Dunaföldvári pedagógus életút

2022.07.14. 17:30

Különleges kihívások kísérték a pályafutását

Dunaföldvár városa az idén is különleges tisztelettel adózott a nyugállományba vonuló pedagógusok előtt. Az időt álló munkájukhoz jól illett az esemény helyszíne, a Vár ódon udvara. Az idén nyugdíjba vonuló többi pedagógusokhoz hasonlóan, Bognárné Balogh Andrea, a dunaföldvári Beszédes József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője is Pedagógus Szolgálati Emlékérmet vehetett át.

Balogh Tamás

A katedra mellett

Bognárné Balogh Andrea szokatlanul kemény feladat elé állítja azokat, akik végig szeretnék követni a szakmai életútját. A hagyományos tanítói karrierjét, bár a katedrát és vele a gyermekek képzését soha nem hagyta el, jelentős vezetői kihívások tették izgalmasabbá és egyúttal nehezebbé. 

A munkával eltöltött éveiről legfontosabb összegzésként ezt fogalmazta meg.

-A tanítói pályám közben sosem jutott eszembe, hogy az iskolavezetésben is feladatot vállaljak, nem vágytam arra. Az intézménybe pályakezdőként Sziegl Ferenc, az első igazgatóm vett fel, majd két igazgatónővel dolgozhattam. Elsőként Lóky Istvánnéval.

Az első vezetői feladatot tőle kaptam, egy kisebb telephelyen, ahol három osztály és hat pedagógus dolgozott. Őt Petrovics Józsefné követte, aki az alsó tagozat vezetésével bízott meg, majd nagy bizalommal fordult hozzám, amikor 2008-ban helyetteseként segíthettem a három település iskoláinak társulását.

Nélkülük, a személyes bizalmuk és példamutatásuk nélkül nem ezt az életutat jártam volna be.

Fotók: Balogh Tamás

Bár mindenki ilyen kollégák mellett kezdhetné! 

-A pedagógus pályán eltöltött negyven év munkaviszonyom, és a harmincnyolc év szakmai gyakorlatom ideje négy szakaszra osztható. Csak a főbb állomásokat vegyük sorra.

Alsó tagozaton tanító pályakezdőként a jelenlegi Beszédes József Általános Iskola Püspök utcai alsó tagozatos épületében kezdtem el hivatásom gyakorlását. A szakma kiváló képviselőivel dolgozhattam együtt - köztük az édesanyámmal, akinek korosztálya vett körbe abban a nagyon fontos időszakban. A kollektíva együttműködése példamutató volt és nemcsak engem a pályakezdőt, hanem egymást is segítették. Nagy hatással voltak rám, példájukat látva folyamatosan képeztem magam.

Az alsó tagozat vezetése

-Ezzel a feladattal 1996-ban bíztak meg, amit tizenöt éven át láttam el.  Az alsó tagozaton ekkor az iskolaotthonos oktatás bevezetésével a pedagógusok száma harminc főre növekedett, a tanulólétszám pedig közel 400 lett. A tanulókat három épületben helyezték el. A célom az volt, hogy egy közösséggé kovácsoljam a nehéz körülmények között dolgozó tantestületet. 

Az adminisztráció

-Sokat foglalkoztam a hibák megelőzésével, az ellenőrző tevékenységgel. A kollégák körében nem volt népszerű ez a tevékenységem, sokszor morgolódással reagáltak. Amikor az Államkincstár ellenőrzése alkalmával elismerően nyilatkoztak erről a munkánkról is, az a kétkedőket is meggyőzte.

Minőségfejlesztési tevékenység

-Az irányításommal elvégeztük az elemzéseket és intézkedési terveket készítettünk. Megtörtént a legfontosabb folyamatok szabályozása és kidolgoztuk a pedagógus teljesítményértékelés rendszerét.

A Főigazgató-helyettesi tevékenység 

-A Dunaföldvár-Bölcske-Madocsa Mikrotérségi Oktatási-Nevelési Intézmény főigazgató helyettesi teendői ellátására 2008. július 1-től kértek fel. A feladatom ezeknek a településeknek a nevelési, oktatási intézményeivel való kapcsolattartás, a három általános iskolai, gimnáziumi, szakiskolai és három óvodai tagintézmény, összesen huszonnégy közösség munkájának koordinálása volt. 

Először azt hittem, hogy bele fogok halni, hiszen mit fogok én csinálni ennyi emberrel? Aztán kiderült, hogy működött a tervem. Egy sikeres pályázat nyomán Bölcskén egy új iskolát emeltek, Madocsán egy emeletráépítést végeztek és Dunaföldváron pedig kiegészült a létesítmény 2010-ben. A Tankerületeket 2013-tól hozták létre, az itteninek én lettem a vezetője.

Az intézményvezetői feladatok

-A mostani munkahelyem vezetését 2018-tól bízták rám. Igyekeztem az addig megszerzett ismereteimet fölhasználva a szakmai közösséget kiszolgálni. Az első évem az aklimatizálódásé volt, utána pedig jött a covid. 

Az addig még szerencsére nem tapasztalt helyzet ismét új feladat elé állított bennünket. Nyilván létre kellett hoznunk és működtettük a magunk online oktatását. Azt akartam sugározni a kollégáimnak, hogy ti a gyermekekkel és a szülőkkel foglalkozzatok, a háttérfeladatokat majd a vezetőtársaimmal megoldjuk. Végül a záróévemben felszabadultan tettük a dolgunkat.

Az itteni évek azt mutatják, hogy az előző nyolc évben szerzett ismereteim itt is jól hasznosíthatók voltak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában