Gazdaság

2010.09.03. 07:29

Amikor kimarad az áram - Az ügyfelek úgy érzik, tehetetlenek

Veszprém - Napokon át ülünk a sötétben, ezerszer hívjuk a telefonos ügyfél-szolgálatot és számolgatjuk magunkban, mennyi kárt okoz az áramkimaradás. A hibaelhárítók eközben azt méregetik száz kilométeres szélben, szakadó esőben, hogy ladikkal vagy tankkal közelítsék-e meg a leszakadt vezetéket, távolítsák el a kidőlt fákat. Áramszünet két szemszögből.

Németh F. Bernadett

Mind a négy megyéből érte kritika az E.ON-t, hogy elavult a hálózat, ezért történnek az üzemzavarok.- Az esetek kilencven százalékában nem hálózati meghibásodásról van szó, hanem külső okokról: legtöbb esetben fa dől a vezetékre - tisztázza a szóvivő. - Néha a több mint száz kilométeres szél okoz még problémát. Elég, ha a vezetékre egy gally kerül, a védelmi rendszer kikapcsolja az áramot - egy másodpercre. Ha az ok megszűnik, visszakapcsol, ha nem, egy perc múlva ismét próbálkozik. Ha akkor sem megy, már csak központi irányítással kapcsolható vissza az áram. Ezt érzékelik úgy a fogyasztók, hogy szórakozunk az árammal . Jellemző hiba ez Vasban és Zalában a terepviszonyok miatt. Sok gondot okoz a gallyazás is, ami nem az E.ON, hanem a terület tulajdonosának feladata lenne, s amire évente 1,2 milliárd forintot költünk, a hálózat fejlesztésére pedig 50 milliárdot. Ha a területtulajdonosok elvégeznék a gallyazást, ezt az 1,2 milliárdot is a fejlesztésekre fordíthatnánk - magyarázta Egyházi Nikoletta. A fakidőlésekkel sokszor nem tudnak mit kezdeni, éjszaka, szakadó esőben nem tudják megközelíteni a helyszínt. Ilyen problémás terület például a Bakony, Tés környéke. A leszakadt, megrongálódott vezetéket ilyen körülmények között csak életek árán lehetne megközelíteni. Több esetben együtt dolgoznak a katasztrófavédelemmel, a két szervezet nemrégiben megállapodott arról, hogy az együttműködésről közösen készítenek tervet.Olvasóink úgy vélik, kevesebb lenne a hiba, ha a szolgáltató nem légvezetékeket használna, amik ki vannak téve az időjárási viszonyoknak, Egyházi Nikoletta azonban külföldi összehasonlításokkal támasztja alá, hogy ahol földkábelekkel dolgoznak, szinte ugyanannyi meghibásodással küzdenek. Ugyanakkor a földkábeles hálózat sokkal több pénzbe kerülne, aminek egy részét a fogyasztóknak kellene állniuk, vagyis emelkedne a villanyszámla - jegyzi meg végül a kommunikációs szakember.

Üzemzavarok csökkenő számban

Mind a Magyar Energiahivatal hivatalos vizsgálataiból, mind a saját adatainkból egyértelműen kiderül, hogy 2000 óta
a felére csökkent az üzemzavarok száma és ideje: míg 2000-ben átlagosan 270 percet voltak a fogyasztóink kisebb-nagyobb üzemzavarokkarbantartások miatt áram nélkül, 2009-re ez a szám lényeges mértékben, 110 percre csökkent.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!