Életstílus

2022.03.06. 15:30

Élmények a Dunaújvárosi Repülőtéren

Tóth Imre invitálására érkeztem a repülőtérre egy napsütéses kellemes februári napon. A Dunaferr Repülőklub nemrégiben megválasztott Vitorlázórepülő Szakosztály vezetője számomra ismeretlen varázslatos világba kalauzolt és mesélt a munkájukról és a terveikről is.

Kállai Félix

Nincs motor, csak a szél ereje

Fotó: Picasa

Idén 70 éves a Dunaferr Repülőklub 

A hangárok tele voltak repülő csodákkal, közelről igazán lenyűgöző volt látni az égen oly könnyedén sikló, közelről azonban tekintélyes méretű darabokat. Találkoztam a serényen dolgozó kisapostagi alpolgármesterrel, Verasztó Sándorral is, aki éppen kamerát szerelt az új épületrészre, melyet a kis hangárhoz építettek. A tárgyaló-, és oktatóteremből és vizesblokkból álló épületet szállásra alkalmas szobákkal tervezték, hogy a versenyekre érkezők meg tudjanak pihenni a reptéren is. Tavaly is nagy sikerrel rendezték meg a 66. Nemzeti vitorlázórepülő bajnokságot, melyre 62 pilóta érkezett az ország különböző részeiről. Tóth Imre az idei tervekről elmondta, hogy szeretnék megünnepelni a klub fennállásának hetvenedik évfordulóját. Konkrét programot még nem árult el, de meg szeretnék adni a módját a kerek évfordulónak. 

Verasztó Sándort, a klub elnökét nagy munkában találtuk

Magabiztos tudást adnak 

Az idei terveik között szerepel oktatások szervezése is. Nulláról tanítják meg az érdeklődőt repülni, úgy, hogy már önállóan is képes lesz gépet vezetni. Tóth Imre elmondta, hogy itt szinte minden szabály vér által lett írva, azaz a balesetekből okulva hozták meg a repülés biztonsági szabályait azok alkotói. Ezért nem csak a repülés technikai fogásait oktatják, de felkészítik a tanulókat a vészhelyzetekre is, mint például a kötélszakadásra, eltévedésre vagy a műszerek meghibásodására. Ilyen hibák esetén már nem lehet improvizálni, kétségbe esni, hanem a tanultak alapján magabiztosan kell eljárni. Ez nagyfokú önfegyelemre nevel és magabiztosságot ad az élet más területein is. Az oktatás egymásra épülő modulokból áll, a következő szintre csak azt engedik tovább, aki teljesen elsajátította az addigi ismereteket, elméletet és gyakorlatot egyaránt. Jó tapasztalataik vannak a fiataloknál – hiszen már 15 éves kortól lehet repülést tanulni -, mert a repülés élménye során a tanulás élvezessé válik. A tanfolyam elvégzése során 

amely nem kerül többe, mint egy gépjárművezetői jogosítvány

figyelmük és fegyelmük feszesebb lesz, megtanulnak bízni magukban és így az életben is sikeresebbek lehetnek. Élményközpont A terület adottságai lehetőséget biztosítanak arra, hogy egy élményközpontot varázsoljanak a repülőtéren. Maga a repülés is fantasztikus élményt ad, hiszen többféle módját is ki lehet próbálni a közeli reptéren. 

Várják a fiatalokat és az idősebbeket egyaránt

Itt megtalálható vitorlázó- sárkányrepülő és motoros flotta is. A Dunaferr Repülőklub főleg vitorlázórepüléssel foglalkozik, de van ultra könnyű gép és motoros gép is, ami 4 személyes, azaz 3 utas befér. A szomszédban pedig van egy tandem ejtőernyő ugrással foglalkozó csapat. Aki ilyen élményre vágyik, semmiképpen ne hagyja ki! De szívesen látják azokat is, akik csak a földről csodálnák a kecsesen szárnyaló gépeket, vagy közösen bográcsoznának egy jót a barátaikkal.

Nincs motor, csak a szél ereje

Néhány érdekesség a siklórepülésről 

A gépeket csörlő segítségével vagy egy motoros repülővel segítik a magasba. Ezt követően emelkednek a felfelé irányuló légáramlatok segítségével. Adódik a kérdés, hogyan tudja a pilóta, hol található ilyen légáramlat. Érdeklődésemre Tóth Imre elmondta: - A felhőkből. A felhők alatt felszálló légáramlat van. A magyar felhő szó írja le a legpontosabban ezt a fizikai folyamatot. A hő felmegy, azaz a világosabb terep fölött a levegő jobban felmelegszik és felszáll. Ha egy felhő alá megyünk, bízhatunk abban, hogy a termik emelni fogja a gépet. A hangmagasság emelkedése jelzi - a műszereken kívül - az emelkedés gyorsaságát, azaz egy másodperc alatt hány métert emelkedünk. Ez lehet akár 3-5 méter/másodperc is. A műveletet 100-150 méter átmérőjű körben tesszük meg.  Télen az úgy nevezett hullámrepülésben, akár 3-6000 m-re is felemelkednek a gépek a hegyvidékeken.  Az emelkedés után időnként 25-80 km-es siklásra van lehetőség a következő felhőig, vagy hazatéréskor. 

A versenyek során nem ritka, hogy 5-600 kilométert is megtesznek a versenyzők. Ilyenkor a legnagyobb sebességet elérőket jutalmazzuk. A verseny során egy különleges GPS alapú eszköz van a repülőgépben, így nyomon tudjuk követni egy térképen, hogy ki, merre jár. Minden paramétert mutat az eszköz, magasságot, sebességet, koordinátákat.

Tóth Imre a pici, de annál nagyobb tudással rendelkező műszert mutatja

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában