2019.04.04. 14:00
Ha műszakilag rendben van, nagy baj nem lehet
Egész télen érintetlenül álltek a garázsokban, most viszont újra előkerülnek a motorok. A balesetmentes közlekedéshez jó néhány dolgot kell átnéznünk a gépünkön.
Egy felelős motoros mindent elkövet, hogy a használaton kívüli idő után újra kifogástalan műszaki állapotban vezethesse járművét. Arról, hogy mire ügyeljünk, Végi Andrást kérdeztük.
András motorgumi-kereskedő, 10 éves kora óta motorozik, és azóta szívesen szereli, tunningolja is saját gépeit. Azt mondja, sokan a gumik életkorát okolják a csúszásokért, esetleges balesetekért (egy gumi a gyártástól számított 6 éven belül még tökéletesen használható a gyártók szerint is), holott a nehéz irányíthatóság, rossz úttartás és a csúszós gumik a nem megfelelő futóműbeállításból adódnak. Ez egy abszolút személyre szabandó terület, testsúlytól és a motor típusától, felhasználási céljától függően egyénenként változik az optimális futóműbeállítás. Ezt mindenképpen bízzuk szakemberre, a laikus nagyon el tudja állítani a futóművet. Szintén szerelőre kell bíznunk a fékbetétek cseréjét is. Noha azoknak kopását, állapotát a felhasználó is látja, a cseréhez ne álljon neki. A futóművek hibás beállítása és a fékek rossz állapotából származik a legtöbb baleset.
Fontos, hogy az olajcserét szezon elején ejtsük meg és ne azelőtt, hogy elküldenénk motorunkat téli álmára. Az olajak zöme ugyanis észterbázisú és így megköti a nedvességet, tehát tavaszra a motorban lévő olaj elkerülhetetlenül bevizesedik. Tavasszal, az első indításnál, pici járatás után, legalább langyos állapotban érdemes megejteni a cserét. Fékfolyadékot elég viszont három évente cserélni, de mivel az is könnyen felveszi a vizet, csak tavasszal, száraz időben álljunk neki. Ha vizet kap, az hő hatására levegősödik, így a fékhatás is csökken.
Ellenőrizzük a lánc feszességét is, ehhez jó egy társ: egyikünk mozgatja a gépet, a másik ellenőrzi a lánc feszességét, annak egyenletességét. Az akkumulátorral akkor teszünk igazán jót, ha télire hazavisszük, melegen tartjuk és feltöltjük. Nem tesz jót neki a hideg, és a közhiedelemmel ellentétben az sem, ha időnként hidegen járatjuk kicsit. Ha ezek műszakilag rendben vannak, nagy baki nem lehet.