Drasztikusan visszaestek az új- és használtautó-eladások

A koronavírus-járvány miatt jelentősen esett az autóértékesítések száma, beleértve ebbe az új és a használt autók piacát egyaránt. Mindkét szegmensben ráadásul csupán lassú visszatérés várható.

Balla Tibor

Fotó: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Dunaújváros

Áprilisban, a vírus miatti korlátozások által érintett első teljes hónapban csupán 7589 import személyautó került hazai forgalomba, ami a tavaly áprilisi értéknek mindössze 57 százaléka. Közben a hazai autópark másik utánpótlási forrását jelentő újautópiacon mindössze 6251 személygépkocsi-eladás zajlott, ami több mint 50 százalékos visszaesés a tavaly áprilisi 12 421 eladott autóhoz képest.

Online értékesítéstámogatás nélkül még erősebb lenne a visszaesés. Az elmúlt néhány hónapban az eladások fenntartása érdekében az új autókat értékesítő márkakereskedők szinte mindegyike online értékesítési lehetőségeket fejlesztett: fizikai kontaktus nélkül is kiválaszthatóvá és megvásárolhatóvá tették a járműveket.

„Amíg egy új autó esetében működhet az online vásárlás, a használt autóknál az állapot alapos előzetes felmérése mindenképpen fizikai kapcsolatot igényel. Ebben a szegmensben a járművek előzetes kiválasztásában a már eddig is ismert internetes hirdetési oldalak kaptak a korábbinál is jelentősebb szerepet – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A közelmúltban végzett felmérésünk szerint a használtautó-kereskedők 40 százaléka csak az előre bejelentkező érdeklődők számára nyit ki. Ezért fontos fejlemény, hogy miközben adataink szerint március harmadik hetében az internetes használtautó-keresések száma több mint 40 százalékkal esett vissza, május elejére az érdeklődés nagysága újból meghaladta a járvány előtti szint háromnegyedét.”

A keresés áprilisi emelkedése és a gazdaság lassú újranyitása ellenére a hazai autópiac újbóli felpörgésére csupán a nyári hónapoktól kezdve számíthatunk. A fellendülést számos tényező lassíthatja: Az új autók piacán a termelés márciusi leállása után a kereskedők jobbára a raktáron lévő termékeket tudták értékesíteni. A mostanra megcsappant raktárkészletet a lassan újrainduló termelés csak fokozatosan lesz képes visszatölteni, vagyis a kínálati korlát egy ideig még erősödni is fog.

A használt autók piacán az importot jelentős részben magánszemélyek bonyolítják, ők a határon átlépő forgalom zárlata miatt továbbra sem képesek újabb járműveket behozni, ami a meglévő kínálat folyamatos apadását okozza.

Mindkét piaci szegmensben jelentős keresleti visszaesést okoz, hogy összességében már most is több százezer ember egzisztenciája vált bizonytalanná a járványhelyzet okozta gazdasági válságban. Ez a hatás várhatóan az év egészében fennmarad majd.

A használtautó-import mértéke az év első négy hónapjában 45 348 darab volt, 14 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában regisztrált 52 543-as mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 38 841 volt, csaknem 17 százalékkal maradva el az egy évvel korábbi 46 760-tól. Érdekes adalék, hogy amíg Európa-szerte 46 százalékkal nőttek az elektromosautó-eladások, az idei év sokkal ígéretesebben indult, az első negyedévben hazánkban 30 százalékkal több konnektoros autó kelt el, mint az előző év ezen szakaszában.

Klinger Attila, a dunaújvárosi EU Autópark tulajdonosa részben megerősíti, részben árnyalja a fentieket. Ők a lehetőségekhez képest nyitva tartottak, amikor lehetett, és az óvintézkedések betartásával, de igyekeztek kiszolgálni a betérő vevőket. Már amikor volt betérő. Mint mondta, az első két hétben lényegében nulla forgalmuk volt. Nehezítette a helyzetüket, hogy ők is csak délután háromig voltak nyitva. Most már észlel némi változást, kicsit talán nagyobb is a mozgás, de összehasonlításként, amíg korábban heti 4-5 autót értékesítettek, most jó, ha egy elmegy. A kereskedő úgy látja, az ő vevőkörét különösen érintette a járvány, illetve annak következményei, hiszen jellemzően 500 ezer és kétmillió forint közötti használt autókat értékesít, és ennek a viszonylag kispénzű rétegnek egy része a megtakarításait éli fel (ha voltak), sokan még a munkájukat is elveszítették. A másik nehezítő tényező, hogy jellemzően németországból hozzák az autókat, és a határzár miatt lényegében két hónapja nem volt autóért. Klinger Attila biztos benne, hogy amint a hónap végén megnyitják a határokat, ő az elsők között lesz, aki elindul Németországba. Fontos ugyanis, hogy legalább kínálat, választék legyen a kereskedésben. A használtautó-kereskedőket tehát fokozottan sújtották a pandémia következményei, arról nem is beszélve, hogy a jelenlegi euróárfolyam sem segít túlságosan a kereskedőknek.

Volt olyan időszak, amikor száz százalékkal csökkentek az eladások

Szabó Gergely, a Dunapartner kereskedés vezetője is hasonlókról számolt be, ők is betartják a higiénés szabályokat és az óvintézkedéseket, de nem változtattak az eladási szokásokon. Nehéz is lenne, hiszen a használt gépjármű esetében különösen fontos, hogy személyesen is meg­győződjünk a portéka állapotáról, minőségéről. Az internetes hirdetés sem jelentett opciót a számukra, az online értékesítés náluk egyébként sem jellemző, 99 százalékban inkább helyben adják el. Ő is beszámolt olyan időszakról, amikor 100 százalékkal esett vissza az eladás, tehát nagyon drasztikus volt a válság. Nem is kevés ideig, másfél hónapig. Állítja, kicsit korábban is indult, már február második felében visszaesett az eladás. Bízik benne, hogy a nyár közepére visszaállhat a korábbi szintre, már fokozatosan egyre több érdeklődő van. Az ő kereskedésük is inkább a kisebb értékű autókra szakosodott. A visszaesés után is inkább csak „kényszervásárlók” voltak. Volt olyan, aki felhívta, hogy tönkrement az autója, azonnal kellene neki egy kocsi, amivel vissza tud menni Svájcba. Lassú visszatérés érzékelhető már a használtautó-piacon.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!