A megfelelő hidratálás különösen fontos

2022.07.24. 09:00

Az ivóvíz nem csupán élteti az embert, hanem maga az élet

Szó szerint a csapból is ez folyik! Mármint a víz, s persze képletesen az is, hogy fogyasszunk belőle eleget, de leginkább a szokásosnál is többet, főleg most, kánikulai forróságban. Nem véletlenül. A víz olyan az emberi szervezetnek, mint az olaj a motornak. Éhen is tovább bírjuk, mint szomjan.

Hajdú Marianna

A víz jeges formában, ízesítve is remek szomjoltó Fotó: MW-archív

Fotós: Für Henrik

A víz jeges formában, ízesítve is remek szomjoltó Fotó: MW-archív

Fotós: Für Henrik

Minden sejtünknek szüksége van a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékra. Sajnos szervezetünk nem képes vizet tartalékolni, így folyamatos folyadékpótlásra szorul. Szervezetünk ezerféleképpen képes jelezni, ha nem jutott kellő mennyiségű vízhez. Csökken agyunk koncent­rálóképessége, fáradt­nak érezzük magunkat, fejfájással nyűglődünk, de feszültebbek is lehetünk az átlagosnál. 
A víz segít a legnagyobb mértékben méregteleníteni a testünket, szó szerint kimossa a nemkívánatos elemeket. Vízhiány esetén a szervezetünknek ezt másképpen kell megoldania. Olyan fontos aminosavakat fog elvonni tőlünk, amelyek hiánya fáradt­tá, ingerlékennyé vagy akár ­depresszióssá is tehet bennünket. 
A dehidratáltság a vérnyomásra is hatással van. Sokat segíthetünk magunknak azzal az egyszerű szokással, ha megiszunk naponta 2-2,5 liter vizet. Ezzel ugyanis azonnal csökkenthetjük a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. 
Bizonyára sokan találkoztak már azzal a jelenséggel, amikor úgymond „kattog” és fáj a térdünk. Sok – esetenként komoly – oka lehet ennek, de mindenképpen érdemes megemlíteni az egyiket, amit sokan nem is gondolnának: a vízhiány! Szóval nem árt egy kis „olajozás” az ízületeknek sem. 
Mint említettük, a magas vérnyomás megelőzésében jó szolgálatot tesz a víz, de más betegségeknek is elébe mehetünk kellő mennyiségű folyadék, elsősorban ivóvíz fogyasztásával. Az emésztési problémák, valamint a székrekedés is jelezhetik hiányát. Előfordulhat, hogy néhány pohár víz megoldaná a gondunkat. 
Vesekő ellen szintén a legjobb megoldás a folyadékfogyasztás. A kellő mennyiség folyamatosan tisztítja a vesét, ezzel elejét véve a vesehomok és aztán idővel a vesekő kialakulásának. A húgyutak is felettébb hálásak a napi több liter vízért. S talán nem is hinnénk, hogy a dehidratáltság hatással lehet az asztmára és az allergiára is: ilyenkor a tüdő extra terhelésnek van kitéve, mert igyekszik kevesebb vizet kijuttatni a szervezetből. 
 

Fokozottan oda kell figyelni rájuk

A gyerekekre, valamint a súlyfelesleggel küzdőkre fokozottan oda kell figyelni, hogy kellő mennyiségű folyadékhoz jussanak. A gyermekeknek több folyadékra van szükségük, mint a felnőtteknek. Rájuk emiatt is különösen ügyelni kell, mivel játék közben képesek teljesen megfeledkezni az ivásról. Egy felmérés alapján a 7 és 10 év közötti gyermekek az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság irány­értékei alapján kevesebb mint 70 százalékát fogyasztják a kellő mennyiségnek. 
Akik súlyfelesleggel küzdenek, azoknak érdemes az ajánlott mennyiségen túl több vizet fogyasztaniuk, mivel a pluszkilók miatt fokozottan ki vannak téve a kiszáradásnak. 
A víz áldásos hatását kifejti fogyókúra közben is, és a megfelelő mennyiség fogyasztásával a bőr öregedésének folyamatait is lassíthatjuk. 
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában