2024.12.03. 11:30
Vadhús népszerűsítés - akció a kormány részéről
A szocializmusban gyakorlatilag eltűnt a vadhús a magyar családok asztalairól. Az utóbbi években azonban egyre többet fogyasztunk. Ennek oka többek között az is, hogy mára már a nagyobb élelmiszerláncok polcain megtalálható a vadhús, a másik pedig az, hogy az ára sok esetben a marhahúsétól olcsóbb.
A vadhús az egyik legegészségesebb táplálék, mégis keveset fogyasztunk belőle
Fotó: agrarszektor.hu
Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása, amely az egészséges és változatos táplálkozásra is ráirányítja a figyelmet – mondta dr. Felkai Beáta Olga élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a közelmúltban Budapesten, a kezdeményezés beharangozó sajtótájékoztatóján.
A vadhús kiemelkedő értékei
A helyettes államtitkár a rendezvényen arra hívta fel a figyelmet, hogy a vadhús kiemelkedő táplálkozási értékekkel rendelkezik. Többek között magas fehérjetartalom, jelentős B- és E-vitamin, valamint ásványi anyag-tartalom jellemzik. „Az alapanyag tökéletesen illeszkedik az egészségtudatos életmódba is” – tette hozzá a helyettes államtitkár.
Dr. Felkai Beáta Olga kiemelte, a rövid ellátási láncok erősítésével, és a helyi termékek fogyasztásával a környezetvédelmi célokat is támogathatjuk, illetve további lendületet adhatunk a vadhúsipar fejlődésének is.
Nagy előrelépés, hogy egyre több feldolgozó és étterem dolgozik innovatív technológiákkal, és igyekszik elérhetővé tenni a vadhúst a hazai fogyasztók számára.
Kifejtette, a karácsonyi időszak különösen jó alkalom arra, hogy a vadhús az ünnepi asztalok részévé váljon. „Az olyan hagyományos fogások, mint a vaddisznó- vagy őzpörkölt, könnyen elkészíthetők, és új színt vihetnek az ünnepi menükbe – fűzte hozzá.
Hangsúlyozta,
fontos, hogy a magyar vad nemzeti kincsünk maradjon,
ezért különös figyelmet kell fordítani a fiatalabb generációk oktatására, valamint az otthoni főzés népszerűsítésére, hiszen a megfelelő elkészítési technikák ismerete jelentős szerepet játszik a vadhús iránti érdeklődés növelésében. Megjegyezte, hogy hazánkban az egy főre jutó éves vadhúsfogyasztás mindössze ötöde az európai átlagnak, ezért a #vadateszem kampány célja, hogy a magyar vad nemcsak exporttermék, hanem a hazai gasztronómia kiemelt alapanyaga is legyen.
A kampányhoz eddig 78 vendéglátóhely csatlakozott, kínálatuk már elérhető a www.vadateszem.hu oldalon.
- Milyen változások történtek a vadhúspiacon az elmúlt években, arra a Matusz-Vad Nyugat-Magyarországi értékesítési vezetőjét, a rácalmási illetőségű Doma Balázst kérdeztük.
- Az utóbbi időben újra népszerűbb lett a vadhús fogyasztás, amit nagyban segített a Sous-vide technológia (A sous vide - ejtsd: szuvid - gasztronómiai főzési eljárás. Lényege, hogy lezárt, előzőleg vákuumozott, hőálló műanyag tasakokban, alacsony hőmérsékleten, hosszabb ideig, esetenként akár 50-70 óráig a hagyományos főzéshez képest lényegesen alacsonyabb hőfokon hőkezelik az ételt.) Mivel ezeket az ételeket nem lehet azonnal elkészíteni, így a hektikus vevőforgalom miatt kevesebben tartották, félve a megmaradt ételektől. Az elmúlt egy-két évben viszont egyre bátrabban mernek hozzányúlni a vendéglátósok a vad alapanyagokhoz. Nagyon népszerű lett, a külföldi vendégek is egyre gyakrabban választják, nem számít már az ára miatt kuriózumnak.
Az is sokat számít, hogy hasonló árban kapható a vad, mint a marhahús, így sokkal versenyképesebb lett az, normális árréssel tudják értékesíteni a vendéglátósok.
Arra a kérdésünkre, hogy melyik vadhús a legnépszerűbb, Doma Balázs így válaszolt: - Nem tudnék kiemelni egyet sem, a szarvas, az őz és a vaddisznó is népszerű. Ami új trend lett, az a muflon. Tisztasága, és a bárányra emlékeztető ízvilága tette népszerűvé.
Felmerül a kérdés, hogy a vadhús esetében van e olyan időszaka az évnek, mint például a hal esetében, amikor az éves fogyasztás nagy része karácsony idejére esik.
A szakember válasza: - Abszolút. Mindenképpen szezonálisnak mondható a termékkör. A téli, őszi időszak az, amikor inkább az éttermi ajánlatokba, étlapra kerülnek a vadak. Viszont kevés étterem tartja évesen a vad termékeket.
Vagyis mind kiderült, van még hova fejlődnünk a vadhús fogyasztása terén.