Gazdaság

2011.10.14. 06:29

Tisztességtelen játék?

Székesfehérvár - Jóhiszemű volt, és még vásárolt is - ettől kapott vérszemet az a budapesti, irodaszert árusító telemarketinges cég, amely komoly fejtörést okozott később egy családi vállalkozásnak.

S. Töttő Rita

Deme Lajosné egyszer csak azon kapta magát: egy, több mint 400 ezer forintos számlát akar vele kifizettetni egy telefonon ügyfeleket kereső társaság, annak ellenére, hogy ő  nem kért az általuk elküldött csomagból...  De kezdjük az elején, azok okulására, akiket még nem talált meg egy hasonló cég, illetve azoknak, akik a saját bőrükön tapasztalták az agresszivitás marketinges formáját:

- Úgy egy hónapja telefonáltak, mondván, van egy szuper akciójuk, és 100 ezer helyett 50 ezer forintért juthatok irodaszercsomaghoz. Családi vállalkozásunkban használunk ilyen termékeket, ezért kértem, hogy küldjenek egy dobozzal. Ki is fizettem az 50 ezer forintot, de nem szándékoztam többet rendelni tőlük, mert nem vettem túl nagy hasznát a doboz tartalmának  - mondta el Deme Lajosné. A csomagban volt toll, tűzőgép, lyukasztó, lefűzhető genoterm, hibajavító, törlőkendő, tisztítóspray és cellux tartóval. Két hét múlva újra telefonáltak a cégtől, s a vonal végén egy kedves női hang közölte: ismét van egy ajánlatuk, küldenek egy újabb csomagot, amit nem kell megvásárolni, hanem amire a vevőnek szüksége van belőle, azt megtartja, s csak azt fizeti ki.

 


 
Panaszosunk azonban semmilyen tételes árlistát nem talált a kapott - a korábbinál jóval nagyobb  - dobozban, csak később küldtek egy megdöbbentő számlát. E szerint 401 ezer 739 forintot kértek, s a következő tételekből állt: egy doboz monitor-törlőkendőért 49 ezer 938 forintot kértek,  de ugyanennyi volt a többi törlőkendő is, a két darab billentyűzet-tisztító spray ára 29 ezer 900 forint volt, a zsírtalanító gélért több mint 18 ezret számoltak fel, az antibakteriális felülettisztító ára is majd 50 ezer,  10 darab, egyenként 2 gigabyte-os pendrive-ért pedig több mint 123 ezer forintot kértek!

- Nem találtunk szavakat az összegre  - mondta Deme Lajosné. Természetesen nem kértek a küldeményből, ám hiába keresték telefonon a céget, elérhetetlen volt. Ezért olvasónk megírta tértivevényes levelét a cégnek, amelyben közölte, hogy nem kéri a termékeket, és a csomaggal együtt visszaküldte. Jól tette, s épp az utolsó pillanatban: a nyolcadik munkanapon, ugyanis ennyi időn belül a fogyasztóvédelmi törvény szerint indoklás nélkül felbontható az üzlethelyiségen kívül kötött szerződés. Erről azonban nem vett tudomást a cég, és visszaküldte a csomagot a panaszosnak. Telefonos huzavona következett, a telemarketinges váltig állította, hogy már nem tudnak mit tenni, fizetni kell.
 Ekkor már a jogairól is tájékozódott a vásárló, aki a fogyasztóvédelmi hatósághoz nem fordulhatott, mert a telemarketinges társaság küldeménye a családi vállalkozás nevére szólt. Ekkor pedig már csak a bírósághoz fordulhat az ember, magánszemélyként viszont kérhetné a hatóságtól, hogy a többi közt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző rendelkezés alapján kezdeményezzen vizsgálatot.
 
Deméék azonban adtak még egy esélyt a nyomulós cégnek, és újabb levélben közölték: továbbra sem szándékoznak fizetni, s ha nem viszik el a csomagot tőlük, 4 ezer forint plusz áfa napidíjat számolnak fel a tárolás díjaként. Ez, úgy tűnik, hatott, az akadékoskodó vállalkozástól ugyanis felhívták őket: viszik a csomagot! 
- Ígérték, a héten elviszik - mutatja Deme Lajosné és férje a 12 kilós kartondobozt, ami tele van luxus árkategóriájú irodaszerekkel. - Utánanéztünk a cégnek, és a neten több károsultat is találtunk, s kiderült, hogy a cég ellen csalás és magánokirat-hamisítás miatt már nyomozott a hatóság. Ezért szeretnénk, ha mindenki óvatos lenne, és nem hagyná magát, ha egy ilyen cég találja meg - mesélte okulásunkra  a házaspár.

Szigorúbb szabályozás

- Október 10-én elfogadta az Európai Tanács azt a keretirányelvet, amelyet két éven belül Magyarországon is alkalmazni kell a fogyasztói jogokban. E szerint például javulni fog a fogyasztók védelme az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések és a távértékesítés területén.

- Egyértelműsíteni kell majd a szerződések tartalmát, s rögzítik, hogy az értékesítés során nem szabad rejtett költséget beiktatni.

- Emellett a jövőben a fogyasztó számára 14 naptári nap áll majd rendelkezésre arra, hogy elálljon a vásárlástól; ha erről az eladó nem informálja a vevőt, akkor egy évre nő az elállás joga.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!