krónika

2018.02.28. 13:00

Megvan a megfejtés az iskola-autóbusz ügyében, huszonkét év késéssel

Kétszeresen is archív és kedves történettel szolgálhatunk ezúttal olvasóinknak.

Pekarek János

Egyszerre fél évszázados és huszonkét esztendős az alábbi történet, ami egyszerre érdekes és jó, mert múltunkhoz kapcsolódik, minden szép és kevésbé szép részletével, hangulatával. A minap kaptunk egy levelet régi dunaújvárosi olvasónktól, amely levélben két régi fotó és egy kézírásos lap rejtőzött. Szó szerint véve is, mivel a cikk szerzője, rá roppant jellemző módon, bár nagyon szeret a múlt talán néha piszlicsárénak tűnő, ám mindig tanulságos ügyeivel foglalkozni, pár napra elveszítette a dokumentumot, ami (ahogyan az éremgyűjtők is mondják) ez idő alatt „lappangott”, majd váratlan előbújt a táska egy elfeledett zsebéből.

Régi történet

A történet azért huszonkét éves, mert elődünk, A Hírlap egy 1995. június 10-i, szombati számának cikkén alapul: akkor egy régi fényképet közöltek a kollégák. Igen régi autóbusz látható a képen, ami körül szerelők sürgölődnek, és több mint két évtizede azt szerette volna megtudni a szerkesztőség, hogy kik és hol javítják azt a járművet, ami a korai szlengben még vietnami panorámásként szerepelt?

A válasz már akkor megszületett Lengyel Gyula, az Alba Volán autóvillamossági szerelőjének fejében, ki is vágta a képet, ám annyi gondja-baja volt akkoriban, hogy eltette szebb időkre, aztán: lassanként megfeledkezett róla…

Lengyel úr rögtön a szakmunkásképző elvégzése után az AKÖV, Autóközlekedési Vállalat karbantartó műhelyében (később: Volán, Alba Volán, mai jogutódja már: Közép-nyugatdunántúli Közlekedési Központ) helyezkedett el, hogy aztán a szerelői, csoportvezetői, művezetői ranglétrát bejárva, ötvenkilenc éves korában, 2006-ban nyugdíjba vonuljon.

A nyugdíj pedig, mint tudjuk, a családi örömök és a hobbik mellett az emlékezés ideje. A ma is Dunaújvárosban élő Lengyel Gyula lassanként nekilátott emlékei, dokumentumai rendezésének is – és az idén egyszer csak kezébe ugrott ez a fénykép.

Hát ez neki egyáltalán nem jelentett rejtélyt.

A helyi AKÖV műhelyében dolgoznak a szerelők a leendő iskolabuszon Fotó: Medves György

A képen egy Ikarus 30-as autóbusz látható, a helyi AKÖV-műhelyben. Ez az autóbusztípus még a hatvanas években is közlekedett.

Azonban ennek a típusnak semmi köze nem volt Vietnamhoz, a szakértők nem hívták „vietnami panorámásnak”. Egy másik Ikarus azonban, a 602-es jelzésű, már kötődött némiképp a Távol-Kelethez, igaz, nem Vietnamhoz, hanem: Indonéziához! Amelynek akkori vezetője, Sukarno államelnök szeretett volna néhány száz darabot vásárolni az utóbbi buszból, ám, mielőtt az üzletet nyélbe üthették és a járműveket leszállították, továbbá kifizették volna, Indonéziában katonai puccs történt, Sukarnót pedig Suharto tábornok váltotta a hatalomban 1966-ban, majd egy év múlva az elnöki tisztségben is, akivel az akkori Magyarország semmiféle kapcsolatot nem óhajtott táplálni, értelemszerűen üzletit sem. A buszok maradtak itthon.

Olvasói Levél

Most pedig következzen Lengyel úr levelének két oldala.

„Ezt az újságcikket 1995-ben vágtam ki, eltettem, most pedig, párosítva az elkészült jármű fényképével, küldöm a tisztelt szerkesztőségnek esetleges felhasználás céljából.

A képeket a dolgozók által nagyon tisztelt Medves György műszaki vezető, később osztályvezető készítette, aki ma is a városban él.”

„Ezt az autóbuszt 50 évvel ezelőtt az akkori AKÖV fiatal szerelői társadalmi munkában feljavították, és az úgynevezett Iskolabusz programnak adtuk át egy Fejér megyei kis falunak. A képen … Józsi bácsi, és Hopka Sándor fényező, a jobb első keréknél Szappanos István szerelő, én az ablaktörlőt javítom.”

Lengyel úrral volt szerencsém beszélgetni kicsit. Kiderült, hogy annak a bizonyos Józsi bácsinak a vezetéknevére, sajnos, már nem emlékezik. Továbbá azt sem tudja, hogy melyik Fejér megyei kis faluba került a későbbi iskolabusz, mivel a szerelők csak a székesfehérvári központig vitték, ott átadták a főnököknek, akik pedig akkori szokás szerint learatták a dicsőséget és megették-itták a házi kosztot, pálinkát, a kiválasztott falu hálás lakóinak keze munkáját.

Megtudtam viszont, ami talán még a kétszeresen is archív képnél is fontosabb, hogy Lengyel úr (mindenféle elnevezésbeli változásokat leegyszerűsítve) ma, hetvenévesen is ízig-vérig „volánosnak” tartja magát, és büszke arra, hogy egy kiváló kollektíva megbecsült tagja lehetett! Akkoriban még volt némi hősi hangulata annak a munkának, sokszor nagyon nehéz volt a menetrend teljesítéséhez megfelelő állapotban tartani a járműveket, állandó alkatrész- és szerszámhiány keserítette az ottani szerelők életét is.

A társadalmi munkáról elég annyit, hogy a vállalat munkahelyein és eszközeivel szabadidőben, ingyen végzett, önkéntes vagy kijelölt munkát jelentett.

A lényeg: a busz szép lett. A történet is jó. Köszönjük!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában