SZÁMLAVEZETÉS

2021.09.15. 18:00

A banki költségek sok mindentől függenek, így nem könnyű az összehasonlítás

Ahány bank, annyi költség és persze annyi fantázianévvel ellátott számlacsomag. Sokan nem szeretünk ezekkel foglalkozni, pedig érdemes, mert akár tizenhatszoros számlavezetési különbségek is lehetnek a különböző pénzintézetek eltérő ajánlatai között.

Palocsai Jenő

OTP bank fiók gazdaság valuta pénzügyek bankolás pénz ügyintézés szolgáltatás pénzintézet ügyfél 2019 12 19 Fotó: Kállai Márton

Forrás: Kállai Márton

Fotó: illusztráció

Számtalan szolgáltatást nyújtottak már korábban is Magyarországon a pénzintézetek, mindig igazodva az éppen aktuális helyzetekhez. A mögöttünk álló három covid-hullámra úgy reagáltak az emberek, hogy akinek nem volt bankszámlája, az nyitott egyet, sőt, nyitott a gyerekeknek is, és mindenki igyekezett a neten rendelni a termékeket és kontaktmentes módon fizetni értük. Emiatt az igény miatt tovább emelkedett a bankszámlával rendelkezők száma és gazdagabbak lettek tartalmukat tekintve a számlacsomagok. Ezek szövevényében nehéz eligazodni. Van a Magyar Nemzeti Bank honlapján egy számlacsomag kalkulátor, ami reális összehasonlítási alapot ad, hogy melyik csomag lenne nekünk a jobb választás, ugyanakkor a kapott eredmény nem mindig egyértelmű, ugyanis bár nagyok a különbségek, de ez több oldalról megközelíthető, hiszen sok összetevőből áll a számlavezetési díj.

Ezzel a költséggel kapcsolatban már korábban írt az MNB a bankoknak, mely szerint a pénzforgalmi árazásuk nem elfogadható, ezért inkább a csomagáras szolgáltatások elterjedését szeretnék látni. A nemzeti bank célja az, hogy minél hamarabb jelenjen meg valamennyi bank kínálatában legalább egy olyan olcsó, bárki számára igénybevehető számlacsomag, amivel külön felszámított tranzakciós díjak nélkül lehet intézni az azonnali fizetéseket. A tervek szerint készül egy felmérés is ebben az évben a banki díjakról, melynek kiértékelését követően talán javul majd a helyzet, ám jelenleg még úgy van, hogy elengedhetetlenül szükséges az ügyfelek odafigyelése, mert sokszor ugyanazért a szolgáltatásért 16-szor többet fizetünk, mint amennyit egy másik csomag vagy másik bank esetében kellene.

Több bankot is megkérdeztünk ezzel kapcsolatban, míg végül a K&H bank segített eligazodni a számlahasználat, a kézpénzfelvételek, a tranzakciós illetékek, a nem elektronikus megbízások kusza szövevényében.

A számlavezetési díjak közötti eltérésről Boros Judit, a K&H Bank kommunikációs felelőse azt a választ adta: – Ha a bankszámlák gyümölcsök, akkor a fent felsoroltak mind gyümölcsök, de nem azonos gyümölcsök. Az egyik alma, másik kiwi, a harmadik pedig banán. Ezzel azt szeretném érzékeltetni, hogy nagyon eltérő árazásúak és nagyon eltérő kedvezményeket tartalmaznak, azaz nagyon eltérő ügyfélmagatartással lehet a csomagban foglalt kedvezményeket kihasználni. Tehát, amikor a hírekben is olvasott 16 szoros különbséget megkapjuk a kalkuláláskor, felmerül a kérdés: melyik számlacsomagok kerültek összehasonlításra? Az alma az almával, vagy alma a banánnal?

Mint megtudtuk a válaszokat adó bank esetében a lakossági bankszámla az a normál csomag. Az alapszámla éppen az MNB előírásainak és elvárásainak megfelelően kialakított csomag. A bank okos+ számlacsomagjai pedig a legnépszerűbb lakossági bankszámlák, mert ezek árazásukban jelentős kedvezményeket nyújtanak.

Boros Judit hozzátette: – A legfontosabb, hogy a számlavezetési díj nullázására is van lehetőség és ehhez nem kell más, minthogy az ügyfél teljesítsen két feltételt. Az egyik, hogy felezhető a számlavezetési díj, ha havonta a számlájára érkezik egy meghatározott összeg. A másik felezési feltétel, ugyanabban a számlacsomagban, ha a számlatulajdonos banknál lévő megtakarításainak összege eléri a 500 ezer forintot.

Arra a kérdésre, hogy az általa képviselt bank szerint mit tartalmazhat a legdrágább és mit nem a legolcsóbb banki költséget felszámító csomag, azt felelte a kommunikációs felelős.

A számlacsomagok funkciói között nincs különbség. Valamennyi ugyanazt tudja. Azaz ugyanolyan tranzakciók hajthatók végre vele, ugyanolyan bankkártyák igényelhetők hozzá, csupán néhány közülük tartalmaz kedvezményeket. Nem baj, ha egy csomag költsége gyanúsan alacsony, ugyanis nincsenek veszélyek és a lehetőségeket a hirdetmények áttekintésével meg lehet szűrni. Ebben tudnak nagy segítséget nyújtani a tanácsadók.

A bank szakemberei szerint évente egyszer elegendő ránézni a számlánkra, se akkor is érdemes, ha valamilyen változás áll be a már fentebb is említett tranzakcionális, a jövedelmi vagy éppen a megtakarítási helyzetet illetően.

A banki költségek emelkedéséről megtudtuk, hogy a folyamat a Magyar Nemzeti Bank és törvény által szabályozott. Csak és kizárólag a hivatalos Központi Statisztika Hivatal (KSH) által közzétett előző év végi éves infláció mértékével emelhető egy évi egy alkalommal az ügyfelek előzetes 60 napos tájékoztatásával. A fogyasztói árindexen (infláció) kívül a bank új díjtételt csak abban az esetben vezethet be, ha új szolgáltatást indít, továbbá meglévő díjat csak akkor emelhet 60 napos előzetes tájékoztatás mellett, ha törvényi előírású fejlesztési költségei merültek fel, amit bizonyítania kell. Az utóbbi 10 évben a K&H Bank a tavalyi évet leszámítva csak és kizárólag inflációs emelést alkalmazott a számlacsomagjai körében.

Vannak olyan tervek és szándékok, mely szerint hamarosan a gépjármű felelősség biztosításokat kínáló biztosítókhoz hasonlóan bankot is könnyebben lesz váltani. Egyablakos rendszer és 12 munkanapon belüli váltás szerepelt nemrég a hírekben, amik arról is szóltak, hogy a régi, úgymond „leváltott” bankot nem is kell értesítenie az ügyfélnek, mert minden automatikusan működik, azonban a K&H banknak erre vonatkozóan még nincsenek tapasztalatai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában