Globális jelenség

2022.07.05. 14:00

Törölt járatok, késve érkező csomagok a reptereken

Az utóbbi hetekben, hónapokban újságcikkek tucatjai foglalkoznak a világ reptereinek munkaerőhiányával. Nagy, hagyományos légitársaságok kénytelenek több ezer járatot törölni, mert nincs a repülőtereken elegendő utasbiztonsági szakember, check in-es, rampás és rakodó. Naponta sokezer utasnak kell órákat várni az repülőterek csomagszalagjai mellett, hogy megkaphassa a feladott poggyászát. A légiközlekedést sújtó munkaerőhiány nem újkeletű, nem magyar, és nem európai, hanem globális jelenség.

Antal Lajos

Tíz esztendővel ezelőtt sem volt elegendő reptéri alkalmazott, de sok légikikötőben az idei nyári szezon kezdetén vált igazán tarthatatlanná a helyzet. Az ágazat szinte teljes leállását okozó pandémia idején sok ország kormányzata jelentős pénzösszeggel támogatta „nemzeti” légitársaságát. A nemzetit azért tettem idézőjelbe, mert az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok sem ismeri a fogalmat. Az EU-ban az általunk nemzetinek gondolt légitársaságok túlnyomó része magánvállalat. 

Fotók: Antal Lajos

Jelenleg mindössze nyolc (Air Malta, Air Baltic, Croatia Airlines, Finnair, ITA, LOT, TAP Portugal, Tarom) többségében állami tulajdonban lévő légitársaság üzemel a huszonhét tagot számláló Európai Unióban. A pandémia miatt nehéz helyzetbe került ágazat állami támogatásából kimaradtak a működéshez nélkülözhetetlen földi kiszolgáló (ground handling) vállalatok. E cégek bonyolítják le az utasok járatokra való felvételét és beszállítását (check in, gate), a járatkiszolgálás felelős –ismertebb nevén rampás- tevékenységet, és a csomagok be- és kirakodását. Az reptereken működő különböző biztonsági szolgálatok, a takarítócégek, az üzemanyagosok és push back tevékenységet végzők vállalatokról sem szabad megfeledkezni, mert az ő munkájuk nélkül sem tudna felszállni egyetlen járat sem. 

A pandémiát megelőző években a liberalizált európai és amerikai piacot filléres repülőjegyekkel elárasztó fapados légitársaságok térnyerése vezetett ahhoz, hogy a kiszolgáló cégek alkalmazottai a felelősségükhöz és a munkaidő beosztásukhoz képest elképesztően alacsony fizetésekért voltak kénytelenek dolgozni. A világjárvány kitöréséét követően sok vállalat elküldte próbaidős, vagy hamarosan lejáró határozott idejű szerződéssel rendelkező munkatársait, azok a „szerencsések”, akik maradtak, csökkentett fizetést kaptak, vagy fizetésnélküli szabadságra kényszerültek. 

Az állami támogatáshoz nem jutó fapados légitársaságok a hajózó személyzeteik jelentős részétől váltak meg nem gondolva arra, hogy a pandémiának egyszer vége lesz, és az ágazat, ha lassan is, de újra fog indulni. A múlt év nyarán, amikor járvány visszaszorulása miatt a légitársaságok ismét növelni kezdték járataik számát, már érezhető volt, hogy a megmaradt állománnyal nem lehet majd ellátni a növekvő légiforgalmat. Volt olyan fapados légitársaság, amelyik az elküldött személyzeteit visszavette volna a korábbi fizetésének a feléért. Ezzel a „lehetőséggel” nem éltek a közben más szektorban munkát találók, ami késésékhez vezetett. A forgalom további növekedése vezetett oda, hogy az idei nyáron nincs olyan nap, amikor ne lenne járattörlés, késés és az ebből fakadó anyagi kár, idegesség és feszültség. 

Van olyan hagyományos légitársaság, amelyik személyzettel (wetlease) bérel repülőgépet más légitársaságtól, hogy a legfontosabb ráhordó járatait működtetni tudja. Korábbi munkahelyemen, a müncheni repülőtéren is elképesztő állapotok uralkodnak, és utasok ezrei bosszankodnak naponta a járataik és a késve- vagy egyáltalán meg nem érkező feladott csomagjaik miatt. A helyzet megoldása véleményem szerint az ágazatban dolgozók jobb anyagi megbecsülése lenne, ami még drágább repülőjegy árakat generálna. Amennyiben az iparág nem lesz hajlandó jobban megbecsülni a benne dolgozókat, a jelenlegi tarthatatlan helyzet állandósulásával kell számolni, ami sok utas légiközlekedéstől való elpártolásához vezethet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában