2018.08.31. 11:32
Az egyéni vállalkozói ügyintézés
Az egyéni vállalkozói tevékenység a természetes személynek a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti, letelepedés keretében üzletszerűen -rendszeresen, nyereség- és vagyonszerzés céljából, saját gazdasági kockázatvállalás mellett folytatott gazdasági tevékenysége.
A tevékenység megkezdésének bejelentését bármely okmányirodánál vagy kormányablaknál, illetve elektronikus úton, a webes ügysegéden keresztül lehet megtenni. A bejelentés díj-mentes. A webes ügysegéden keresztül történt bejelentéshez szükséges az ügyfél elektronikus azonosítása (ügyfélkapuja), melyet szintén az ország bármely okmányirodájában és kormányablakában ingyenesen létrehoznak számára. Amennyiben a bejelentés sikeresen megtörténik, az egyéni vállalkozó bekerül az egyéni vállalkozói nyilvántartásba, melyről azonnal értesítést kap.

Ha az egyéni vállalkozó vállalkozásában adatváltozás történik, a változástól számított 15 napon belül köteles elektronikus úton a változást bejelenteni. Ez alól csak a természetes személy-azonosító adatai, a lakcíme és az állampolgársága a ki-vétel, mert ez automatikusan a központi személy- és lak-címnyilvántartásba bejegyzésre kerül. A változásbejelentés ingyenes.
2010. január 1-je óta nem kötelező az egyéni vállalkozói igazolvány, ugyanakkor ha a vállalkozó szükségesnek érzi, bármikor és bármelyik okmányirodánál vagy kormányablaknál díj mentesen kérheti személyesen vagy elektronikus úton a webes ügysegéden keresztül.
Szintén 2010. január 1-je óta az egyéni vállalkozó szüneteltetheti a vállalkozói tevékenységét legalább 1 hónapig és legfeljebb 2 évig. A bejelentést csak elektronikus úton teheti meg. A szünetelés kezdő napja mindig a bejelentést követő nap. Dátum beírására nincs lehetőség, automatikusan a következő nap lesz a szüneteltetés kezdete és a záró napot sem lehet külön feltüntetni.
1 hónapon túl és 2 éven belül az egyéni vállalkozó bármikor kezdeményezheti a vállalkozói tevékenysége folytatását. Ezt szintén csak elektronikus úton, a webes ügysegéden keresztül teheti meg, és – ahogy a szüneteltetés, úgy – a folytatás kezdő napja is csak a beküldést követő nap lehet. Amennyiben a vállalkozó két éven belül nem rendelkezik a vállalkozói tevékenysége folytatásáról vagy megszüntetéséről, a két év elteltét követő napon az egyéni vállalkozói tevékenység a törvény erejénél fogva megszűnik.
Az egyéni vállalkozói tevékenység akkor is megszűnik, ha az egyéni vállalkozó személyesen vagy elektronikus úton bejelenti a megszüntetést, ha egyéni céget alapít, ha az egyéni vállalkozót gondnokság alá helyezik, ha az adóhatóság törli az adószámát, ha a tevékenység megkezdését vagy folytatását kizáró ok áll fenn, illetve az egyéni vállalkozó elhalálozása miatt.
Fontos kiemelni továbbá azt is, hogy a székhely szerint illetékes okmányirodák és kormányablakok 30 napon belül, ellenőrzési terv alapján és eseti jelleggel hatósági ellenőrzést végeznek az egyéni vállalkozóknál.
Felhívjuk olvasóink figyelmét egy nagyon lényeges változásra: 2018. január 1-től a kötelező elektronikus ügyintézés előírása miatt az államigazgatási szervek és a helyi önkormányzatok hivatali kapuján keresztül az egyéni vállalkozó ügy-félkapujába (KÜNY tárhelyére) kézbesítik az elektronikus küldeményeket. A hatósági ellenőrzés során az egyéni vállalkozóknak e-papíron kell beküldeniük a hatóság által kért dokumentumokat, melyek eredetiségéről nyilatkozatot is kell csatolniuk. Nyilatkozat hiányában nem fogadhatóak el az elektronikus úton beküldött bizonyítványok, bejelentések, engedélyek!
Amennyiben az ellenőrzés során a tevékenység megkezdésének vagy folyatásának akadálya merül fel és az elhárítható, a hivatal a jogkövetkezményekre való figyelmeztetéssel felszólítja az egyéni vállalkozót, hogy az akadályt hárítsa el. Ennek eredménytelensége esetén az egyéni vállalkozói tevékenység folytatását megtiltja.
Mivel az elektronikus ügyintézés – az idő rövidsége miatt – széles körben még nem terjedt el, kérjük az egyéni vállalkozókat, az elektronikus küldemények megismerése érdekében rendszeresen figyeljék az ügyfélkapujukat!
ELÉRHETŐSÉGEK
JÁRÁSI HIVATAL
Telefonszám:
25/795-600;
25/795-610
Fax: 25/795-649
E-mail: [email protected] 2400 Dunaújváros,
Városháza tér 2.
KORMÁNYABLAK
Telefonszám: 25/795-244 Fax: 25/795-649
E-mail:
kormanyablak.dunaujvaros@ fejer.gov.hu
2400 Dunaújváros,
Október 23. tér 1.
ÜGYFÉLFOGADÁS
Hétfő: 7.00 – 17.00
Kedd: 8.00 – 17.00
Szerda: 8.00 – 17.00
Csütörtök: 8.00 – 18.00
Péntek: 8.00 – 15.00
POSTAI BEFIZETŐHELY
Hétfő: 7.00 – 16.00
Kedd: 8.00 – 16.00
Szerda: 8.00 – 16.00
Csütörtök: 8.00 – 16.00
Péntek: 8.00 – 15.00