Veszélynek tesszük ki a gyermeket, ha magára hagyjuk egy okostelefonnal

2019.01.15. 17:30

A digitális világ farkastörvényei bekebelezik a kisiskolásokat

Egyre alacsonyabb az a korhatár, amikor a gyerekeknek okostelefont adnak a kezükbe a szülők. Nem is gondolnánk, mekkora veszélynek teszik ki ezzel őket.

Tóth Alexandra

Tóth Dániel youtuber és nem mellesleg pszichológus. A „Pszichológus Pasi” címen működő youtube-csatornáján olyan témákat dolgoz fel szakmai szempontból, amik a legtöbbünket érdekelnek és érintenek. A közelmúltban arról értekezett, mikortól érdemes telefont adni a gyereknek.

Az egészen piciknél az okostelefon használata figyelemzavart, magatartásproblémákat, sőt még autisztikus viselkedésmintákat is kialakíthat. A szülők sokszor adják oda akár óvodás korú gyermeküknek a saját készüléküket, mert ezek a kis digitális bennszülöttek érdeklődnek a technika iránt, sőt, szinte a vérükben van a mobilhasználat. A kisiskolások esetében ugyanaz a helyzet, sőt, mivel olvasni már tudnak, sokkal könnyebben tévednek el az internet útvesztőjében. A bizonytalan, még bőven kialakulóban lévő személyiségszerkezetükre rengeteg oldal van káros hatással, ezeknek pedig csak a töredéke kérdez rá, hogy elmúlt-e a felhasználó 18 éves. Viszont ha nem is múlt el, egy egyszerű kis hazugsággal elegendő az „igen” gombra kattintani, és máris bárki elé tárulhat a felnőtt-tartalmakat, erőszakot, vagy a gyerekek számára koruknál fogva értelmezhetetlen információkat közlő weboldalak. A mai digitalizált világban ugyanakkor nem lehet feltétlenül megoldás az, ha távol tartjuk a gyereket a technika vívmányaitól. Egy óvodásnak teljesen felesleges, sőt, káros okostelefont adni, de egy valamivel idősebb iskolás számára egy kis útmutatás mellett már adhatunk okoskészüléket.

Már alsósként is tudnak szelfi t készíteni Fotó: Pixabay

A legfontosabb szabály, hogy ne hagyjuk magukra őket. A digitális dolgokról is beszélgetni kell velük, mint minden másról. Ahogy közös sétáink során megtanítjuk nekik, hogy nézzenek szét mielőtt lelépnek a járdáról, ugyanúgy kell ebbe a világba is bevezetni őket. Ha így teszünk, gyermekünk kiélvezheti a digitális séta jótékony hatásait, ráadásul ez a szülő–gyerek kapcsolatnak is jót tesz majd.”

A kamaszok esetében – sajnos – már evidenciának vesszük, hogy okostelefonnal a zsebükben járnak-kelnek, de három óra képernyőidőnél, vagy már afelett náluk is jelentkeznek a káros hatások. Velük talán még nehezebb, mert abban a korban vannak, amikor könnyen viselkedhetnek makacs lázadó módjára. Ebben a szakaszban könnyen elcsúszhatnak, így a szülő jól teszi, ha folyamatosan érdeklődik irántuk – nem ellenőrzi őket! –, amihez hozzá tartozik az is, hogy az internetezési szokásaikkal is tisztában vannak.

Agresszív web2

A fiatalok az online térben, a személyes kontextus hiányát kihasználva sokkal bátrabban bántják egymást. Ez a virtuális agresszió nem egy szimpatikus szerep számukra, de nem mernek nem részt venni az efféle diskurzusban, mondván, hogy mindenki ezt csinálja. A cyber bullying, azaz a netes zaklatás több formája virágzik a web2-n és megfelelő értékrend, önbecsülés hiányában ezek nagyban károsíthatják az ifjúság lelki világát. Az online agresszió egyik emblematikus alakja az úgynevezett troll is.

Troll a sok résztvevős virtuá­lis kommunikációban (például internetes fórumon, közösségi oldalon) szándékosan zavart, széthúzást keltő személy, provokatőr. Célja lehet a személyeskedés, a közösség bomlasztása is. Ezek a trollok többnyire indulatoktól fűtve fröcsögik véleményüket a többiek felé, ezt pedig kevesen kezelik megfelelően. (Veszelszki, szerk. 2012).

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában