A szerelés is drágult

2022.11.21. 15:00

Az autók árával együtt szökött az égbe a díjszabás

A használt gépkocsik árai az egekbe szöktek, az autójavítás költsége is megdrágult. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 22,3 százalékos a növekedés tavaly óta. A helyzetet színezi, hogy a magyar járműpark átlagéletkora jelenleg a 15 évet közelíti.

DH-információ

Az autójavítás nem az a tevékenység, ahol könnyű lenne a vizsgasoron spórolni Fotó: MW-archív

Fotó: Földi D. Attila / Világgazdaság

A javítási költségek emelkedését okozó tényezőkről csak név nélkül voltak hajlandók nyilatkozni a műhelyeknél. Ezek között a legfontosabb, hogy az elektromos energia nagyon megdrágult, a korábbinak nyolcszorosa lett. Az egyik szerviz tulajdonosa azt mondta, hogy az októberi számlát még nem kapták meg, így nincsen konkrét adatuk a rendszerhasználati díj összegéről. Ez számukra egy bizonytalansági tényező, és tartanak is tőle. 

– Miközben saját dolgozóinknál is szükség lenne bérfejlesztésre, könnyen lehet, hogy azt elviszi a rezsi. Az autójavítás nem olyan tevékenység, amelyben könnyű lenne például a vizsgasoron spórolni. Ráadásul a drágulást a munkadíjba sem lehet teljes mértékben beépíteni – fogalmazott az egyik szerelőműhely tulajdonosa. A cégvezető sorolta is tovább a gondokat: az alkatrészárak is megemelkedtek, s nem is mindig szállítják azokat időben. Ez akkor tud költséges lenni, ha a már szétszerelt jármű az emelőn foglalja a helyet. Természetesen az elöregedő járműpark is problémát jelent. Az adott szituációban megint csak a feketén dolgozó sufnik, vagy garázsszervizek járnak jól, hiszen például adót ők eddig sem fizettek. Vélhetően kevesebb, áramot fogyasztó szerszámmal is dolgoznak. 

– Fura, hogy nekik mindig könnyebb – összegzett az egyik, műszaki vizsgáztatást is végző műhely vezetője. 
Több autószerviztől kapott válasz alapján úgy tűnik, hogy egy-két hetet kell várni a meghibásodott gépkocsik javítására. Valamennyiüknek kialakult ügyfélkörük van, velük igyekeznek úgy bánni, hogy ne terhelődjön rájuk száz százalékban a drágulás. Egyikük úgy fogalmazott, hogy észnél kell lenniük. Szerviz munkadíjat legtöbb helyen még nem emeltek, s kifinomult gyakorlatuk van a differenciált költségmegállapításra. 

– A drágább autó tulajdonosa a vásárláskor a jármű jövőbeli fenntartási költségeit, beleértve a javítást is, nyilván a kocsija értékéhez kalkulálta – fogalmazott egyikük. Hozzátette: flottapartnereiknek, akikkel szerződésben állnak, nem is számolhatnak mást, mint amit a megállapodásban rögzítettek. (Forrás: teol.hu) 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában