Dunaferr – Liberty

2021.10.20. 07:00

Önkorlátozó termelés, csökkenő acélpiaci árak

Az idei év III. negyedévére a globális acéltermékpiacon a kínálat utolérte a keresletet, rövidülnek a szállítási határidők, de a 2020 negyedik negyedév elejénél magasabb árak jelentik most a normális árszintet. Ezen túlmenően a fuvarköltségek még mindig jelentősen magasabbak a korábbi időszakhoz viszonyítva. A piaci egyensúly visszatérése ellenére az USA védővámja és az EU védelmi intézkedései életben maradnak. Vigyázó szemünket azonban most (is) Kínára vethetjük. A jövő már a karbonmentes acélé.

Összeállította: Várkonyi Zsolt

A karbonmentes acélgyártásé a nem is túl távoli jövő. Ezzel szinte teljesen megszűnhet a szén-dioxid-kibocsátás ezen a területen Fotó: DH

Egy acélipari portál szeptemberi információi szerint a kínai Ipari és Információtechnológiai Minisztérium és az Ökológiai és Környezeti Minisztérium közösen alakítottak ki egy tervet az acéltermelés korlátozására Peking-Tianjin-Hebei (Jingjinji) városokra és az azt körülvevő régiókra. A terv a 2021–2022-es téli szezonra vonatkozik.

Az acéltermelés korlátozása

Ellentétben a korábbi általános téli termelési korlátozásokkal, ez a terv most konkrétan az acéliparra vonatkozik, kifejezve Kína eltökéltségét, hogy csökkentse a nyersacéltermelést és így a légszennyezést. A belső dokumentum szerint a korlátozás két időszakra lesz bontva. Az első periódus november 15-től december 31-ig, majd a második időszak 2022. január 1. és március 15. közötti időszakot öleli fel. Az első periódusban egy kisebb mértékű termeléskorlátozást kell a helyi acélgyártóknak végrehajtaniuk, a második időszakban pedig a normális termelési szintjükhöz képest minimum 30 százalékos csökkentést kell megvalósítani. Az intézkedések a kis kibocsátású (ún. A-osztályú – a szerk.) acélgyártó cégekre és elektromos ívkemencét használó acélművekre nem vonatkoznak, viszont a nyersacéltermelésük ezeknek a gyáraknak sem nőhet az előző évihez képest. Összességében a piaci szereplők úgy gondolják, a dokumentum világossá teszi, Kína kontroll alatt akarja tartani az idei acélkibocsátás szintjét, ami azt jelenti, hogy 2020. évihez képest nem lehet nagyobb. 2021. július végéig Kína nyersacélkibocsátása elérte a 649,33 millió tonnát, ami 8 százalékos növekedés az előző évihez képest. Ez azt jelenti, hogy az augusztus-decemberi teljes nyersacélkibocsátást 415,44 millió tonnán belül kell tartani a cél elérése érdekében. Ez 49,9 millió tonnával kevesebb, mint a 2020. év azonos időszakában termelt mennyiség. A vasérc ára erre a hírre ismételten esett.

Az ázsiai országok többsége elégedett

A kínai piacokon kiigazítás van folyamatban, de az ázsiai országok többsége elégedett az acélipari helyzettel. A kínai károsanyag-kibocsátás korlátozásai növelni fogják az ország acélbuga-keresletét, ami támogatást jelenthet más régiók acél­iparának, különösen az ASEAN gyártóknak (a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége tíz délkelet-ázsiai állam kormányközi együttműködésén alapuló regionális szervezet – a szerk.). Az indiai és vietnámi acélgyártók exportálnak, miközben az új indonéz üzemek és a japán acélgyártók történelmi profitot realizálnak. A dél-koreai acélgyártók várhatóan hasonlóan teljesítenek.

AZ USA kereslete továbbra is magas, főként a nyugati parton továbbra is hiány van az acélból. Az import nem képes betömni a rést a szállítási nehézségek miatt. A költséges szállítás rövid távon nyomást fog gyakorolni az árakra, hosszabb távon pedig hiányhoz vezethet az importőr országokban.

India 292 millió euró értékű kiegészítő importvámot akar kivetni az EU-ból származó termékekre. A javasolt büntetővám az EU által az indiai acélimportra bevezetett kvótakorlátozásokra adott válaszlépés lenne. India a javaslatot benyújtotta a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO).

Az európai uniós acélfeldolgozók készletei emelkednek, mert növekvő számú építőipari projektet leállítottak a magas árak miatt. Az EU-gyártók árai várhatóan nem fognak jelentősen mérséklődni, különösen az importalternatívák hiányában.

Feldolgozóipar – cél a karbonmentes ellátási lánc

A Mercedes-Benz együttműködést indított a svéd SSAB acélgyártóval a CO2-mentesen előállított acélgyártás vonatkozásában. A megállapodás fontos lépésnek tartja a fosszilis anyagok felhasználásától mentes ellátási lánc kialakítását. A felek a lehető leggyorsabban el akarják indítani ennek a gépkocsigyártásba való bevezetését. Az első „CO2-mentes” acélból előállított karosszériaelemek prototípusai már a jövő évben meg fognak jelenni. A Mercedes-Benz célja a kibocsátás gyors és fenntartható csökkentése, és az évtized végére a cég készen fog állni a kizárólag elektromos autógyártásra.

Legkésőbb 2039-ig az új személygépkocsi-flottát a teljes értéklánc hosszában CO2-semlegessé akarja tenni, beleértve a beszállítói hálózatot. A cég azt mondja, a CO2-kibocsátás elkerülésére és csökkentésére törekszik a flottaszintű kompenzálás helyett. Egy SSAB karbonmentes kísérleti üzem már működik. 2026-tól az SSAB ipari szinten akarja forgalmazni a piacon a karbonmentes acélt. Ez az információ a hazai és kassai acélgyártói fejlesztésekre hatással lehet, figyelembe véve azt, hogy a gépjárműipar bevett gyakorlatát előbb-utóbb a többi iparág is követi.

Nyugat-Európában a kiemelt minőségű lemezek szállítási határideje már belenyúlik a jövő évbe, mondják piaci szereplők. Ez részben az olyan szegmensek jó keresletének köszönhető, mint a sárga áru és a fűtőberendezések, aminek következtében az acélgyártók kapacitásai le vannak kötve. Szerepet játszik az acélgyártók kivárásos magatartása is, bizonyos fokig azért tartózkodnak a rendelések befogadásától, hogy teszteljék a piac alakulását. Az elmúlt időszakban a rekord magasságú acélárak kisebb mértékben csökkentek, és várhatóan tovább csökkennek az év végéig. Ugyanakkor jelentős esésre nem kell számítani.

Hazai vizeken

Idehaza még nem az a probléma, hogy mikor lesz fosszilis anyagok felhasználásától mentes a nyersvas- és acélgyártás. Egyelőre a fennmaradás, a finanszírozás megoldása a rövid távú cél. Bár kétségtelen, hogy a karbonmentes technológia a kívánatos jövő, akár Dunaújvárosban is.

A Dunaferr termelési szintje azonban nem sokat változott. Továbbra is a teljes kapacitásának majd felével, egyes szegmensekben még ennél is kevesebbel termel. Az okokkal már korábban foglalkoztunk, most nem kívánunk újfent kitérni ezekre. (Forrás: kallanish.com)

Összeállította: Várkonyi Zsolt

A karbonmentes acélgyártásé a nem is túl távoli jövő. Ezzel szinte teljesen megszűnhet a szén-dioxid-kibocsátás ezen a területen
Fotó: DH

Kívánatos jövő: karbonmentes acél

Jelenleg az SSAB az egyetlen acélgyártó, amely a karbonmentes technológia kifejlesztésébe történt befektetés révén elkötelezte magát a fosszilis anyagok felhasználása nélküli acélgyártás mellett. Az acél­ipar a globális CO2-kibocsátás 7%-áért felelős, így jelenleg az egyik legnagyobb kibocsátó. Az iparág előtt még hosszú út áll, de a cél az, hogy az acélipar a fosszilis anyagok felhasználásától mentesen, egy dekarbonizált jövő felé haladjon.

A világ számos piacán az acél újrahasznosításának aránya 90% felett van. A növekvő acélfelhasználás azonban azt jelenti, hogy a rendelkezésre álló acélhulladék csak a globális acélszükséglet 25%-át képes fedezni. Röviden, az acél iránti kereslet meghaladja a jelenleg elérhető acélhulladék mennyiségét.

A karbonmentes acél előállításának első lépése – az egyszerű érthetőség érdekében – az, hogy a vasércet az oxigén „eltávolításával” vassá alakítják. Ezt eddig hagyományosan szén és koksz felhasználásával végzik a kohászati folyamatban. A ­HYBRIT-eljárás során azonban ehhez a lépéshez most már hidrogéngázt alkalmaznak, amelyet a fosszilis anyagok felhasználása nélkül előállított villamosenergia segítségével a vízből elektrolízis útján állítanak elő. Ennek a folyamatnak a mellékterméke víz, nem pedig szén-dioxid. A HYBRIT-eljárás végeredménye a szilárd vas (vasszivacs), amelyet ezt követően elektromos ívkemencében olvasztanak fel. A teljes folyamat során kizárólag fosszilis anyagok felhasználása nélkül előállított villamosenergiát és fűtőanyagokat használnak, ami tehát teljes egészében karbonmentes anyagok felhasználásával készülő acél végterméket eredményez.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!