Boeing B-747

2021.12.05. 07:00

Az ég királynőjeként emlegetik

Nem voltam még egy esztendős, amikor először emelkedett a levegőbe. 7 éves koromban láttam róla az első képet, 14 évesen nézhettem meg először közelebbről, 40 és 50 ­évesen repültem vele egy-egy alkalommal.

Antal Lajos

Közel 71 méter hosszú, 64 méter a szárnyának a fesztávolsága, a farokrésze közel 20 méter magas, és 400 tonna a felszállótömege. Az üzemanyagtartályaiba közel 200 ezer litert lehet tankolni, amellyel 14 ezer kilométert is meg tud tenni 400 utassal a fedélzetén. Különböző változataiból 1500-nál is több készült. Az első kétfolyosós, vagy ahogy ma nevezzük szélestörzsű gép, amely forradalmasította a kereskedelmi repülést.

A gép, amelyből két darab áll a mindenkori amerikai elnök rendelkezésére Fotók: Antal Lajos

Egy repülőgép, amelynek tervezői mertek nagyot álmodni, és megtervezték, majd megépítették a világ akkori legnagyobb utas­szállító gépét. A gép, amelynek két példánya fel sem szállva szenvedte el a légi közlekedés legtöbb áldozatot követelő katasztrófáját 1977-ben Tenerifén. A gép, amely először 1985. június 15-én szállt le Budapesten, fedélzetén 350 nyugatnémet autógyári munkással. A gép, amely rekordot felállítva 1122 (etiópiai zsidó menekült) utast szállított 1991-ben. A gép, amelyből két darab áll a mindenkori amerikai elnök rendelkezésre, és idősebb Georg Bush volt az első elnök, aki hivatalos utasa volt. A gép, amely a Covid egyik legnagyobb áldozata volt, és napjainkban már csak három légitársaság (Air China, Korean Air, Lufthansa) használja utasszállításra. Igen, ez a vasmadár a világ talán legismertebb repülőgépe, amelynek típusneve Boeing B-747, és amelyet a köznyelv egyszerűen csak Jumbónak ismer, de a repülésrajongók az „Ég királynőjeként” emlegetik.

Napjainkban már főleg csak tehergépekként használják őket

Müncheni éveim egyik leg­emlékezetesebb napja 2015. június 7-e volt, amikor munka közben láthattam az Air Force One leszállását Barack Obamával a fedélzetén. Az amerikai elnök Garmisch-Partenkir­chenbe távozását követően közelről is megnézhettem az elnöki VC-25A típusjelű B-747-200B gépet. A reptéri munkám során sajnos nem volt szerencsém Jumbóval dolgozni, viszont szabad óráimban sokszor gyönyörködtem a kora reggel Bangkokból érkező Thai B-747-400-as leszállásában. Utasként életem egyik legemlékezetesebb repülése néhány évvel ezelőtt volt, amikor a British Air­ways óriásával Londonból felszállva tíz óra negyven perc repülést követően szálltam le verőfényes napsütésben San Franciscóban. Az a gép, amivel repültem, sajnos már csak a múlté, mert a Covid miatt a forgalomból való kivonását követően elbontották, és jó esetben is csak sörösdobozok formájában él tovább.

A Jumbók, amelyek tömegközlekedési formává tették a légi közlekedést, az iparág 2020-as összeomlása miatt szinte teljesen eltűntek az utasszállítók világából, napjainkban már főleg csak tehergépekként láthatók a világ repülőterein. Örök hála a néhai Joe Sutternek és mérnökcsapatának, hogy ezzel a púpos csodának a megalkotásával tette jobbá a globális légi közlekedést!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában