Több okból

2022.05.17. 13:00

A többség még tart az e-autóktól

Az emberek többsége még túl drágának tartja az elektromos autókat, bár ez az arány csökkenő tenden­ciájú.

duol.hu

Ez derül ki abból a felmérésből, amelyet egy nagybank ügyfelei körében végzett, és amelynek részleteit az Országos Baleset-megelőzési Bizottság is megosztotta honlapján. Az ügyfélkört a jövőről kérdezve kitértek az elektromos autózásra is, a felmérésben 30–59 év közötti magyar válaszadók vettek részt. A megkérdezettek 78 százaléka vélte úgy, hogy túl drágák az elektromos autók, az egy évvel korábbi felmérésben viszont még 85 százalék mondta ugyanezt. 
A változásban szerepet játszhat, hogy a hagyományos hajtásláncú új autók ára komoly emelkedést mutatott az elmúlt évben, hozzádrágultak az elektromos modellekhez. 

A megkérdezettek 70 százaléka szerint az elektromos autóknak még mindig alacsony a hatótávolságuk, 63 százalék pedig úgy véli, még mindig kevés a töltőpont. A megkérdezettek 62 százaléka attól tart, hogy drága az elektromos autók javíttatása, szervizelése. A válaszadók 53 százaléka szerint túl lassan lehet csak feltölteni az elektromos autókat – nagy a töltés időigénye –, amíg 49 százalékuk véleménye, hogy jelenleg nincs megfelelő szervizháttér. Ez utóbbitól a nők jobban tartanak. 
Az ismertetés kitér arra is, hogy a korábbi felméréshez képest sokkal többen vannak azok, akik az elektromos autók elhasznált akkumulátorait környezetszennyezőnek tartják. Az elmúlt év negyedik negyedévében 47 százalékos volt az arányuk, 2020-ban pedig csak 37 százalék volt ezen a véleményen. A felmérésben választ adók 43 százaléka úgy látja, hogy a mostani helyzetben a tisztán elektromos autónál jobb választás egy konnektorról tölthető hibrid, amelynek van saját belső égésű motorja, ezáltal nincs probléma a hatótávval, és a tankolás is megoldható pár perc alatt. 
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 2021 harmadik negyedévében a tisztán elektromos autók részesedése az új autók piacán 9,8 százalék volt, három évvel korábban ez 2 százalék körül mozgott. 

Magyarországon 1099 teljesen elektromos, új személyautót adtak el tavaly a harmadik negyedévben

Ezen időszakban 569 ezer villanyautó kelt el az uniós piacokon, benzinesekből és dízelesekből ugyanakkor több mint 4,6 millió. Magyarországon 1099 teljesen elektromos új személyautót adtak el a kereskedők tavaly a harmadik negyedévben, amíg a hagyományos belsőégésűekből közel 16 ezret. 
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete ez évre 5000 új, teljesen elektromos autó értékesítését prognosztizálja. 
Az elektromos autózás hívei a felmérésből leszűrhető problémákat tévhiten alapulónak tartják. A leggyakrabban felvetett csekély hatótávval kapcsolatban például az az érv, hogy az emberek 90 százaléka a napi forgalomban nem megy 100 kilométernél többet, sőt jelentős részük még 40-et sem. Az évi 3-4 hosszabb útra lehet hagyományos autót bérelni, vagy a kiépülő villámtöltőket igénybe véve elektromos autóval utazni. A mai középkategóriás villany­autó elsősorban a napi 50-100 kilométert autózónak térülhet meg, persze töltési lehetőségtől, azaz áramköltségtől függően. Tehát az elektromos autó nem való mindenkinek, de az autósok 50–90 százalékának igen. 
Egy másik félelem a tartóssággal kapcsolatos, de a tapasztalat azt mutatja, az elektromos autók akkumulátorai 5-10 évig szolgálnak. 
Az autókból kikerülő akkumulátorok pedig akár 97 százalékban is újrahasznosíthatók, a technikai feltételek adottak, csak a piac még nem kényszerítette ki ezt a gyártóktól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában