Adminisztráció

2022.02.05. 15:00

Életbe lép a szabályozás, sokakat érint

Nagyon sok megyei borászt, szőlőtermelőt érint a június 1-jén kezdődő új hazai borszabályozás, mely teljes egészében augusztus 1-től lép életbe.

M. I.

Fotó: Havran Zoltán

Ekkortól kezdve a nem kisüzemi bortermelők, valamint a – 3 év átlagában – 10 hektárnál több ültetvényt használók számára kötelező lesz az adminisztrációt elektronikusan intézni, míg a kisebb termelők részére továbbra is megmarad a hegybírónál történő személyes ügyintézés lehetősége. Az elektronikus ügyintézés kötelezettsége alól kivételt jelent a szakmai-jövedéki nyilvántartások (korábban: pincekönyv) vezetése. E nyilvántartás online vezetése csak az – 3 év átlagában – évi 20 ezer hektoliter borászati termék felett értékesítő borászati üzemengedélyesek számára lesz kötelező.

Az új adminisztratív szabályok idei év júniusában történő bevezetése így igazodik a borpiaci évhez, amely minden év augusztus 1-jétől a következő év július 31-éig tart, ezzel együtt segíti az ágazati szereplők munkáját, az új adminisztrációs szabályok alkalmazását. A módosítás a szőlőtermesztőkkel és borászatokkal történt egyeztetések után valósul meg. 

Az általunk megkérdezett megyei borászatok vezetői elmondták, még mindig keveset tudnak arról, hogy az új rendszer mennyiben lesz jobb a réginél. Ez majd a gyakorlat során derül ki. Bíznak abban, hogy valóban kevesebb lesz az adminisztráció. Ugyanakkor vannak a törvényben olyan elvárások, melyek nem életszerűek, ilyen például az, hogy a szüretnél azonnal kérik a mustfok feltüntetését, noha a termelők ezt – jóval később – a préselésnél mérik és jegyzik, mondta egyikük. Nem könnyű átolvasni, értelmezni az új törvényt és a rengeteg határozatot, rendeletet. Idő kell, mire megérti, átlátja az ember a változásokat, mondták legtöbben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!