuk, illetve további lendületet adhatunk a vadhúsipar fejlődésének is. 

Nagy előrelépés, hogy egyre több feldolgozó és étterem dolgozik innovatív technológiákkal, és igyekszik elérhetővé tenni a vadhúst a hazai fogyasztók számára. 

Kifejtette, a karácsonyi időszak különösen jó alkalom arra, hogy a vadhús az ünnepi asztalok részévé váljon. „Az olyan hagyományos fogások, mint a vaddisznó- vagy őzpörkölt, könnyen elkészíthetők, és új színt vihetnek az ünnepi menükbe – fűzte hozzá.

Hangsúlyozta, 

fontos, hogy a magyar vad nemzeti kincsünk maradjon, 

ezért különös figyelmet kell fordítani a fiatalabb generációk oktatására, valamint az otthoni főzés népszerűsítésére, hiszen a megfelelő elkészítési technikák ismerete jelentős szerepet játszik a vadhús iránti érdeklődés növelésében. Megjegyezte, hogy hazánkban az egy főre jutó éves vadhúsfogyasztás mindössze ötöde az európai átlagnak, ezért a #vadateszem kampány célja, hogy a magyar vad nemcsak exporttermék, hanem a hazai gasztronómia kiemelt alapanyaga is legyen. 

A kampányhoz eddig 78 vendéglátóhely csatlakozott, kínálatuk már elérhető a www.vadateszem.hu oldalon.

  • Milyen változások történtek a vadhúspiacon az elmúlt években, arra a Matusz-Vad Nyugat-Magyarországi értékesítési vezetőjét, a rácalmási illetőségű Doma Balázst kérdeztük.

- Az utóbbi időben újra népszerűbb lett a vadhús fogyasztás, amit nagyban segített a Sous-vide technológia (A sous vide - ejtsd: szuvid - gasztronómiai főzési eljárás. Lényege, hogy lezárt, előzőleg vákuumozott, hőálló műanyag tasakokban, alacsony hőmérsékleten, hosszabb ideig, esetenként akár 50-70 óráig a hagyományos főzéshez képest lényegesen alacsonyabb hőfokon hőkezelik az ételt.) Mivel ezeket az ételeket nem lehet azonnal elkészíteni, így a hektikus vevőforgalom miatt kevesebben tartották, félve a megmaradt ételektől. Az elmúlt egy-két évben viszont egyre bátrabban mernek hozzányúlni a vendéglátósok a vad alapanyagokhoz. Nagyon népszerű lett, a külföldi vendégek is egyre gyakrabban választják, nem számít már az ára miatt kuriózumnak.

 Az is sokat számít, hogy hasonló árban kapható a vad, mint a marhahús, így sokkal versenyképesebb lett az, normális árréssel tudják értékesíteni a vendéglátósok.

Arra a kérdésünkre, hogy melyik vadhús a legnépszerűbb, Doma Balázs így válaszolt: - Nem tudnék kiemelni egyet sem, a szarvas, az őz és a vaddisznó is népszerű. Ami új trend lett, az a muflon. Tisztasága, és a bárányra emlékeztető ízvilága tette népszerűvé.

Felmerül a kérdés, hogy a vadhús esetében van e olyan időszaka az évnek, mint például a hal esetében, amikor az éves fogyasztás nagy része karácsony idejére esik.

A szakember válasza: - Abszolút. Mindenképpen szezonálisnak mondható a termékkör. A téli, őszi időszak az, amikor inkább az éttermi ajánlatokba, étlapra kerülnek a vadak. Viszont kevés étterem tartja évesen a vad termékeket.

Vagyis mind kiderült, van még hova fejlődnünk a vadhús fogyasztása terén.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában