Hamarosan elkezdődhet Dunaújvárosban is az átalakítás, felújítás

2020.02.13. 07:00

Modern Városok Program: intermodális központ lesz

Több mint tucatnyi városban kezdik meg a közeljövőben az intermodális csomópontok fejlesztését az országban, aminek lényege, hogy a jelenleg egymást elkerülő, közpénzből fenntartott közúti és vasúti közösségi közlekedési szolgáltatás fizikailag összekapcsolódjon – írta a szerdai Magyar Nemzet.

dh

Budapest/Dunaújváros

Dunaújvárosban a Kandó Kálmán téri vasútállomás mellett, azt megújítva épül meg, a kormány által finanszírozott Modern Városok Program keretében az intermodális csomópont. A városlakók régi vágya valósulhat meg a Kandó tér átfogó rekonstrukciójával és a vasútállomás fejlesztésével.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a vasútállomás mellé közvetlenül odatelepítik a buszpályaudvart, hogy az átszálláshoz ne kelljen utazni. A pályaudvarokat és környezetüket felújítják, és P+R, B+R parkolókat is építenek. Fontos elem a közös utastájékoztató rendszer, amely tartalmazza az átszálláshoz szükséges információkat, valamint a közös jegypénztár. Ez a fejlesztés teszi lehetővé végső soron, hogy a MÁV és a Volán menetrendjét összehangolják.

A dunaújvárosi vasútállomás és környezetének, a Kandó Kálmán térnek a fejlesztése is része a programnak
Fotó: Laczkó Izabella

Az intermodális csomópontok megvalósítása területén leg­előrébb Kaposvár tart, ahol az év végére befejeződhet az új közlekedési csomópont kivitelezése. A megyeszékhelyek közül elsőként Somogyban kezdődött meg a közlekedési központ építése, amely a Modern Városok Program finanszírozásában valósul meg 17,7 milliárd forintból.

Az év elején megkezdődhetnek a szombathelyi közösségi közlekedés új központjának tervezési munkálatai, az uniós közbeszerzési értesítő szerint a projekt költsége nettó 358 millió forint. A székesfehérvári vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és a P+R parkolók kialakításának projektje jelenleg előkészítési fázisban van. Debrecenben sok év tervezése és több sikertelen közbeszerzés után sincs érvényes kivitelezési pályázat a főpályaudvar felújítására. Miskolcon ugyancsak felülvizsgálta a kormány a korábbi terveket.

Esztergomban már elkészült a fejlesztés, ez a helyi önkormányzat határozatából derül ki, amelyben hozzáigazították a helyi közösségi közlekedési járatok menetrendjét a vasúthoz. Egy 2016-os kormányhatározat Kaposvárnak 10,5, Miskolcnak 7,5, Nyíregyházának 6, Székesfehérvárnak 6,5, Tatabánya-Bicskének 11,5 milliárd forintot különített el a közlekedési központok kialakítására – áll a cikkben.

A Dunaújvárosi Hírlap is beszámolt arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által lefolytatott közbeszerzési eljárás lezárultával eldőlt, hogy a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft. készítheti el Dunaújvárosban a Kandó Kálmán térre szánt dunaújvárosi Intermodális Csomópont (IMCS) terveit. A tervezett beruházás tartalmazza a dunaújvárosi vasút­állomás épületének részleges felújítását, az IMCS kialakítást, a közlekedési funkciók jellegük szerinti szétválasztásával. Valamint a közvetlen utasforgalommal és utaskiszolgálással kapcsolatos épületfejlesztést mintegy 665 négyzetméteren, és a helyi védelem alatt álló felvételi épület körüli homlokzat felújítását, a nyílászárók korszerűsítését, a tetőszigetelés korszerűsítését is. A vasút­állomás előtt buszpályaudvart alakítanak, itt kap helyet három darab szóló helyközi induló állás és két darab csuklós helyi induló állás.

Az autóbusz-felállási helyek kialakítása a nagy igénybevétel miatt bazaltbetonból történik majd. Mindkét oldalon a megállóknál fedett utasvárókat építenek. A beruházás részeként számos új parkolóhellyel bővül a csomópont, összesen 57 férőhelyes, zöldfelületekkel határolt parkolót alakítanak ki, ezekből négy mozgáskorlátozottaké, három pedig elektromos autók töltésére szolgáló lesz. Ezen kívül négy taximegállóhelyet is létrehoznak, valamint 46 férőhelyes fedett kerékpárparkolót is elhelyeznek az állomás szomszédságában. A városközpont felé gyalogos és kerékpáros átjárást biztosító aluljárót alakítanak ki a vágányzóna alatt. Az aluljáró szélessége mintegy 5-6 méter lesz, hossza pedig 150 méter. Az aluljáróból a II. és a III. vágányok közti peronhoz végfeljárós kapcsolat létesül majd és liftet is telepítenek. A valós idejű utastájékoztatást digitális táblákkal oldják meg, részben a közterületen, részben az állomásépületben elhelyezve.

A személy- és vagyonbiztonság érdekében kamerarendszert is kialakítanak. A kamerák az alábbi területeket figyelik majd: az új autóbusz-állomás, a felvételi épület utasforgalmi tere, a P+R és B+R parkolók, a gyalogos kerékpáros aluljáró, valamint egyes speciális biztonsági utasforgalmi területek.

Dunaújvárosból vasút, helyi buszjáratok és helyközi volánbusz-járatok is indulnak, érkeznek vagy haladnak át a városon, ennek ellenére a különböző közösségi módok kapcsolatai nincsenek megoldva. A közlekedési csomópontok – a vasúti pályaudvar, a helyi autóbusz-állomás – szétszóródása nemcsak a helyiek életét nehezíti meg, de a város a régióbeli közlekedési funkcióját sem tudja ellátni. Erre jelent megoldást az intermodális csomópont kialakítása.

Forrás: Magyar Nemzet, Magyar Építők

Ezek is érdekelhetik