Több esetben is lehetősége van visszaváltani a „félrecsúszott” ajándékokat

2020.01.02. 10:00

Mit tehet, ha mérethibás ruha vagy öt teafőző várta a fa alatt?

Bár a karácsonynak nem az ajándékozásról kellene szólnia, azért valljuk be, vizet prédikál az, aki nem igyekszik örömet okozni szeretteinek valamilyen személyre szabott ajándékkal. De mi van akkor, ha nem, vagy túl jól sikerül a meglepetés?

Tóth Alexandra

Mérethibás pulóver, öt kenyérpirító, a kedvenc írónk legújabb kötete négy példányban... Elkeseredni nem kell, a fogyasztóvédelem több alternatívát is kínál arra az esetre, ha vissza szeretnénk váltani a karácsonyi ajándékainkat, és ha szerencsénk van, akár a teljes árat is visszakaphatjuk. Igaz, nem minden esetben.

Még ha teljesen érintetlen is a termék, a jogszabályok csak bizonyos esetekben kötelezik az áru visszavételére a kereskedőt. Ha katalógus- vagy webáruházban, házaló kereskedőnél, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vettük a terméket, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük. A kereskedő csak a hibás tartós fogyasztási cikket köteles jogszabály szerint 3 napon belül cserélni. Három napon túl a termék javíttatására van mód a garanciális feltételeknek megfelelően.

Örömmel bontottuk, aztán jött a meglepetés Fotó: Pixabay

Az üzletek zöme önkéntesen mégis visszafogadja a sértetlen terméket a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében. Olykor nem csupán azt vállalja, hogy visszaveszi a nem kívánt árut, hanem a csere vagy levásárlás lehetősége mellett a vételárat is visszaadja.

Ha ajándékba kapott terméket szeretnénk visszavinni az üzletbe, fontos, hogy előrelátók legyünk. A vásárláskor kapott nyugtát mindig őrizzük meg, mert arra szinte minden üzletben igényt tartanak a visszavétel során. A visszavitel előtt ne használjuk, lehetőség szerint ki se bontsuk a feleslegessé vált terméket. Tájékozódjunk – akár az adott üzlet honlapján, akár a helyszínen – arról, hogy milyen feltételekkel vihető vissza az adott áru. Ezt a tájékoztatást az adott cégnek mindenki által könnyen elérhető formában meg kell tennie. Az itt rögzített feltételektől az adott üzlet csak pozitív irányban térhet el – de erre nem kötelezhető. Ügyeljünk a visszafogadási ajánlatban rögzített határidők betartására – célszerű a visszavételt lehetőség szerint már az új év első napjaiban megtenni.

Természetesen az ajándékok esetében a legritkább esetben mellékeli a blokkot is az ajándékozó, azt elkérni pedig azért mégiscsak kényes téma. Könnyű dolgunk az elektronikai termékekkel lehet, hiszen azokhoz, a jótállás miatt kénytelen mellékelni a számlát az ajándékozó.

Kereskedelmi gesztusok

Egy felmérés alapján kiderül, hogy a visszáruzás leggyakoribb határideje a 30 nap de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul.

Újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, másutt ezt a lehetőséget az üzletvezető jogkörévé teszik. Ha a csere vagy levásárlás lehetősége nem opció, a vásárlók a vizsgált üzletláncok 71 százalékában élhetnek a pénzvisszatérítés lehetőségével is. Ez az arány határozott növekedést jelent a korábban mérthez képest. A pénzvisszafizetési lehetőség szektoronként jelentősen eltér. A hűségkártyák birtokában a cserére vagy levásárlásra sokkal több idő is a rendelkezésére állhat.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!