milyen az élet két keréken

2018.05.27. 08:00

Három újvárosi srác, három motor, egy összetartó közösség

Feltűnőek, de nem a hivalkodó viselkedésük a szembeötlő, hanem az életstílus, amit képviselnek. Sportmotorokon járják a várost, sőt, az egész országot. Tudják, mit jelent a szabadság, az, amikor eggyé válnak a természettel, és érzik a szelet az arcukon, a sebességet minden porcikájukban.

Tóth Alexandra

Czellár Dániel, Tóth Sándor és Pajor Gábor tapasztalt motorosok, gyakorlatilag mindent megéltek már, ami két keréken történhet velük. Imádják ezt az életérzést, és mindezt igyekeznek megosz­tani azokkal, akik szintén ra­jongói a motorsportnak. Ala­pítottak egy klubot, ami összefogja a környék motoro­sait. Jelenleg 116-an vannak, de a kemény mag, aki minden buliban benne van, nagyjából húsz fő. Túrákat szerveznek, és csapatban róják az utakat. Van, hogy csak öten-hatan in­dulnak el egy kitűzött úti cél felé, máskor szervezett túrá­kat indítanak. Maga az ötlet Gábor fejéből pattant ki, de gyakorlatilag ők hárman tart­ják össze a csapatot.

Egy apró mozdulatból is

Nem egyszerű ilyen sebes­séggel csapatban, rendezetten mozogni. A fiúk azt mondják, ehhez komoly tapasztalat és odafigyelés szükséges. Nem csak az útviszonyokra és jár­művekre, hanem egymásra is.

Teljes harci díszben a szelíd motorosok: megakad a járókelők szeme rajtuk, de nem bánják

Sebesség,természet, mechanika: ezektől jó motorozni

Egy jól összeszokott közös­ségben szemmel tartják egy­mást a tagok, és a többiek minden jelzésére figyelnek. A testtartásból is látszik, hogy lesz-e tempó vagy épp irány­változtatás, ezeket nem sza­bad figyelmen kívül hagyni, voltak már ebből balesetek. Persze fontos az is, hogy mie­lőtt csatlakozunk egy össze­szokott csapathoz, legyünk tisztában a képességeinkkel, hiszen balesetveszélyes na­gyot mondani és többet ígér­ni, mint amit teljesíteni tu­dunk.

Végigjárták a ranglétrát

Persze ők sem 600 köbcen­tin kezdték pályafutásukat. Ahogy mesélik, megjártak minden fokozatot, amíg elju­tottak a nagyteljesítményű sportmotorokig. Gábor az egész palettán végigment: Simson, Babetta, ETZ 250, endurók, crossok, XR 600, KTM és ezek csak a kisebb teljesítményű gépek voltak. Jelenleg egy frissen vásárolt Yamaha R 1-et hajt, Daninak Aprilia RSV 1000-je van, Da­ni jelenlegi motorja pedig egy Yamaha F2 naked bike. Gá­boré és Sanyié 1000 köbcen­tis, Danié pedig 600 köbcen­tis teljesítményű gép.

Balról jobbra: Pajor Gábor, Czellár Dániel és Tóth Sándor

Azt mondják, nem az a lé­nyeg, hogy milyen erős a motor, hanem az, hogy mit lehet belőle kihozni. A pá­lyakörülmények általában nem engedik meg, hogy ma­ximálisan kimotorozzák a gépeiket. Ez persze sok min­dentől függ, minél nagyobb a motorostapasztalat, annál könnyebben lehet kezelni a motorokat, aztán ha megvan a rutin, jöhet a kategóriavál­tás. Hiba, amikor valaki egy­ből egy nagy motorral kezd, hiszen aki hozzájuk hasonló­an vezetett kisebbeket, na­gyobb biztonságérzettel ülhet fel egy komolyabb, vagy az övékhez hasonló középkate­góriás járműre.

Rossz motor nem létezik

Mindenkinek megvan a fa­voritja, legalábbis az aktuális kedvence, amihez ragaszko­dik. Danie'k szerint azonban rossz motor nincs, ugyanúgy, ahogy globálisan tökéletesnek mondható sem. Minden gyár­tó másra figyel, és a legtöbb motornak vannak típushibái, ráadásul ezek nem is biztos, hogy kijönnek. Arra kell fi­gyelni, hogy megfelelően használjuk a járművet, ha pe­dig használtan vesszük, akkor ne a kilométerórát, hanem az általános állapotot figyeljük inkább. Elengedhetetlen, hogy cserélve legyen a fék­rendszer, ne legyenek kopot­tak a tárcsák, poros vagy kar­cos a gép, hiszen ha már külsőre látszik, hogy nem volt karbantartva, akkor valószí­núleg olyan rejtett hibái is vannak, amik szintén az elha­nyagolásból adódtak.

Biztonság mindenek felett

Mindhárman tetőtől talpig védőruhában szállnak motor­ra. Bukósisak, kesztyű, bőr­nadrág, bőrkabát és motoros-csizma, a ruhákban pedig be­épített protektorok. Elenged­hetetlen kellékek, pedig ezek nélkül is megvan a baj. Gá­bor 23 évesen olyan balesetet szenvedett, amiben leszakadt a lábszára, 13 műtéten ment keresztül, majd amint lehe­tett (még mankóval a hátán) újra motorra szállt. Van az a szállóige motoros berkekben, hogy kétféle sofőr van: aki már esett, és aki majd esni fog. Azért viszont, hogy mi­nél könnyebben megússzunk egy esetleges balesetet, ál­doznunk kell a védőruházat­ra. A sisaknál arra kell fi­gyelni, hogy pont a fejfor­mánkhoz illeszkedjen, le­gyen szoros, de semmikép­pen ne szorítsa a fejünket. Nem szabad csak gyorsan felkapni és ítéletet mondani róla. Sanyi szerint úgy jó 15 percet érdemes viselni, ez idő alatt kiderül, hogy nem nyom-e túlságosan, mert ha igen, fennáll a szédülés ve­szélye, ami dekoncentrált­sághoz, figyelmetlen veze­téshez vezethet. Dani a védő­ruhákról beszélt, télre és nyárra külön szettek vannak, tévedés, hogy télen nem lehet egy jót motorozni. A jó ruha szellőzik, de hőmegtar­tó hatása is van, a protekto­rok pont a helyükre kerül­nek, és felületüknek köszön­hetően a csúszástól védenek. Ugyanis egy balesetnél az okozza a legtöbb kárt, hogy a motoros még tovább csúszik az esés során, ezzel pedig na­gyon komoly sérüléseket tud összeszedni, ha nincs, ami csökkentené a súrlódást.

Nem szeretnek láthatatlanok lenni

Egyáltalán nem zavarja őket, ha felfigyelnek rájuk, vagy fénykép készül róluk. Tisztában vannak vele, hogy feltűnőek, és szívesen mesél­nek hobbijukról. Ha tehetik, akkor segítenek is. Tavaly ka­rácsony körül volt egy jóté­konysági megmozdulásuk, amikor ajándékot gyűjtöttek rászoruló gyerekeknek, és „Mikulás gurulás„ néven el is juttatták az adományt a ki­csiknek. Hét végén egy gye­reknapi rendezvényre hívták őket, és azt mondják, szívesen eleget tesznek az ilyen kéré­seknek. Örülnek, hogy már az autósok részéről is változik a motorosok megítélése, egyre inkább elfogadják, tolerálják őket. Persze ez kétélű dolog volt mindig is — teszik hozzá — hiszen minden bizonnyal rossz tapasztalatok miatt ala­kultak ki a sztereotípiák.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában