Nehezebbek

2022.01.12. 16:00

Másfajta abroncs az e-autókra?

Mi az, ami valóban fontos, és mi az, ami kevésbé egy elektromos meghajtású személygépkocsi gumijánál? Szakemberek segítenek eligazodni a témában.

duol.hu

Egy jó abronccsal nagyobb a hatótávolság Fotó: LL/DN

Fotó: Laufer László

Körkép - Egyre több gyártó dob piacra olyan gumiabroncsokat, amelyeket kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztettek ki. Természetesen az elektromos autóknak nincs feltétlenül szükségük speciális gumiabroncsokra, hagyományos szettekkel is felszerelhetők. Akkor miért merül fel a téma egyáltalán? Nos, a gumiabroncsok az autó energiafogyasztásának akár 30 százalékáért is felelősek lehetnek. 

Az elektromos autóknak a lehető legnagyobb hatótávolságot kell elérniük egy töltéssel, másképpen fogalmazva: az e-autók szűk keresztmetszete a megtehető távolság. Az alacsony gördülési ellenállás segít ennek elérésében. Az e-autókra tervezett gumiabroncsok ezért gyakran nagy átmérőjűek, keskeny futófelülettel. 

A gördülési ellenállás emellett a gumikeverék és az autó alépítménye révén is csökkenthető. Az öko- vagy alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok gördülési ellenállása akár 15–20 százalékkal kisebb lehet, mint egy hagyományos nyári gumiabroncsé. 

Milyen hatótávnövelés lehetséges ezzel? Ha a gördülési ellenállás értéke 15 százalékkal csökken, akkor három-négy százalékos hatótáv-növekedésre számítunk. Egy körülbelül 240 kilométeres hatótávolságú Renault Zoe esetében ez mintegy tíz kilométer többletet jelent. 

Az elektromos autóknak nagy a tömegük, ám a nyomatékleadási karakterisztikájuk merőben eltér a belső égésű motorokétól. A lényeg: a nyomatéknak nem kell „felépülnie”, szinte azonnal rendelkezésre áll, ezért képesek az e-autók elképesztő gyorsulást produkálni. Ennek következménye, hogy az elektromos autók gumiabroncsai gyorsabban használódhatnak el, mint a benzin- vagy dízel­üzemű autóké. 

Azonban differenciálni kell: a gyorsabb gumikopás inkább a több mint két tonna tömegű és nagy motorteljesítményű autókra jellemző, nem annyira az említett Renault Zoéra. Ezenkívül a vezető vezetési stílusa is jelentős tényező a kopás szempontjából, és a gumiabroncs kopásállósága nagymértékben függ a felhasznált gumikeveréktől. 

Az elektromos autók körülbelül 200–300 kilogrammal nehezebbek, mint a hasonló, belső égésű motorokkal szerelt autók. Gumiabroncsaiknak ezért nagyobb teherbírásra van szükségük. 

Az alacsony zajszintű futófelület fontos tényező

Mivel az elektromos motor halkabb, mint a belső égésű, a jármű belsejében a gumiabroncsok zaja jobban érzékelhető egy e-autóban. Az alacsony zajszintű futófelület ezért fontos tényező a vezetési élmény szempontjából. A gumiabroncs üreges terében keletkező rezgések nagy szerepet játszanak a zaj kialakulásában, és továbbadódnak a jármű belsejébe. A gumiabroncs futófelületének belső oldalán lévő habbetétek elnyelik ezeket a rezgéseket. Ilyen poliuretán szivacsokat ma már több gyártó is alkalmaz. 

Lehet-e egy gördülési ellenállásra optimalizált abroncs a biztonság szempontjából is csúcsminőségű? Technikai szempontból az alacsony gördülési ellenállás és az optimális tapadás között ellentmondás van. Ám ma már olyan energiatakarékos gumit is képes az ipar gyártani, amely remek tapadást garantál. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában