KÖRKÉP

2021.10.23. 20:00

Kisebb tempó, kevesebb baleset

A jelenleginél szigorúbb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakott területen 30 kilométeres óránkénti sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Európai Unióban, legalábbis az Európai Parlament (EP) közelmúltbeli ülésén nagy többséggel elfogadott állásfoglalás szerint.

Szijjártó János

Lakóövezetekben sok helyen már most sem az 50 kilométer per óra a jellemző Fotó: Szijjártó János

Úgy gondolják, hogy a halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás, s ezért a járművek biztonságos sebessége legfeljebb 30 kilométer per óra lenne a lakott területeken és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. Az állásfoglalás emlékeztetett arra, hogy minden évben csaknem 22 ezren halnak meg, 120 ezren pedig súlyosan megsérülnek az Európai Unió útjain. A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak, egymillió lakosra 18 halálos baleset jut, míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt, 85 halálos balesetet egymillió lakosra vetítve. Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként. A magyar adat ennél valamivel magasabb – 46 haláleset –, de csökkenő tendenciát mutat.

Az uniós átlagegymillió lakosra 42 halálos baleset

A témával kapcsolatban kérdeztük meg a közlekedők véleményét. A veszprémi Böcskei Zoltán jelenleg főként Németországot járja kamionnal. Számára nem új keletű dolog a 30 kilométeres sebesség, hiszen ott számos kistelepülésen, alárendelt úton már most is ez a megengedett maximum bizonyos időkorlátok között, sokszor éppen csak a zajhatás mérséklése miatt. Ráadásul a németek igen komolyan veszik a szabályok betartását, és szigorúan büntetik is azok megszegőit.

– El tudom fogadni ezt, annak ellenére, hogy áruszállításból élek, hiszen ahol óvoda, iskola van, eleve nagyobb a veszély, óvatosabban kell közlekedni. Az már más téma, hogy nagyobb városokban, ahol széles, többsávos utak vannak, hatalmas forgalommal, nem lenne indokolt az ilyen mértékű lassítás – tette hozzá.

A tapolcai Kóczián Tibor fuvarozó viszont másként látja ezt a témát.

– Aki az áruszállításból él, s napi szinten közlekedik, súlyos következményekkel számolhat egy ilyen döntés után, hiszen a már amúgy is erősen lelassított közlekedést még tovább lassítják. – Gyakran így is jóval hosszabb a menetidő hazánkban, ha az ember kifog egy alig döcögő járművet, amelyet nem tud megelőzni. Sokan panaszkodnak emiatt már amúgy is. De nemcsak ebben látom a problémát, hanem a gyalogosok, kerékpárosok, rolleresek hozzáállásában is. Ha az óránkénti 30 kilométeres sebességkorlát életbe lép, a mostanihoz képest még bátrabban és kevésbé figyelmesen lépnek az úttestre, az úton tekerő, zenét hallgató bringásokról és a néha kiszámíthatatlanul cikázó rolleresekről nem is szólva – hangsúlyozta a fuvarozó.

Abban már nagyobb az egyetértés, hogy az EP minden országban zéró toleranciát vezetne be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, ugyanis a halálos közlekedési balesetek negyedénél az alkohol is szerepet játszik. A képviselők olyan, biztonságos vezetési mód kötelező beállítását is javasolták a mobil- és elektronikus eszközökbe, amelyek a várakozások szerint korlátoznák a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket.

Lakóövezetekben sok helyen már most sem az 50 kilométer per óra a jellemző
Fotó: Szijjártó János

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában