többször is elromlott

2019.03.02. 07:00

Újra hibamentesen működnek a vasúti sorompók Pálhalmánál

Napok óta foglalkoztatja a városlakókat a vasúti átjáró sorompóinak meghibásodása a pálhalmai átjárónál.

Tóth Alexandra

A közösségi oldalak helyi csoportjaiba több fotó is felkerült az esetről.

Az internetezők fényképei azt mutatják, hogy a félsorompó felemelt állapotban van, miközben a fénysorompó nem működik, de jön a vonat, illetve van olyan kép is, amit szintén érkező szerelvényt, felemelt félsorompót és piros jelzést adó lámpát mutat. A legtöbb hozzászóló teljes felháborodással állt a több napon át tartó esethez, akadt olyan is, aki szerint már egy hónapja nem működik, mások szerint csak alkalmanként van vele probléma. Bár egyesek felhívták a közlekedők figyelmét arra, hogy a vasúti átjárót minden esetben fokozott óvatossággal kell megközelíteni, az általános vélekedés az volt, hogy a meghibásodás balesetekhez vezethet.

A kép készítője február 21-én járt Pálhalmánál Fotó: Facebook

Az eset kapcsán megkerestük a MÁV kommunikációs szolgálatát, amely az alábbi választ küldte el nekünk: „Dunaújváros-külső megállóhelynél (település Sándorháza), a pálhalmai vasúti átjárónál lévő sorompó február 21- én, 22-én és 26-án rövid időre meghibásodott. A pusztaszabolcsi műszerészek megjavították és műszakilag átvizsgálták, újabb hibát nem jelentettek, a sorompó üzembiztosan működik azóta is.”

Válaszukban részletezték azt is, mi történik pontosan akkor, amikor üzemzavar alakul kis a sorompóknál: biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton.

Február 26., kora este: sötét a fénysorompó Fotó: Facebook

A kommunikációs szolgálat továbbá hozzátette, hogy a biztosítóberendezések, sorompók üzemzavaráról a vonatok mozdonyvezetőit előírás szerint értesítik. Ekkortól a mozdonyvezetők a vonatokkal fokozott figyelemmel, max. 15 km/h-ás sebességgel érkezhetnek az átjáróhoz, hogy időben meg tudjanak állni. A KRESZ és az előírások betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.

A KRESZ is kitér arra, mi a teendő a sorompók meghibásodása esetén

Németh Miklós alezredes Fotó: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

Az eset kapcsán a vonatkozó KRESZ-szabályokról Németh Miklóst, a Dunaújvárosi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetőjét kérdeztük. Azzal kezdte, hogy még a fénysorompó és a félsorompó meghibásodása esetén sem lehet műszaki okokra hivatkozni, hiszen a KRESZ pontosan leírja, mi a teendő ilyenkor, valamint általánosságban is részletesen taglalja azt, hogyan közelítsük meg a vasúti átjárókat. A közlekedési szabályzat 39. szakaszából konkrétan két főszabályt emelt ki. Egyrészt azt, hogy a közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad, s hogy minimum 5 km-es sebességgel, lendületesen kell áthaladni rajta. Amennyiben a telepített fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a KRESZ-előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére. A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meghibásodás esetén minden esetben meg kell állni, nem csak akkor, ha vonat érkezik. Abban az esetben, ha nem belátható az adott szakasz, szálljunk ki a járműből és így győződjünk meg az áthaladás biztonságosságáról.

Az alezredes azt mondta, a meghibásodott sorompóra hivatkozni közlekedési baleset esetén a fentiek értelmében nem lehet. Hozzátette: az, hogy a fénysorompó fehér jelzést adjon, a félsorompó nyitott állapotban menjen, közben pedig vasúti jármű érkezzen, szinte lehetetlen. Az elképzelhető, hogy piros fénysorompó jelzés mellett nyitott a félsorompó, vagy az, hogy a lámpák egyáltalán nem működnek, azaz teljesen fekete. A várakozás idegőrlő lehet ilyenkor, ám a hibás piros jelzés 6-10 perc után megszűnik, a lámpa pedig teljesen elsötétedik. Ilyenkor alapos körülnézés után szabad az átkelés.

Ottjártunkkor már működött a fény- illetve félsorompó, ahogyan azt a MÁV közleményében is jelezték: a hibát elhárították Fotó: Zsedrovits Enikő / Dunaújvárosi Hírlap

Amennyiben a közlekedők bárhol a félsorompók, fénysorompók meghibásodását tapasztalják, a hibát jelezzék a 112-es telefonszámon, ahonnan rövid időn belül eljut az információ a MÁV Zrt. szakembereihez, akik orvosolják a problémát. A vasúttársaság honlapján azt olvashatjuk, az átjárós balesetek száz százaléka a gépjárművezetők hibájából adódik. Vezessenek óvatosan, még akkor is, ha a biztonságérzetüket növelő sorompók meghibásodtak. A KRESZ értelmében ehhez a helyzethez is kell alkalmazkodni.

Kiemelt stratégiapont a prevenció

A vasúttársaság kiemelt feladatának tekinti, hogy mindent megtegyen az átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése érdekében. Éppen ezért a sorompós fejlesztések mellett minden évben nagy erőfeszítéseket tesz, többször is a rendőrséggel közös akcióval hívja fel a közúton közlekedők figyelmét. A korábbi évekhez hasonlóan 2018-ban is tartottak és rendszeresen tartani is fognak ellenőrzéseket a MÁV és a MÁV-HÉV vasútbiztonsági szakemberei. A biztonsági intézkedések valamint a kampány sikerét igazolja, hogy a 2018-as statisztikák szerint az adatgyűjtés időpontját megelőző hét évben nem volt a sorompók műszaki meghibásodásából adódó baleset. A legnagyobb hangsúly mégis a szabályos, körültekintő közlekedésen van. A fokozott fi gyelem azért is nagyon fontos, mert a felújított vonalakon nagyobb sebességgel, de csendesebben haladnak a korszerű motor vonatok. Az útátjárós balesetek megelőzése nemcsak vasúti és közúti, hanem társadalmi és gazdasági érdek is, hiszen a személyes tragédiák mellett a baleseteknek egyéb jelentős következményei vannak. Felborul a menetrend, így több ezer utas napi programja, a hatósági helyszínelés alatt vonatok sokasága késik vagy marad el, a vasúton szállító vállalkozások pedig gazdasági károkat szenvedhetnek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában