hivatalosnak tűnik

2021.04.15. 16:00

Figyelem: csaló bankos telefonhívások érkeznek a Fejér megyeiknek

Profiknak tűnnek azok a telefonos csalók, akik az elmúlt időszakban az OTP nevében hívtak fel ügyfeleket. Legtöbbször ugyanaz a történet: gyanús tranzakcióra gyanakodik a bank, ezért telefonon kérdezik meg, vajon valóban akart-e utalást indítani a számlatulajdonos. A bank leszögezte: sosem kérnek adatokat telefonon keresztül.

S. Töttő Rita/FMH

Fotó: Shutterstock

Szombat reggel érkezett a hívás, melynek során egy hölgy tette fel a kérdést: valóban indítottam-e utalást az egyik online áruházon keresztül, mert gyanúsnak ítélték meg a tranzakciót. A telefonszám, a hang, az azonosító bemondása mind hivatalosnak tűnt.

Később sem esett le, hogy a 06-1-336-6666-os telefonszám nem az, amelyik az OTP honlapjának hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámaként fel van tüntetve, amely 06-1-366-6666. A csaló ügyfélszolgálatos különös kérdéseket tett fel, jeleztem is, hogy kezd gyanússá válni ez a hívás, nem tudom, mit gondoljak róla. A hölgy hangja ekkor egy oktávval magasabbra váltott, de továbbra is profin csavarta a mondatokat, szinte már-már meggyőzően folytatta a beszélgetést. Gondoltam, amíg nem kér szupertitkos adatokat, vigyük tovább a történetet.

Születési dátum, anyja neve, hasonlók következtek, de ennél tovább nem ment. Megköszöntem a hívást, és lezártuk. Valószínűleg a szimata jelezte, hogy itt nem lesz áttörés. A közösségi oldalon hamarosan feltűnt egy hasonló történet, melyben ugyanezt a telefonszámot jelezte ki az illetőnek a készüléke, és Szabó Anitaként mutatkozott be a bank ügyfélszolgálati munkatársa, azonosító kódot is megadva. Szintén egy banki tranzakció jóváhagyása volt a kérdés tárgya, amelyet a bankkártyahasználati szokások elemzése követett. Ekkor, hozzám hasonlóan, jelezte a hívott fél, hogy kezd gyanússá válni a történet.

A bank is tud róla

A történet nem volt ismeretlen az OTP előtt sem, melynek kommunikációs osztályát kérdeztük a történtekről. Épp nemrég tették közzé felhívásukat arról, hogy a csalók azzal az indokkal hívják fel az embereket, hogy számlájukat feltörték, vagy arról nagy összegű vásárlást kezdeményeztek. „A sokszor hosszúra nyúló beszélgetések során azt kérik, hogy a probléma megoldása érdekében az ügyfelek telepítsenek egy programot az online bankolásra használt készülékükre. Ez az alkalmazás legtöbbször az AnyDesk. Az elkövetők még arra is figyelnek, hogy a telefonkészülékek a bank ügyfélszolgálatának telefonszámához hasonló számot jelezzenek ki.” Ettől függetlenül – hívja fel a figyelmet a bank – bármelyik pénzintézet ügyfele érintett lehet, ugyanis szerintük az elkövetők nem tudják, hogy melyik banknál vezeti a számláját a hívott fél.

Az OTP Bank hangsúlyozta: soha nem kér telefonon az ügyfelektől bankkártya- vagy az online bankoláshoz szükséges azonosító adatokat. Ilyen esetben egyszerűen szakítsuk meg a hívást, és hívjuk fel a valódi ügyfélszolgálatot a vitatott tranzakcióról. Akkor biztosan valós információt kapunk. A bank megtette a feljelentést a csaló hívások ügyében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!