A kötött pályán közlekedve

2022.06.01. 12:00

Az első gőzvontatású vasút és a TGV üzembeállása között 155 esztendő telt el

Nem mondhatnám, hogy nagy vasútbarát vagyok, de már egészen kicsi gyerekkoromban megérintett a vonattal való utazás hangulata. Nagyon régen, amikor még éltek a nagyszüleim, megesett, hogy Dunaújvárosból Alsóörsre vonattal utaztunk.

Antal Lajos

A francia nagysebességű vonat a TVG

Dunaújváros - A hetvenes években még sok gőzös rótta a hazai vaspályákat, ezért a székesfehérvári átszállásig Pusztaszabolcsot érintve legtöbbször valamilyen nagy fekete, talán 424-es vontatta fekete kocsikkal utaztunk. Fehérvárról Alsóörsre legtöbbször zöld-fehér színű Púpos (M40-es) húzta szerelvényünket cél­állomásunkig. Később, kis­iskolás éveimben anyukám szinte minden tanítási szünetben elvitt egyszer valamelyik budapesti múzeumba, s ilyen alkalmakkor is vasúton tettük meg az utat. 

A Sinkanszen Japánban 159 millió utast szállít évente

Annak idején még Paksról jött egy szép piros MDmot szerelvény, amivel egészen a Déli pályaudvarig utaztunk. Tizenhat éves voltam, amikor először mehettem el egyedül Budapestre. A fővárosból Alsóörsre vezetett az utam, amit egy Nohab (amit én egyszerűen „Kövérnek” hívtam) vontatta szerelvénnyel tettem meg. Káptalanfüredet elhagyva a vonat ablakából egy fehér, ezerkettes Zsigulit láttam meg, amiben a szüleim ültek. Némi integetés után észrevettek, majd az alsóörsi állomáson találkoztunk. Életem egyik legérdekesebb találkozása volt ez még a mobiltelefonok előtti időkből. 

Még később, már főiskolásként Kijev érintésével Alcsevszkig is elvonatoztam. Az egykori Szovjetunióban fogalom, és a legfontosabb közlekedési eszköz volt a vasút. A napokig tartó döcögés jó alkalom volt beszélgetésekre, kártyázásra és sok-sok néhány kopejkáért kapható, a „kocsiparancsnok” által főzött tea elfogyasztására. Élénken él bennem az a lassú tempó, amivel a Kárpátok emelkedőit győzte le hosszú szerelvényünk. A vasút azóta sem lett sokkal gyorsabb északkeleti szomszédunknál, mert az Ungvár–Lemberg háromszáz kilométeres távolság megtételéhez napjainkban is közel kilenc órára van szüksége egy szerelvénynek. Sok esztendővel később repülőjeggyel a zsebemben volt szerencsém vasúton megtenni az ugyancsak háromszáz kilométer hosszú Brüsszel–Párizs utat. A fantasztikus francia TGV kereken egy óra alatt tette meg a távolságot. 

A Nordlingeni Bajor Vasúti Múzeumban is jártam

Gyorsvasúttal utazni minden alkalommal különös élményt nyújtott. Az ICE, a TGV, vagy éppen a Sinkanszen fedélzetére lépve mindig eszembe jutott, hogy a világ, első gőzvontatású vasútja és a TGV üzembeállása között mindössze 155 esztendő telt el. Németországi éveim alatt több vasúti múzeumot is megnéztem, amelyekben az öreg gőzösök látványa ragadott leginkább magával. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában