2022.06.13. 13:00
Öreg gépek Budaörsön
Budaörs - A Budaörsi repülőtér 1937-ben nyílt meg, és akkor vette át a bel- és a külföldi légi járatok kezelését a Mátyásföldi repülőtértől. Budaörs a kor színvonalán álló légikikötője elhelyezkedése miatt nem volt bővíthető, ezért 1950. május elsejétől a Budapest-Debrecen járat indításával a Ferihegyi repülőtér lépett a hazai és nemzetközi légi forgalom szolgálatába. Budaörsnek megmaradt a kisgépes repülés.
Budaörsön van a központi bázisa a Hajdu Károly által 1992-ben létrehozott Goldtimer Alapítvány repülőgépeinek. Az alapítvány működése óta hat, a magyar repülés történetének meghatározó repülőgéptípusát újította fel, illetve építette újjá és tette repülőképessé, köztük a világ egyetlen üzemképes Liszunov Li–2-esét, a HA-LIX-et. Bajorországi éveim egyik legmeghatóbb élménye volt, amikor testközelből láttam az egyetlen Malév festésben repülő utasszállító gép leszállását a müncheni betonon. A HA-LIX jelű gép nem véletlenül viseli Kármán Tódor nevét, ugyanis az 1881-ben Budapesten született és 1963-ban Aachenben elhunyt világhírű magyar tudós alkotta meg annak az amerikai DC-3-as repülőgépnek az alakját, amelynek licencét később megvásárolták a szovjetek. Ugyancsak a Goldtimer Alapítványnak köszönhető, hogy Magyarországon repül a Magyarországon 1946–1968 között használt Polikarpov Po–2-es, a Bánhidi Antal által tervezett Gerle 12-es replika és az idősebb Rubik Ernő tervei alapján készült R-18 Kánya típusú repülőgép.
A kiválóan karbantartott öreg madarak idén először május 7-én szálltak fel sétarepülés céljából az érdeklődők nagy örömére.