kanapéról

2021.01.06. 09:00

Januárban is folytatja az internetes közvetítéseket a Bartók

Bár már új évszámot írunk, de továbbra is a biztonság az első,  még nem nyithatják meg a színház játszó tereit. A Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza a Város Évadában a korlátozások ellenére sem hagyja előadások, kultúra nélkül a nézőket.

Balla Tibor

Fotó: ZSEDROVITS ENIKO

Bár már új évszámot írunk, de továbbra is a biztonság az első, még nem nyithatják meg a színház játszó tereit. A Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza a Város évadában a korlátozások ellenére sem hagyja előadások nélkül a nézőket.

Megkeresték a szükséges technikai megoldásokat, hogy megjelenjenek az online térben, és videostream formájában, közvetíthessék a premiereket, az előadásokat. Ezek „főpróbája” az év végén már lezajlottak, már túl vannak a történelmi eseményen, amikor a Bartókban először egy darab bemutatója az online térben zajlott. Januárban is folytatják a streamelést. A középiskolákkal egyeztetve az Antigoné történettel kezdik ma este nyolc órakor, amelyet díjtalanul nézhetnek meg felvételről, majd a Mario és a varázsló premierje következik január 13-án, szerdán, este 20 órakor. Az Elnémulással folytatják január 20-án este, végül a Sándor Mátyás musicallel zárnak január 27-én, szerdán este a szokott 8 órai időpontban.

Az Antigoné történettel a középiskoláknak kedveznek Fotó: archív

Néhány gondolat a bemutató kapcsán: Thomas Mann 1930-ban írta a Mario és a varázsló című novelláját, amelyben Cipolla, az arrogáns illuzionista azt mondja: „Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy azt tetted, amit nem akartál?” Cipolla az előadásban hipnózissal kezdetben mulatságos, majd egyre visszataszítóbb ötleteinek végrehajtására veszi rá a gyanútlan nézőket. Ördögi demagógiájában a „parancsolás és az engedelmesség egylényegűek, és feloldhatatlan egységet alkotnak. „Szánalmassága és behízelgő alázata mögött féktelen uralomvágy van, ezért hirdeti a vezér elhivatottságát. A fiatal pincér, Mario képes kiválni a tömegből, és szembefordulni a varázsló emberfölötti hatalmával.

Thomas Mann – aki szerint a demokrácia és a humanizmus egyet jelentenek – a fasizmus veszélyére igyekezett felhívni a figyelmet írásával. Azok a kispolgárok, akiket az író felvonultat, egyéniségük feladásával hajlandók vakon alávetni magukat egy rendszernek, amelyet a vezér megszemélyesít. Az előadás középpontjában a manipulálhatóság áll: vajon mindenki manipulált és manipuláló egyszerre? Egyáltalán van-e saját akaratunk?

Szereposztás: Cipolla – Kiss Attila, Mario – Virág Péter, Író – Ivanics Tamás, Angolieri asszony – Kovács Vanda, Kislány – Lovas Emília, Hercegnő, Nő – Tőkés Nikoletta, Menedzser, Anya (Fuggiero anyja) – Polgár Lilla, Orvos, Fuggerio, Fiatalember – Vrabecz Botond, látvány: Rákay Tamás, Sárközi György fordítását felhasználva színpadra alkalmazta: Balassa Eszter és Csadi Zoltán, mozgás: Tőkés Imola, súgó: Zsifkov Anita, rendezőasszisztens: Szekeres Petra, rendező: Csadi Zoltán.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!