2019.10.12. 18:00
A védjegy pontos fogalmáról
A védjegy az egyes áruk és szolgáltatások eredetének azonosítására szolgáló jogi oltalom.
Fotó: pixabay
Megkülönböztető képessége folytán az áruknak és szolgáltatásoknak sajátos, eltérő jelleget ad, ezzel biztosítva, hogy a fogyasztók, azaz a vásárlók az összetévesztés bármely eshetősége nélkül megkülönböztessék az adott védjeggyel ellátott árukat és szolgáltatásokat mások hasonló áruitól vagy szolgáltatásaitól. Feladata, hogy a termékeket, szolgáltatásokat a konkurensekétől meg tudjuk különböztetni. A védjegy érték és befektetés, fontos a gyártónak és a fogyasztónak is. Előbbi ezzel védi termékét a versenytársaktól, azok ne tudják ellopni, akár a terméket, akár a nevet, akár bármilyen értéket ezzel kapcsolatban.
Fogyasztói oldalról pedig segít eligazodni a termékek és szolgáltatások tengerében. További előnye, hogy biztosíték a minőségre és a termék eredetére. Termelői szempontból nem csak a termékünket védi a konkurenciától, hanem a fogyasztóink megtartásában, fogyasztói körünk kialakításában is fontos szerepet játszik. A fogyasztók érzelmileg kötődnek bizonyos márkákhoz, termékekhez, nevekhez. Van, aki a hazai terméket szereti, van, aki csak egy bizonyos boltban vásárol. De ugyanúgy megfigyelhető a márkahűség ruházati termékeknél, műszaki eszközöknél. A védjegyoltalom azt illeti meg, aki a megjelölést a törvényben előírt eljárás útján lajstromoztatja. Ezt szerezhet bármely természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, függetlenül attól, folytat-e gazdasági tevékenységet. Védjegyet szerezhetünk például cégnév, fantázianév, terméknév, logó, ábra, szó, szlogen, szám, kép, hologram, szín, vagy ezek kombinációjára. A védjegy nemzetközi jele az R. Ezt sok külföldi terméken látjuk, de itthon nem kötelező feltüntetni.