Dunaferr – Liberty

2024.10.01. 11:42

Liberty nem teljesítette a vállalásait — Frissítve!

A kormány mindent megtett a dunaújvárosi vasmű megmentéséért – a Liberty nem teljesítette a vállalásait.

Várkonyi Zsolt

Fotó: Szabóné Zsedrovits Enikő

A kormány mindent megtett a dunaújvárosi vasmű megmentéséért

A Liberty azonban nem teljesítette a vállalásait. A korábbi külföldi menedzsment felelőtlensége, az elhibázott szankciók és az energiaválság miatt 2022 végére a Dunaferr fizetésképtelenné vált, a gyár működése ellehetetlenült, ezáltal több ezer dolgozó munkája veszélybe került. A Kormány Védelmi Bizottságot állított fel, a Dunaferr pedig 2022. december 14-én felszámolás alá került, amely eljárás megteremtette a szükséges jogi kereteket a gyár megmaradáshoz. Az üzem megmentéséért a Kormány mellett a felszámoló, a térség országgyűlési képviselője, Mészáros Lajos, valamint a Dunaferr munkavállalói is rendkívüli erőfeszítéseket tettek. A Kormány Mészáros Lajos javaslatára arról döntött, hogy 16 milliárd forintos segítséget nyújtva hat hónapon keresztül kifizeti több mint 4 ezer dolgozó bérét annak érdekében, hogy a vasmű lelkét adó munkavállalók és családjaik ne kerüljenek veszélybe. Az üzem olyan rossz állapotban volt, ahonnan sikeres talpra állásra hazánkban még nem volt példa. A gyár megmentésében a kormány aktív szerepet vállalt és minden lehetséges eszközével erején felül küzdött, többek közt jogszabályok megalkotásával és a felek közötti koordináció kialakításával. 2022 végére sikerült megakadályozni, hogy a Dunaferr működése végleg ellehetetlenüljön, az energiaellátás megszűnése vagy az alapanyagok hiánya miatt az üzem súlyos és visszafordíthatatlan károkat szenvedjen. 

Liberty
A vasmű megmentéséért mindent megtett a Kormány 

A vasmű megvásárlására egyedül a Liberty Steel adott be érvényes és nyertes pályázatot, amely 2022 decemberében a gyár megsegítésére sietett egy olyan időszakban, amikor az acélipar világszerte a legnehezebb időszakát élte. Ennek ellenére a vasmű újra nehéz helyzetbe került. A Liberty mindent megígért, de szinte semmi sem teljesült. A Liberty 100 napos programot dolgozott ki, amelyben vállalta, hogy stabilizálja és felfuttatja a termelést (2024 februártól 4 hónap alatt, fokozatosan kellett volna felfuttatni a termelést 0-ról 100 ezer tonna/hó értékre, amelytől messze elmarad a Liberty), integrálja a beszerzési rendszereket, és beszállítói együttműködéseket alakít ki. De legfőképpen azt vállalta, hogy hosszú távon biztosítja a Vasműben dolgozók megélhetését és folyamatosan fejleszti a béreket. Megállapítható, hogy mindebben csekély előrelépés történt. A háború és az elhibázott szankciók hatására az energiaárak elszabadultak és nem tértek vissza a válság előtti szintre (a gáz és az áram ára kétszerese még mindig a válság előtti szintnek), amely rendkívül nehéz helyzetet okozott és mind a mai napig okoz az acéliparban. Ráadásul az acél világpiaci ára az elmúlt időszakban összeomlott, amely újabb kihívás elé állította nemcsak a magyar, hanem az európai acélipart is, 

mindenki bajban van. 

Európa szerte szenvednek az acélipari vállalkozások, így a Vasmű nehézségei korántsem tekinthetők egyedülállónak. A válságos helyzetnek a német acélipar zászlóshajója, a Thyssenkrupp is áldozatául esett, de csődöt jelentett a Liberty Ostrava csehországi üzeme is. Az amerikai U.S. Steel is annyira meggyengült, hogy azt a japán Nippon Steel próbálja meg felvásárolni. Ezeken túlmutatóan az olasz kormány idén év elején jelentette be, hogy az Accerie d’Italia (ILVA) vállalatot finanszírozási problémái miatt rendkívüli igazgatás alá helyezi, a Tata Steel pedig az Egyesült Királyságban kezdett több lépcsős leépítésbe: a vállalat januárban 2800 embert bocsátott el, a napokban pedig leállítja második port talboti kohójának működését is.

A jelenlegi acélpiaci helyzet tehát nem megnyugtató, ahogy a dunaújvárosi vasmű helyzete is bizonytalan. A kormány mindent megtett a Dunaferr megmentéséért, amelyhez összesen mintegy 70 milliárd forinttal járult hozzá – beleértve többek közt a bérgarancia biztosítását és a szén-dioxid kvóta felhasználásának lehetővé tételét. Megoldást a zöld acél előállítása jelentené, de a Liberty kezdeményezései ezen a területes sem mutatnak eredményt, ráadásul a termelés átállítása tetemes, mintegy 200 milliárd forintos befektetést igényelne. A Nemzetgazdasági Minisztérium folyamatosan egyeztet Liberty jövőbeli terveivel, így kiemelten a bérek kifizetésével kapcsolatban. A Nemzetgazdasági Minisztérium felhívja a figyelmet arra, hogy a munkavállalók bérének rendezése mindig a munkaadó feladata, ezért felszólítja a Liberty-t, hogy ennek a jövőben is tegyen eleget. 


Frissítve!

A kialakult helyzet kapcsán kedd délután sajtótájékoztatót tartottak a Nemzetgazdasági Minisztériumban.

CZOMBA Sándor; LÓGA Máté
Lóga Máté és Czomba Sándor közös sajtótájékoztatója
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

A kormány többféle forgatókönyvvel számol

Lóga Máté gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára úgy fogalmazott, hogy bizonytalanná vált a vasmű működése, és a mai napon a Liberty fizetésképtelenséget mutatott, ezért felszámolási eljárást kezdeményeztek két leányvállalata ellen.

Mint mondta, a most kialakult helyzetben folyamatosan tartják a kapcsolatot a céggel, amellyel a következő lépésekről is egyeztetnek. A kormány többféle forgatókönyvvel számol, de meg kell várni az eljárás folytatását. A következő órákban mindez kiderül – hangsúlyozta.

A Liberty már az alapvető kötelezettségeit sem teljesítette

Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár szerint már korábban látszott, hogy a Liberty nem képes teljesíteni a vállalásait, hiszen alapvető kötelezettségeit sem teljesítette időben. Az államtitkár jelezte, hogy a cég foglalkozáspolitikai szempontból meghatározó a térségben, a jelenlegi helyzettel kapcsolatban arról beszélt, hogy a kormány beavatkozási palettája széles körű, gyorsan tudnak előremutató választ adni, az aktuális helyzet szerint.

Az államtitkár hozzátette: hogy segíteni fogják a munkavállalókat, attól függően, hogy a következő időszakban mi történik a vasművel.

Elhangzott: amint történik bármilyen jogi vagy vállalati lépés, a Nemzetgazdasági Minisztérium annak függvényében a lehető leggyorsabban reagál.

„Ma találkoztam a két szakszervezet vezetőjével, és a kialakult helyzetről tárgyaltunk. Az első reakció a szakszervezetektől, hogy a nehézségek ellenére valamennyire most megkönnyebbültek, mert látták, hogy a Liberty nem képes vállalni a kötelezettségeit” – összegezte Czomba Sándor, nyilatkozta az index-nek, majd kiemelte: a kormány minden lehetséges eszközzel segíteni fogja a munkavállalókat.

Dunaferr: egyre nagyobb a baj a vasműnél – felszámolás indult – olvasható a Világgazdaság cikkében a vg.hu-n.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában