2021.05.14. 08:00
Átprogramozás: érvek és ellenérvek sokasága
Amint az előzetesen borítékolható volt, széles körű – olykor heves szóváltásoktól sem mentes – vitát váltott ki a helyi polgárok körében a Dózsa György út – Kallós Dezső utca – Bocskai István utca kereszteződésében található forgalomirányító közlekedési lámpák szerdai átprogramozása.
Fotó: LI
Mint arról lapunk csütörtöki számában részletesen olvashattak, az önkormányzat úgy döntött, az említett csomópontnál úgynevezett torkolati irányítás vezet be, azaz egyszerre csak egy-egy torkolat kap zöld jelzést. A mellékirányok tekintetében pedig nem történt változás a korábbi közlekedési rendhez képest. Szerdán Szabó Zsolt alpolgármester a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azzal indokolta a változást, hogy a forgalomirányító lámpák átprogramozásával biztonságosabbá válik a közlekedés egy olyan csomópontban, ahol az elmúlt években nagyon sok súlyos baleset történt.
A városi élet ügyeivel rendszeresen foglalkozó közösségi oldalakon, fórumokon számos kritikát kapott az önkormányzat intézkedése. Kifogásolták, hogy az említett kereszteződésben drasztikusan csökkent a zöldidő, így a közlekedők számára megnőtt a várakozási idő. A reggeli és délutáni forgalmi csúcsidőszakban, valamint műszakváltáskor hosszú kocsisor torlódik fel mindként irányban.
Sokan feltették a kérdést: hogyan kerülhetett 600 ezer forintba a lámpák átprogramozása?
A kritikákra az önkormányzat a város hivatalos Facebook-oldalán reagált. Debreczeni Tamás, a polgármesteri hivatal Városüzemeltetési és beruházási osztály munkatársa kifejtette: „...(a) programozást csak olyan szakember végezheti, aki erre jogosultsággal rendelkezik... Másrészt számos ide vonatkozó jogszabálynak és útügyi műszaki előírásnak meg kell felelni. Nem úgy van, hogy valaki a vezérlőberendezésen átnyom két gombot, és már másképp működik...”
A szomszédos forgalomirányító lámpák esetleges összehangolásával kapcsolatban Debreczeni Tamás arra hívta fel a figyelmet: „amennyiben két jelzőlámpa között szabályozatlan kijelölt gyalogos-átkelőhely és/vagy kereszteződés van, vagyis nem jelzőlámpával szabályozott, akkor tilos az összehangolás.”
Az átprogramozást véleményezők egy jelentősebb tábora pedig elismerően szólt a változásokról. Sokan azon véleményüknek adtak hangot, ha évekkel ezelőtt átállítják a lámpákat, akkor számos súlyos közlekedési baleset megelőzhető lett volna. A vitához hozzászólók közül többen úgy látták, az alapvető probléma eddig sem a város forgalomszervezésével, a lámpák beállításával volt. A balesetek döntő része az emberi figyelmetlenség, a szabályok be nem tartása miatt történik.