Az állam sok segítséget ad, de ezzel is csak lélegeztetőgépen tartja a szakmát

A múlt héten a járvány miatt a kormány szigorító intézkedéseket hozott. Ezek között van, hogy a vendéglátás gyakorlatilag megszűnt. A szállodák nem fogadhatnak vendégeket, az éttermek pedig csak kiszállítással értékesíthetnek ételeket.

Agárdy Csaba

Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Körülnéztünk Dunaújvárosban, miként próbálják túlélni a vendéglátósok ezt az időszakot. Ezt megtettük már korábban is, legutóbb júniusban foglalkoztunk a kérdéssel. Akkor ezt írtuk a forbes.hu információi alapján: „A Wolt ételszállító cég Varga Mihály pénzügyminiszternek küldött levelet, amelyben az éttermekből elvitellel és kiszállítással értékesített ételek áfatartalmának a jelenleg érvényes 27 százalékról a helyben elfogyasztott ételek esetében is alkalmazott 5 százalékra csökkentését kéri. A pénzügyminiszterhez eljuttatott levél aláírásához csatlakozott a Magyar Vendéglátók Ipartestülete, valamint 500 étterem tulajdonosa is, így mintegy 2500 munkavállaló érdekeinek képviseletében kérik a kormány segítségét. A vendéglátók ipartestülete a levélben az alábbiakra (is) hivatkozik. Az éttermek forgalma az elmúlt időszakban a koronavírus-járvány és az emiatt indokoltan bevezetett korlátozó intézkedések miatt drasztikusan csökkent. A szinte teljesen megszűnő helyben fogyasztás miatt az ételek házhoz szállítása az éttermek számára ma már nem csak jelentős, de kizárólagos bevételi forrást jelent. Az éttermi szektorban ugyanakkor magasak az állandó költségek – az előállításhoz szükséges alapanyag, a dolgozók bére és a bérleti díj mind folyamatosan fizetendő összeg. Ráadásul az erőteljesen csökkenő vendégforgalom és a várhatóan lassan visszaálló kereslet nemcsak jelenleg, hanem közép- és hosszú távon is az éttermek fennmaradását veszélyezteti. Több ezer magyar vállalkozás kerülhet ezáltal csőd közeli helyzetbe.”

Ezután sokáig csend volt, majd a múlt héten – sokak számára váratlanul – Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette: az ételkiszállítás áfája átmenetileg huszonhét százalékról öt százalékra csökken, de csak ott érvényes, ahol a rendelet előtt is foglalkoztak ételkiszállítással.

Innen tovább lépve nézzünk körül egy kicsit a piacon!

A Corner konyháján Kerekes Richárd dolgozik – kiszállítás forgalma a „normálisnak” az ötöde
Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Elsőként Grábics Gábort, az egyik legrégebbi, legtapasztaltabb dunaújvárosi vendéglátós szakembert kérdeztük meg, aki jelenleg a Corner Hotelt és Kávéházat üzemelteti – tulajdonosként. Érdemes a véleményét meghallgatni.

– Aki észszerűen gondolkodik, tisztában van azzal, hogy a vendéglátást ez a vírus tönkretette. Csak az fogja túlélni, akinek van tartaléka, és a tartalékát feláldozza a vállalkozása érdekében, viszont az is meggyőződésem, hogy ezek a vállalkozások jól járnak majd a vírus után. Akik ezt nem tudják megtenni, nagy bajban lesznek, mert újjáépíteni nem lehet azt, ami most a vírus miatt összeomlik.

Grábics Gábornak feltettük a kérdést, hogy az állami segítség, aminek keretében az alkalmazottak bérének ötven százalékát az állam fizeti, járulékokat nem kell fizetniük, mekkora segítséget jelent nekik, így válaszolt.

– A mi esetünkben ez nem sokat számít, mert szolgáltató kft.-ként működünk, és nálunk nem munkavállalók vannak, hanem kft.-tagok. A kft.-tagokra pedig ezek az engedmények nem érvényesek. Ennek ellenére minden munkaerőnket megtartottuk, mivel jól képzett szakemberekről van szó.

Az első hullám után konszolidálódtak, nyereség nélkül

Az állami segítségeknek Grábics Gábor is nagyon örül, de azért hozzáteszi, hogy a kiszállítás a normális forgalomnak (tehát amikor be lehet ülni az étterembe egy családnak megvacsorázni) egy ötöde. Mindenki kiszállít, ugyanabból a tortából most sokkal többen akarnak vágni maguknak egy szeletet. Ezzel a segítséggel lélegeztetőgépen vannak, mert számok bizonyítják, hogy a két Covid-járvány között, amikor nyitva tarthattak, a forgalom nagyon jó volt, de csak az első hullám bukását konszolidálta, nyereségük nem volt. Azt viszont kiemelte, hogy az állami segítségek jó irányba haladnak.

A cégük szállodát is üzemeltet, kíváncsiak voltunk arra, hogy ezen a téren mi a helyzet, hiszen ott a november 8-ig lekötött és visszamondott foglalások költségeinek 80 százalékát térítette meg az állam.

Grábics Gábor elmondta, nekik már régóta nincsen turista­ foglalásuk, a Dunaújvárosban dolgozó külföldi munkavállalók, elsősorban mérnökök laknak náluk.

– Minden pozitívum ellenére összességében azt mondhatom, ez a vírus egy időre lehúzta a WC-n a vendéglátást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában