AZ ENERGIAHATÉKONYSÁG NEM VÁLTOZOTT

2021.08.03. 14:00

Megrendült a korábbi bizalom a termékekben az energiacimkék miatt

Március elején már több helyen hirdették: nem lesz zökkenőmentes az átmenet a termékeken feltüntetett energiacímkék változásai miatt. Azóta kiderült, hogy a régi, megszokott jelek hiánya miatt bizalmatlanok a vásárlók a termékekkel szemben.

Palocsai Jenő/FMH

Március 1-jétől a fogyasztók új energiacímkékkel találkozhatnak a műszaki boltok termékein és a webáruházak termékismertetőiben. A szabályozás egységesítette a jelöléseket, így mindenhol ugyanolyan információkat hordoznak a címkék, mégsem elégedettek a vevők: az elmúlt évtized alatt megszokták az előző jelöléseket.

A leggyakrabban vásárolt háztartási eszközök, televíziók és fényforrások címkéin található jelölések a fogyasztók tájékozódását és tudatos döntését segítik, hiszen a termékek ára mellett fontos tényező az is, hogy a kiválasztott termék milyen energiafelhasználási tulajdonságokkal rendelkezik, azaz mennyi villamos energiát, illetve vizet fogyaszt a használat során. Most, hogy átalakult a rendszer, valóban meglepő látvány, hogy egy márkás, sok újdonsággal felszerelt, nem is túlságosan olcsó eszköz energiacímkéjén csak D vagy még az sem szerepel. A változás lényege, hogy bár az A marad ezentúl is a legmagasabb energia­osztály – a leggyengébb a G –, de a pluszjelektől megszabadul. Vagyis ami korábban például egy energia­felhasználás szempontjából csúcskategóriás A+++-os mosogatógép volt, azt az új rendszer D kategóriásnak mutatja. Természetesen a mosógép hatékonysága nem lett rosszabb, csak a jelölési rendszer változott, mégis megrendült a vásárlók bizalma.

Ezt támasztja alá a Media Markt napokban lefolytatott kutatása, melynek eredménye megerősítette az eladók tapasztalatait is, vagyis azt, hogy a vásárlók nagy része még nem igazodik ki az új jelöléseken. A felmérés szerint a 18 évnél idősebbek mindössze 43 százaléka hallott a műszaki cikkeket forgalmazó boltokban öt hónapja bevezetett változásról. Ennél is kevesebben, csak minden nyolcadik ember tudja magabiztosan. 42 százalékuknak rémlik; míg majd’ minden második embernek fogalma sincs arról, hogy a régi jelzések mikre változtak. Pedig amikor mosó-, mosogató-, mosó-szárítógépet, hűtőszekrényt, fagyasztót vásárolunk, száz magyarból 58-nak számít, hogy a készülék működés közben mennyi energiát használ fel, és képesek a jobbért többet fizetni. A kutatásból kitűnt, hogy plusz 5 százalékos felárat a lakosság 31, plusz 10 százalékot pedig 28 százaléka adna meg a jobb termékért.

– Csakhogy sokan elbizonytalanodnak, ha egy drágább hűtőn csak egy csupasz A-t vagy B jelzést találnak, mivel azt a régi beidegződések alapján csak közepesen takarékos energiafelhasználású készüléknek vélik. Így nem éri már meg nekik a többletkiadás – fogalmazott Szilágyi Gábor. A cég ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy a felvilágosítás az áruházi tanácsadók napi rutinjává vált, annak ellenére, hogy több áruházukban is helyeztek ki változást magyarázó, összehasonlító ábrákat.

A címke jobb felső sarkában az Európai Bizottság termékadatbázisával közvetlen kapcsolatot biztosító QR-kód található, melynek segítségével elérhető egy olyan adatbázis, ami tárgyilagos termékinformációkat nyújt a vásárlók, a kiskereskedők és a piacfelügyeleti hatóságok számára, ám ezt csak nagyon kevesen veszik igénybe.

Van, ahol még változatlan a helyzet. Móron, a Domi Diszkontban a fényforrások teljes skálája megtalálható, ám a bolt képviseletében nyilatkozó Domonkos Anna azt mondta: – A hozzánk érkező izzók dobozán még a régi, A+ jelzést is tartalmazó jelölések vannak. Ezeket mi így kapjuk, ezért a fényforrások esetében még nem működik az új rendszer. Hozzátette: nem is igazán érdekli ez a vevőket, mert csak azt nézik, hogy az adott izzó hány wattos, és mekkora a fényereje.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!